AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
825

Bromsbyte på E34

Hej!

Har en 540IA -93 och har precis köpt bromsskivor och belägg till framhjulen. Hurpass lätt/svårt är det att byta själv hemma på garageplatsen? Är det något speciellt som kan vara lurigt? Om det kan vara knepigt lämnar jag den till en kompis istället, men det vore ju kul om man kunde göra Nåt själv på bilen. Någon med erfarenheter av bromsbyte på dessa bilar?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
perry_ mason
Hej Gunnar: Du börjar med att demontera bromsoken...du
ser vart du ska skruva för att ta bort dem...lätt
sedan kommer turen till bromsskivan brukar sitta fast-
skruvad med en liten insexskruv i navet..den brukar
ofta vara fastrostad..du får spraya på nåt rostlösande
Sedan återmonterar du delarna i samma ordning som du
tog bort dem i...En mkt viktig detalj är att när du
Monterar på hjulen så skall du momentdra hjulbultarna
till 110nm 11kg Annars finns det enl BMW själva stor
risk att bromsskivan slår sig.....

Tackar!

Det verkar ju lätt. Det är ju viktigt att det blir 100% rätt, bromsarna är det enda man har när man för att stanna...

Momentdra? Skivan sitter med en(!) insexbult, är den bara till för att hålla sivan på plats innan man sätter på hjulet. Hjulets 5 bultar bildar skruvförband med skivan som "bricka". När man skiftar däck till vardags brukar man inte använda momentdragare, det kanske man borde? Det är ju enkelt att fixa en sådan och då borde man ju ha gjort vad man kan för att skivan inte ska slå sig. 110Nm, du är säker på den siffran?

Tack.

Jo, beläggen ska jag byta också. Blir det mycket mer komplicerat? Man kunde köpa en monteringssats såg jag i efterhand, klarar jag mig utan den och vad innehåller den egentligen?

perry_ mason
Gunnar: Jaa jag är säker på det 110nm enl verkarn
På BMW Kneeipens i Norrköping...en annan viktig detalj
när du monterar på den nya bromsskivan se då till att
det är KEMISKT RENT på anliggningsytan till navet...det
räcker med några lagom stora gruskorn i mellan skivan
Och navet...så får du obalans.
Som du nämner är det att föredra att använda sig av en
momentdragare..för att undvika framtida obalans p.g.a
Ett ev, hjulbyte. ang: mont satsen till bromsbeläggen
snåla inte på den...köp en ny..... beläggen tar du bort samtidigt som oken...sedan när du återmonterar delarna sätter du dit de nya beläggen...var inte osäker
du fixar det lätt gunnar..lika lätt som lego.

perry_ mason
gunnar: ett tips till som kan bidra till att en bromsskiva blir skev..allt enl bmw:s egen utsago.....
Om du bromsat mkt...samt efter detta ex: skall tvätta
bilen...spola då ej kallvatten på bromsarna..om du gör
Det och ser att vattnet förrångas..det ryker lite..
Då har du skaffat dig SKEVA bromsskivor...de slår sig
av den kraftiga avkylningen....

När jag lossar de två 19mm bultarna som oken sitter fast i så går det ju inte att ta loss det, beläggen har ju alltid ett visst tryck på sig, de ligger alltid an. Skivorna är en del slitna så det är inte lätt. Jag vill inte slita och dra även om det går så, onödigt att repa delarna, trots att de är gamla (Nästa gång gör man det på nya delar, och då svär man nog en ramsa).
Det sitter två insex 7mm(?) som håller ihop oket (inifrån så att säga, eg bakom), om jag lossar dem så borde det gå lätt att först ta ut "klumpen" och sedan oket och belägget, tryckkraften torde vara borta då... Har ingen 7mm dock... Är det rätt tänkt?

PS. 19mm bultarna satt som f-n, är helt slut nu, haha. Ska de dras lika hårt vid montering sedan, eller något erfordligt moment som rekommenderas? DS.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du ska inte dela oket...utan du får lossa luftningsnipplen och sedan pressa in kolvarna i botten läge.
Bultarna till oket brukar, som du märkte sitta fast ordentligt.Och dom ska dras rätt så hårt, dom bör inte precis lossna.
Jag har aldrig själv spänt fast något ok med momment, utan drar dom hårt och sedan ett extra knyck så dom sitter fast!
Perry; om skivan slår sig av vatten vid tvätt, vad händer då om man kör hårt och sen kör i t.ex. en vattenpöl? (Eller snö! Hemska tanke!)
Det stämmer att varma (heta) bromsskivor i vattenpölar kan kan göra dem skeva. Men oftast är de ju inte så varma (?) och när man kör i en vattenpöl så sugs ju inte vattnet in mot skivan direkt, lite stänk kanske, såvida det inte är riktigt stora djup. Men tvättar man bilen och sprutar kallt vatten mot skivan så får den mer än lite stänk, stora temperaturskillnader (varmt expanderar medan kallt krymper metallen)...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.