AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.999

Vinterhjul från 3-serie E91 eller F30 till F32

Visa användare
6
HalmstadFilip
428i coupe -15
Hej,

Börjar bli kyligt ute så är snart dags att byta däck även här nere på västkusten.

Jag bytte in min 3-serie från 2008 i somras när jag köpte en 4-serie, men jag bytte inte in mina vinterdäck.

Jag har alltså en uppsättning vinterdäck till E91 nu med bra friktionsdäck och undrar om det går att använda dessa på min nya bil. Alternativt bytte mina föräldrar in sin F30 för några månader sedan, och deras vinterhjul på dubbdäck är mina om jag kan använda de till bilen.

Jag undrar nu om det går att ha någon uppsättning av däcken på en 4-serie eller om jag behöver köpa helt nya då jag i såfall bör beställa det ganska omgående.

Kan vid förfrågan återkomma med dimensioner på däcken om det är information som behövs.

Tacksam för svar!

Hälsningar

Filip
bl
2.294
blixten
325i -88
Det går att använda om dimensionerna stämmer överens...
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Har inte 4-serie större bromsar så de kräver minst 17 tums fälgar? Kolla upp det! Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
F30-serien har generellt "en storlek" större hjul (högre profil) än E90 och GT:n har ytterligare ett snäpp upp till samma som F10-serien, men fälgarna går oftast bra att använda om de är tillräckligt stora mht. bromsarnas storlek.

T ex. där E90 har 205/55-16, har F30 (förutom GT) 205/60-16; 225/45-17 på E90 är 225/50-17 på F30 etc.

Rent tekniskt/mekaniskt går det att ha E90-hjulen på F30 (givet att du kör med originalfälgar som har snarlikt ET-värde), men det kommer att se konstigt/smått ut och ge felvisning i hastighetsmätaren.

Tänk dock på att LI kan skilja - du ska inte gå under angivet LI enligt bilens reg.bevis/instruktionsbok!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
6
HalmstadFilip
428i coupe -15
Tack för svaren!

Jag får dock tillstå att jag kan väldigt lite om bilar, hjälper det för er om jag undersöker dimensionerna på mina gamla vinterdäck och de som finns ute hos föräldrarna och därefter postar de här?

Jag skulle bli väldigt (positivt) förvånad om däcken till min bil från -08 skulle fungera men jag har en förhoppning att kanske kunna köra med de till F30:in i alla fall denna vinter så får jag se hur jag gör nästa år.

vad LI är för något är jag tyvärr helt obekant med. :(

Jag vet att mina gamla vinterhjul var på 16" alufälgar men jag är osäker på vad föräldrarna hade för tum på sina tidigare alufälgar, skulle inte bli förvånad om även de var 16".

Jag går och väntar på operation av mina degenererade diskar i ländryggen det är därför jag gärna får klarhet i om det kommer fungera eller inte innan det att jag lastar bilen full och kör till däcksbytaren bara för att de där ska konstatera att det inte går med fälguppsättning A eller B.

Jag försöker alltså att hålla nere på tunga lyft i dåliga arbetsställningar (att lasta en coupé med fyra däck kommer bli ett "intressant" åtagande) för att på sätt minimera risken för mer värk.

Filip
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dina föräldrars vinterhjul till F30:n ska passa rakt av om dina bromsar inte är för stora för dem - kolla i din instruktionsbok eller på klisterlappen som sitter på a-stolpen vid förardörren vilka dimensioner som listas där.
Finns inte 16" med, är det tveksamt om de passar - i vissa fall kan det vara så att någon enstaka fälgmodell kan få plats medan andra inte gör det - så för att vara helt säker måste du prova...men grundtipset är att finns 16" inte med i listan, så passar det inte med 16"-fälgar.

LI= load index = däckets bärighet som anges som en sifferkod, t ex. LI94. Man får gå in i en tabell för att se exakt hur många kilo däcket kan bära men gör det enkelt och gå inte under LI som anges i instruktionsboken/reg.beviset för då kan däcket gå sönder/slitas snabbt vid hög belastning.

Om du har haft korrekt dimension på E90:n, är de däcken för små för F3x-serien även om fälgarna passar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
6
HalmstadFilip
428i coupe -15
Det låter ju bra det, jag är inget fan av dubbdäck då där jag bor behövs det i snitt 2-3 dagar om året och de dagarna kan jag faktiskt klara mig utan bil. Då det är lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag så här års ska jag dock såklart se till att byta i god tid innan det att väglaget blir direkt farligt.

Beträffande bromsarnas storlek så vet jag inte om de är större än normalt, jag har mörkblå bromsok med M-sport på men det kanske bara är något kosmetiskt så att de inte är större än andra? Passar väldigt bra till min estorilblå bil för övrigt :)

Vad bra Johan då vet jag att jag kan lägga ut mina gamla vinterdäck till försäljning eftersom jag inte längre har någon användning för de.

Jag ska åka ut till föräldrarna och se på dimensionerna för däcken efter jobbet idag och jämföra med de som finns specificerade på min A-stolpe!

Filip
Då har du M-sport bromsar! Kräver minst 18 tum
Visa användare
6
HalmstadFilip
428i coupe -15
Är det så? När jag fyller i mitt regnummer på en stor svensk site för däck och fälgar (osäker om det är okej att nämna namn) så kommer det upp både 17" samt 18"

Jag bör ju beställa ganska omgående, ser ut att kunna bli minusgrader i början av nästa vecka.

Tack för snabba svar killar, jag är alltid först med att byta till sommardäck tyvärr är man inte lika snabb med byte till vintersulor och nu när det började bli kyligt i luften insåg jag det var dags.

Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.