|
|
|
|---|---|
|
Gick igenom spektaklet att byta växellådsolja och olja i fördelarlådan på min E61 2008 530XD förra veckan. Olja samt packningarna/gummitätningarna mellan mechatroniken och lådan byttes också. Gjorde det hemma i garaget, hissade upp bilen på fyra pallbockar så jag fick plats under. Man var tvungen att ta lös avgassystem samt själva fästet/stödet som håller uppe bakändan av fördelarlådan/växellådan och ”vicka ner” så man lättare kommer åt påfyllnadshålet på fördelarlådan samt kan ta lös kontakten som går till mechatroniken i växellådan för att sen kunna ta ner själva mechatroniken. Så om någon har frågor så är det bara fråga. | |
|
Tack för info Fick fördelarlådan fylld på verkstad igår. Vad hade du för problem, eller var det i förebyggande syfte? (Hjälpte det) Matthias |
|
|
Fördelarlådan var i förebyggande syfte. Växellådan tyckte jag slirade lite innan den låste, framförallt på tvåans växel samt att den ibland ville ligga kvar på lite högre varv innan den växlade ner till exempelvis 5an eller 6an. Lådan känns tightare nu och bilen upplevs som rappare och roligare att köra. Min bil har gått 27 000 mil men oljan i växellådan och fördelarlådan var bytt runt 15 000 mil så tänkte att är väl bra att göra det igen. Vad tog de för ett byte i fördelarlådan? |
|
|
Ok, tack för info har inte fått fakturan än, men de behövde plocka bort en balk så det tog kanske en timma plus specialolja beställd via BMW - gissar på 1500 Matthias |
|
|
Precis, är den balken jag skriver som ”fäste/stöd” i mitt första inlägg. 1500 låter som ett bra pris...:) |
|
|
Upplevde du några symptom eller var det också i förebyggande syfte? Det finns en funktion där man säger till bilen att man bytt olja i fördelarlådan - vet du om de även nollställde den? Vet inte vad det spelar för roll, men jag gjorde det iallafall. Men det visste du kanske redan |
|
|
Hej har haft lite vibrationer tycker jag, men också ett felmeddelande om låg nivå. Men min bil har gått 32 000 mil så lite vibrationer kan man räkna med 1500 är en gissning... skall kolla om nollställning är gjort, annars ordnas det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.