|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada. Har precis blivit ny bmw ägare! En riktigt fin X5 xDrive 40D (E70) från 2011. Har bara ägt bilen i ca 3 veckor nu och i förrgår morse började den låta riktigt illa. Hittade en länk på you tube som visar exakt hur min bil låter vid kallstart. Den låter så här i ca 5 min/ 5km för att sedan bli nästan helt tyst. Bytte idag olja och filter då jag inte var riktigt säker på om det blev gjort nyligen. Självklart försvann inte missljudet efter oljebytet. Finns det någon vänlig själ där ute i höst mörkret som kan hjälpa mig att komma underfunktion med vad det är som låter och vad jag ska göra för att bli av med det. Vore evigt tacksam om jag kunde hitta felet innan jag tar den till en verkstad. Mvh, Henrik. | |
|
Här kommer klippet från you tube. |
|
|
Enligt klippets kommentarsfält misstänks kamkedjan. Åk till verkstad är mitt tips. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jobbet är sant att det står ”misstänks”. Å andra sidan har jag inte hittat just det ljudet på något annat klipp av de 100-tals you tube videos jag sökt igenom som handlar om kamkedje haveri. Just därför frågade jag om någon kanske haft liknande eller exakt samma ljud på sin bil och viste vad det var. Eller om det fanns en kunnig mekaniker som viste vad det va. Men tack ändå. /H |
|
|
Nu är ju inte jag någon fysik professor eller så, men en kan väl tänka sig att metall expanderar när den blir varmare och då borde det väl ändå låta mer av en slapp kamkedja när den blivit varm och expanderat lite istället för att nästan helt upphöra att låta efter ett par minuters körning? Ska in på en diagnostik på tisdag så får vi se, har ju fortfarande garanti kvar på bilen. Vore ändå roligt att få höra mer info om någon annan haft samma problem eller oljud som på klippet jag postade. Och i så fall vad det var. /H |
|
|
Kamkedjan. Länk |
|
|
Nu har jag haft bilen inne på service för en invändning motorskäljning. Då dom trodde att det var kedjesträckaren som koksat igen. Detta gjorde missljudet något svagare men finns fortfarande kvar. Blir till att beställa ett kamkedje byte snarast och hoppas dom har tid innan jul och nyår. |
|
| Jag frågade på skoj då jag inte köpt en tilltänkt Bmw 530xd -11 än då jag fick veta att även sexorna dvs N57 motorn har detta med kamkedjan också. Frågade på skoj hos min kompis som jobbar på en Mekonomenverkstad vad detta skulle kosta ifall detta hände och hans databas sa ca 18-20 mantimmar totalt motorn måste definitivt ur på denna modell och sedan blev de Bmw orginaldelar då mekonomen inte har. Mellan tummen och pekfingret ca 25-30 tusen kr här på landsbygden, inte så farligt ändå för detta jättejobb. | |
|
Nu har ju jag tur inoturen som har en bra motorföraäkring via DNB (Trygg Hansa) upp till 15000 mil. Bilen har gått 14374 mil! Självrisk på 8000kr! Så bara boka tid innan motorn rasar. |
|
| Hände alltså vid så korta mil, hmm tål att funderas på om Bmw är rätt bil att köpa beg när alla skydd upphört. Synd jag gilla verkligen Diesel sexan med den 8 stegade automaten. | |
|
@inghus BMW är överlag en bra och säker bil att äga. Inte lika dyr att serva som förr i tiden. Idag behöver man ju inte gå till en BMW verkstad för att garantier etc ska gälla, vilket sparar ägaren XXX antal tusen på servicen. Diesel 6:an med 8:ans växellåda är grym, min bil är mappad till 424 hästar och man känner inte ens när den drar iväg (under normal körning alltså). Men när man sätter sig i frugans 200 hästars nya Passat så känner man vilken skillnad det är, och den bilen brukades kännas grymt snabb... Om du funderar på att skaffa en lite nyare BMW (max 8 år gammal) skulle jag rekommendera Trygg Hansas BMW försäkring. Den innehåller motorförsäkring upp till 8 år eller 15.000mil. Dock ligger självrisken på 8.000kr men det kan det vara värt den dagen kamkedjan går av eller bara behöver bytas, eller om växellådan skulle rasa etc. För med tanke på vad dom typerna av reparationer på en BMW skulle kosta är 8.000kr ingenting. :O) |
|
| En väns Mekonomenverkstad gjorde ett sök på en tilltänkt Bmw 530xd i deras timräkningsbas och kom fram till ca 24 mh jobb för kamkedjebyte som inkluderar motor ur/i dvs de sänker hela drivpaketet neråt med bilen på lyft för åtkomst då kedja sitter baktill. Ca 30000 kr totalt här på landsbygden. Ingen katasrof dock men visst svider det. Ferrari kräver ju också motor ur vid kamremsbyte som det är tätare intervaller på.😉 | |
|
Uppgraderar denna tråd, tittade på en X5 4,0dx 2011 som passerat 30000 mil hos en BD bilverkstad. De hade senaste tiden bytt fördelningslåda, drivaxlar och den berömda kamkedjan, detta jobb ville dom inte göra om, bilen blev stående på en lyft en vecka, kostnad till vanlig kund minst 50000 kr här på en landsortverkstad, kan ju gissa vad detta skulle kosta hos Bmw verkstad i storstan. Så om man köper en bmw med N57 motorn och X-drive som passerat 20000 mil för säg 150000 kr lägg upp ett reperationskonto på 100000 kr xör framtida händelser eller välj annN bil. |
|
|
Kan ju uppdatera alla som följt tråden. Bilen hamnade idag på verkstan efter drygt 8 månaders bråka de med bilfiman och försäkringsbolaget. Efter hot om stämning i tingsrätt bestämde sig bilfiman för att laga bilen (byta kamkedja). Till en smärre kostnad av 52000 kronor. Arbetet kommer ta ca 8-9 dagar. Har bilen ni tänker köpa gått över 15000 mil utan kamkedjebyte tänk inte ens tanken att köpa den... Kan bli en dyr historia. För min del, slutet gått allting gått. |
|
|
Hej! ja det är ett landsortpris.med tanke på allt jobb, man måste ha lyft och special domkraftsvagga för att sänka framvagn med drämre drivpaket inkl motor för att komma åt. Se till att de byter alla kedjor inkl oljepumpskedja med släpskor och spännare då delarnas kostnad är försumbar jämfört med arbetskostnaden. Tittar man på en beg Bmw typ 30000 mill där de nyss bytt dessa delar så är det ett säkrare kort än en 20000 milare där detta inte är gjort. Kör sen fint byt olja ofta håll koll på nivån undvik många småkörningar med kallstarter och koppla ur autostopp funktionen samt använd motorvärmare vintertid så kan du nog få ut många järliga Bmw mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.