|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen åter i garaget och jag har checkat batteripolerna. Det är helt ”vanliga” polskor på både plus och minussidan, så sannolikt finns ingen IBS-sensor på Z4 coupe E86. Biltema har ett batteri som är identiskt i väsentliga specifikationerna som Vartabatteriet från autobatterienbilliger.de. Samma pengar efter frakt. Finns det någon anledning att inte köpa Biltema? Jag har bara goda erfarenheter av Biltemas batterier till mina gamla bilar och båtar. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har också goda erfarenheter av Biltema's startbatterier (mest erfarenhet av deras lite kraftigare kalcium-kalcium som är silverfärgade och har 4 års garanti), då främst till "enklare" applikationer (sett ur dagens perspektiv) med alltifrån BMW E34 modeller till Volvo 855 men då med inte alltför "ogynnsamma körprofiler". Är det inte alltför krävande applikationer så bör du inte märka någon som helst skillnad mellan ett Varta-batteri och ett Biltema-batteri. Och hållbarhet handlar lika mycket som hur man underhåller batteriet som hur det är designat och producerat. |
| Ända dåliga erfarenheten jag har av Biltema är att de inte håller någon koll på laddningsstatus i sina ofta stora butikslager. Jag tvivlar på att de systematiskt underhållsladdar, till skillnad från en del biltillbehörsfirmor. Mycket lämpligt att börja med att koppla en laddare direkt vid inköp, eller i alla fall kolla att batterispänningen är god, typ 12,5 volt = ca 70% laddning. | |
|
”Finns det någon anledning att inte köpa Biltema?” Biltemas filosofi är att kränga billigt mög till den stora massan vilken i drev och med slö blick utan nån som helst aning om kvalitet kastar sina surt skattade småpengar på allt som ramlar in framför dess rosa foppatåfflor. |
|
|
Jag skulle inte tveka att köpa "kvalitetsbatteri" om priset var detsamma... Skulle för övrigt även vara beredd att betala lite mer för kvalitetsmärke som Varta, Bosch, Tudor/Exide, Banner, Yusa etc...men om priset är det samma gentemot Biltema, är det i mina ögon ingen tvekan om vilket jag skulle välja! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.