AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.942

Batteribyte Z4

Sida 1 av 2
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Någon som vet vad ett batteribyte kostar på BMW? Z4 E89
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
2020 SEK

Men kostar såklart mer om bilen har ett AGM-batteri.
bl
2.294
blixten
325i -88
Vad grundar du kostnaden 2020 kr på?
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
behöver man koda något hos BMW för E89?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@blixten : Det är vad BMW tar för att byta ett batteri (inklusive kodning) på min E87 120i -06. Så din kostnad bör ligga däromkring (förutsatt att det inte sitter ett AGM-batteri då dessa är dyrare). För att få exakt prisuppgift bör du naturligtvis höra med din närmsta BMW-återförsäljare.

@Z4-pirayaN : Ingen kodning behöver göras sålänge man byter till samma typ av batteri (och någorlunda samma Ah). En registrering bör man däremot göra vid ett batteribyte (för att berätta för det komplexa energy management systemet att det sitter ett nytt batteri och den kommer därmed ändra sina laddningsvanor, parametrar för batterinivåpredikteringar/SoC/SoH och dylikt).
Jag är tveksam till svaret att man bör gå in i energy management system vid batteribyte. Köp ett bra batteri av samma storlek och sätt i bilen. Ev. kan radion ha en kod efter att strömmen varit bortkopplad. Så är det exempelvis på min Z3.

Rent generellt gäller följande för bilar: Ett batteris laddning sköts helt och hållet av en hårvarubaserad elektronik placerad i generatorns interna laddningsregulator. Denna regulator har ingen mjukvara som kan påverkas utifrån, bilens can-bus system är ej kopplat till denna regulator. Att gå in i bilens energy management system låter för mig som om BMW lyckats skapa ett skäl till att besöka dyr verkstad. Rätta mig gärna ifall jag har fel! Jag är nyfiken på teknik och skulle gärna vilja veta mer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM bilen har IBS-systemet, så styr bilens styrsystem laddningen och vilka system som "tillåts" vara strömförbrukare, utifrån IBS-systemets uppfattning om batteristatus.

Detta är i grunden ett system som ska ge lite lägre förbrukning då generatorn inte belastas i onödan samtidigt som generatorn alltid kopplas in vid motorbroms etc.
Hur stor påverkan det får i verkligheten på förbrukningen kan man väl alltid diskutera men det får den negativa konsekvensen att om man inte registrerar ett nytt batteri, kommer IBS-systemet utgå från att det gamla sitter kvar och därmed kommer laddningen av detta att bli fel och det går i sin tur ut över batteriets livslängd då det inte blir korrekt laddat. Dessutom riskerar man att bilen stänger ner diverse elförbrukare vid vissa tillfällen trots att det är "onödigt"...

Så OM bilen har IBS-system bör man alltid registrera nytt batteri för att få ut maximal livslängd av det nya batteriet och full funktion i bilens elsystem!
Byter man kapacitet och/eller typ av batteriet skall det även programmeras in i IBS-systemet av samma anledning.

Har bilen inte IBS, är laddningen helt reglerad av generatorns laddregulator som alltid laddar "max" och batteriet suger i sig den ström det förmår utifrån laddstatus. Då är det "plug and play" vid batteribyte och man behöver inte fundera på om batteriet har högre eller lägre kapacitet än innan bytet - allt sköter sig själv.
Dock bör man beakta att "våta" och AGM-batterier ska ha olika laddning, där det senare ska ha ca 0,3 V högre laddspänning än våta ("vanliga") batterier, annars blir AGM-batteriet inte fulladdat.

Hurvida Z4 har IBS eller inte låter jag någon med full koll svara på.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan, tack för det utförliga svaret. Då har man lärt sig något nytt, IBM system. Rent tekniskt, har man vid ett IBM system "flyttat ut" laddningsregulatorn eller är regulatorn fortfarande passiv? Är det enbart genom yttre mätning som man påverkar det du beskrev?
Johan B, du behöver ej svara. Har med stort intresse läst om IBS på nätet hur det fungerar. Intressant!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Prins Valiant : Jag tänkte precis länka till ett dokument som ger en bra översikt av BMW's Energy Management system som jag har liggandes - men tror du hittade det redan.

Men det är detta fenomen jag stöter på hela tiden - folk tappar haka, springer iväg eller blir extra intresserade när jag berättar hur komplexa de olika systemen är och hur teknikpackade bilar är numera :-)

Men kommer att lägga upp en länk till där jag har det förvarat så andra kan komma åt det när de stöter på denna tråden.
Men det betyder troligtvis att personer som Ioah och andra här på forumet med enkelhet skulle kunna se ifall bilen har IBS system och bör besöka en BMW verkstad. Vad jag kunde läsa är det mätpunkterna kopplade kring batterianslutningen och innehåller några typiska komponenter. Kanske någon av er kan lägga upp en lärorik bild hur det ser ut i exempelvis en Z4
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att vara riktigt petig så regleras laddningsspänningen även på modeller utan IBS.

I princip alla generatorer från (grovt sett) 2000-talet har en simpel kommunikationslina (typiskt en LIN buss som såklart har massor av olika protokollvarianter som gör att man inte kan plocka vilken generator som helst numera då det är risk för protokollinkompatibilitet) som möjliggör styrning (förfrågning) av generatorn.

Men dessa enklare power management system utan IBS använder en så primitiv styrning av generatorn att det inte spelar någon roll om man gör en kodning eller inte.
Det enda dessa enklare power management system gör, med avseende på laddning, är att höja varvtalet när den anser det behövs ur ett laddningsperspektiv samt anpassar laddningen efter batteritemperaturen (som den inte vet då den inte har en IBS som rapportera detta så istället använder den sig av utetemperaturen som ett substitut för batteritemperaturen).

Stämmer, IBS-sensorn är en relativt enkelt komponent att identifiera. Den sitter på den negativa batterikabeln (nära polanslutningen) - vilket är bra för det sitter så mycket junk på pluspolen så det är omöjligt att hitta något där...

Såhär ser mitt batteri ut i min E87 120i, och den har ingen IBS (det är rent och snyggt på minuskabeln)
Länk

Och såhär ser en typisk IBS-sensor ut
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@loah : När du får prisuppgift från din närmsta BMW-återförsäljare, fyll gärna i här i tråden vilken prisuppgift du fick (och om det är ett AGM eller ett icke-AGM batteri som prisuppgiften gällde). Du borde få ett pris i närheten av vad jag uppgav, men det finns alltid vissa skillnader.
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Fick pris av BMW på batteribyte.
Gäller ett AGM batteri och registrering.
4282 sek
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Kostar att ligga på topp! Själv har jag kört med ett från biltema i ganska många år nu för ~1500:- (iofs. E85)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, ju mer klibbigt lullull modellen är utrustad med ju mer kostar service & underhåll :-)

Exempelvis skiljer det runt 1900 SEK mellan ett AGM och icke-AGM (båda 70Ah) till min E87 - så i runda slängar dubbelt så dyrt att byta (hos BMW) om man har lullull eller inte :-)

Stor tummen upp för loah för återkoppling!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är dags för första batteribytet på vår Z4 3.0 Si E86 -07. Är det IBS på den och behöver bytet registrerats? Någon som vet?

Jag har ju själv dåliga erfarenheter om vad som hände efter batteribyte på förra E60:an utan att jag registrerade det nya batteriet.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Mats: Vilka dåliga erfarenheter har du för att batteribytet inte blev registrerat på din E60.
Är intresserad pga av att jag själv bytt utan att det blev registrerat.
Och jag tycker inte styrningen funkar som den gjorde för ett år sedan.
Bil 530-08.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller att klura ut om ens bil har IBS eller inte så är det säkrast att helt enkelt ta sig en flukt (tar högst en minut).

Se mitt inlägg från 2018-11-22 23:32 i den här tråden om hur du ser om du har IBS eller inte.

Eller kolla den här Länk tråden och mitt inlägg från 2018-02-18 15:06 för likartad info.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Slangen, det är så enkelt alltså! Sonen har bilen nu så jag får checka under helgen.
Och ”ren” minuspol innebär att registrering är överflödig!

AndersZ007: Jag körde i 7-8 år och många mil med vår 530i med originalbatteriet. Följde mångas rekommendation och bytte till identiskt utan att göra något mer. Det nya batteriet höll i knappt två år. Samma körstil, samma varmgarage och samma förhållanden i övrigt. Kan vara slumpen och otur, men efter att läst på om IBS så är jag rätt säker på att batteri två fick kort liv för att det inte laddades på korrekt sätt i och med att det inte registrerades att bilen fått nytt batteri. Så min lärpengar blev att bilar med IBS ska man registrera batteriet på.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, är det rent runt minuspolen så finns det ingen IBS-sensor (och ingen registrering eller programmering behövs).

IBS-sensorn kan se lite olika ut beroende på modell, men generellt sett är det en plastgrunka som sitter minuspolen och har en liten tunn sladd kopplad till sig. Jag har inte sett någon annan placering av IBS-sensorn och det finns heller så många andra alternativ. IBS-sensorn måste mäta all ingående och utgående ström, så den måste sitta där den inte missar något. Den måste även sitta väldigt nära batteriet då den även mäter temperaturen där den sitter och rapporterar det som batteriets temperatur (vilket inte är helt sant men det näst bästa efter att faktiskt ha en termometer nedkörd i batteriet).

Ja, ta gärna en titt. Och är du osäker kan du ta lite bilder runt minuspolen också så kanske vi kan dra lite slutsatser här på forumet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.