|
|
|
|---|---|
|
Jag hade besiktningstid förra veckan och eftersom jag visste att jag ändå skulle få en 2'a på ena spindelleden så tänkte jag prova att besiktiga utan främre reg-skylt. För enligt min verkstad ska det inte behövas någon främre regskylt enligt någon EU-regel. Men när jag besiktigade bilen så fick jag ändå en 2'a och ombesiktning på det. Är det någon som hört talas om denna EU-regel, eller snackar min verkstadskille bara i nattmössan? Visst har jag fått tillsägelser och någon böter för att jag inte har min främre reg-skylt, men det är ytterst tveksamt att våra svenska polismän känner till denna regel om den nu finns. Hur gör alla ni andra som har monterat bort er skylt fram? Man ser ju rätt många Corvetter, Camaros och Porschar som inte har sin skylt på. Vet någon vet var man kan hitta EU-regler på nätet? Nu ska här forskas, för jag vill inte ha den där fula saken på min bil! :) | |
|
Hej!! Det är lag på att främre regskylt ska finnas på bilen, dessutom att den är vägverkets egen, ingen kopia eller liknande. Dock har polisen vissa instruktioner (som de visserligen gärna avviker från) en av dessa gäller just regskyltar. Den bakre regskylten ingår i bilens identifikationer, och innehåller dessutom skattedekalen, så den är orubblig, den främre däremot... Gör såhär: beställ hem nya skyltar. Förvara den ena skylten lätt åtkomligt i bilen, under stolen, i handsfacket eller så... När du ser polisen, eller blir stoppad så lägger du upp skylten innanför vindrutan så att den syns utifrån...Hävda sedan med bestämdhet att du har för avsikt att montera den på avsedd plats snarast... Polisen instuktioner i detta läge är att släppa utan åtgärd, dock finns inga garantier... Lycka till! |
|
warbus |
Tjena! Har åkt utan främre reg. skylt i nästan 1 år och när man blir stoppad är det bara se till att den ligger lätt åtkomlig, så man snabbt kan lägga upp den i framrutan!! Har min liggande mellan mittkonsolen (handbromsen) och passargerarsätet!! Om du inte lyckas få fram skylten säg då till polisen att bilen nyligen varit front krockad och att du ´beställt ny skyllt!! Lars H |
|
Vad är syftet med att inte ha regskylt fram? |
|
|
Hej. Allvarlig fråga? =) Bilen blir så mkt snyggare utan denna "stora bliffiga" skylten fram. Speciellt på svarta bilar blir det mkt snyggare... /Edvard |
|
mario |
Varför ingen nummerskylt .Lättare vid tjuvtankning..... |
|
Utan regskylt fram får motståndarna j-ligt svårt att identifiera dig på bilderna från fortkörarkameraskåpen...;-) mvh /B |
|
|
Behövs fler skäl än Brutus ? /thomas e |
|
|
Vad händer ifall polisen tar en då? Böter??? Mvh/Soki |
|
|
300 sek fick jag senast när jag inte hade nån, körde till farbror polisen som skrev en såndär gul-orange sak, körde till gbg i ösregn, när jag kom fram stannade de mig igen och skällde lite över att jag tvättat bort det som stod på skylten. Jag har hört att priset gått upp lite men hur mycket vet jag tyvärr inte :( -------- My hopes are not always realized, but I always hope. |
|
|
okej tackarr.. men böter kan man ju tåla nångång, är rädd om körkortet bara hehe. Mvh/Soki |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.