|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en andra bil som banbils kandidat för hobby trackdays. Hittade en fin e46 330ix touring. Är den förnuftig eller ska man jaga en e36 328 coupe eller en e46 coupe? Var finns mest glädje, men som också kan behöva rulla som nödbilden när andra bilen är på service? Prisläge sådär 30k | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Touring, Sedan eller Coupe spelar ingen som helst roll när det gäller gatbanbilskörande. Inte helt ovanligt att se ett par Touring'ar bland gatbilskörningen på BMW Club Schweden Motorsport träffarna (men även andra sammankomster). Går även alldeles utmärkt att tävla i en Touring :-) Kolla BMW Cup Modifierad där bröderna Skoog körde Touring framgångsrikt som nu tagits över av Hansson/Söderström - eller kolla med Rydell och hans Volvo 855 :-) Fördel med Touring är att du kan hiva in och ha med dig en uppsättning r-däck och byta på plats (om du tex kör långväga för vissa trackdays)! Glädjen kommer när du sätter den där bromspunkten, prickar apex rätt trots högre och högre kurvhastighet, lyckas få in framvagnen genom rätt avvägning mellan broms- och rattrörelser och så vidare :-) Körglädjen är ganska kaross-agnostik skulle jag vilja säga. Det första du kommer att märka är att du vill byta till belägg anpassade för track days samt byta bromsvätskan mot helt ny fräsch. Kanske fundera på lite bromskylning också (men det beror på hur man kör, vilka däck man kör med, chassi, körteknik, bromsteknik med mera). Sen kommer du att vilja sätta på r-däck, för du vill ha lite mer fäste i kurvorna. Därefter inser du att bilen beter sig som ett skepp i kurvorna och du vill uppgradera chassit (dämpare, fjädrar, krängningshämmare). När du gjort det inser du att de där komfortläderstolarna är nog jättebra på E22'an men värdelösa på track days (fråga mig hur jag vet det) - så nu sitter du och slösurfar efter en stol med mycket bättre fäste. Och vid det här laget har du insett vad extra vikt gör (speciellt på våra lite kurvigare och långsammare banor i Sverige) och du börjar fundera på lite viktreducering. Och tanken på att det är en Touring har helt och hållet flugit iväg... Tips är att köp en så bra och fräsch bil som utgångspunkt som möjligt (sen spelar det mindre roll vad det är för något). Hålla på att laga rost och renovera både det ena och det andra när man bara vill ut och köra är inte alltid roligt - fråga mig även här hur jag vet det... Om det hade varit som så att "viktiga" komponenter och vanliga uppgraderingar eller eftermarknadsförbättringar inte var kompatibla mellan Coupe, Sedan och Touring så hade jag rekommenderat att välja den kaross som det finns mest utbud till. Men mig veterligen använder dessa karosser samma komponenter när det gäller de mest "viktiga" komponenterna man fipplar med när man förbättrar en bil för track days. Däremot har jag noll erfarenhet av hur fyrhjulsdrift beter sig på banan. Att den är en fördel (speciellt då det är lite sämre fäste) är solklart vilket vi ju märkte i STCC när Audi var med och tävlade - men det där var tävlingsbilar med specialbyggda system. Har noll koll på hur bra BMW's system som satt på E46-orna beter sig på bana och hur bra det håller upp emot att piskas stint efter stint under en dag eller två. Hoppas på att någon med mer erfarenhet kring iX och track days kan hoppa in här och ge konkreta erfarenhet och kunskaper! |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag skulle skippa x-drive, du har ingen nytta av den med originaleffekten och R-däck. Dessutom väger den en hel del. Det säljs E46 330 för mellan 30-40K ganska regelbundet, den motorn är bra och det finns utrymme för mer effekt när du känner att tiden är rätt (Turbo). Fixa till bromsarna först, det får dig inte att köra snabbare men säkrare och under längre tid. Det du tjänar mest tid på sett till kronor investerade är bra R-däck (Budget R-däck fungerar även dem bra). Därefter skulle jag se över chassi:t. Mer effekt kommer sist i min bok. Om du kan leva med det skulle jag har rensat ut allt som inte behövs i bilen, add lightness som Colin Chapman sa. |
|
Tack för svar!! Det var fyrhjulsdriften som jag undrade mest över. Den ger sisådär 100kg extra. Tanken med en touring är just det praktiska till och från banan eller som nöd lösning till andra transporter som man inte vill ha i finbilen ;) 330 låter som lagom motor och mera kraft inte planlagt just nu. Några vettiga rdäck och kanske en stol när vanliga sportstolen inte räcker till. Tack för svaren. |
|
|
Kan man svänga med en cab också? |
|
Precis, effekt och effektuppgradering kom inte ens med på min 5-punktslista (se tidigare inlägg). Så det där kan man vänta med ganska länge. Missförstå mig inte - det är såklart tokroligt med effekt - men i ärlighetens namn så behöver det inte ligga bland de övre platserna i prioritetslistan. Vad jag vill säga och förmedla utåt är att det går alldeles utmärkt att köra track days i många "vardagsbilar". Jag tror det finns en hel del här ute i landet som vill köra track days men är lite tveksamma just för att de inte har en renodlat sportbil - vilket är något jag gärna vill ändra på. Tittar man rent effektmässigt har en E46 330i mycket bättre kg/hk-förhållande än min nuvarande track-day-leksak. Vi räknar högt och säger en E46 330i hamnar på 1600kg/231hk=6.9kg/hk medans min måste släpa runt 1060kg/143hk=7.4kg/hk (och en M54 är vansinnigt mycket modernare med dubbla VANOS, DISA och fyrventil jämfört med min original orörda M20 stenåldersspis) men trots det har man tokroligt på banträffarna! :-) När det gäller fyrhjulsdriften så är jag osäker på hur den reagerar på kontinuerlig aggresiv körning. Det kanske fungerar klockrent, men eftersom jag inte har egen erfarenhet så har jag mer frågetecken och orosmoln. Exempelvis (beroende på hur systemet är uppbyggt) kommer den att koppla in och ur sig i tid och otid och orsaka plötsligt icke-konsekvent beteende i kurvor, finns det risk för skada på komponenter/olja (beroende på hur systemet är uppbyggt) om det utsätts för långvarig/aggresiv rotationsdifferential, hur abrupt går systemet in och när gör det så och så vidare. Moderna ABS- och DCS-system har man ju hyffsad koll på - men fyrhjulsdrift (och då speciellt bankörning) kan jag absolut ingenting om. Så hoppas någon med erfarenhet kan hoppa in här och svara (kolla annars på rejsa.nu eller liknande). Jodå, en cab kan svänga också - kolla på Mazda MX-5 Cup'en :-) Fast de får väl klassas mer som roadster (om man ska använda BMW-termer). Visst, vad vi tänker på en vanlig cab (tex E46/E63 mfl) så går det alldeles utmärkt att köra dessa på track days också. Exempelvis tillåter BMW Club Schweden Motorsport båda typer (roadster och cabriolet) vid track days så länge man har hardtop monterad och BMW Original störtbåge/aktivt rullningsskydd. |
|
Tack. Då kanske det blir en cabbe. Så slår man två hobbys samman i en bil. Tack för de bra svaren :) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du vill ha cab men inte behöver 4 sittplatser kanske det kan vara värt att kolla på en Z3 alternativt en Z4 om din budget tillåter, men en rak 6:a är nog ett måste. |
|
Jag håller med slangen om det mesta i detta ämnet - fast ska man ha en cabb för bankörning så hade jag i första hand kollat på en bil som är byggd för att vara just cabb. Som ovan nämnts, Bmw Z3/4, Mazda Miata, Honda S2000. Cabbar som är byggda på en vanlig seriemodell (som E36, E46) brukar för det mesta behöva förstärkningar för att de tappar så mycket av vridstyvheten när man tar bort taket. Detta medför att de blir väsentligt mycket tyngre och de blir ändå inte fullt ut så vridstyva som tak-modellen. Visst funkar det på bana men frågan är om det är roligt? Ett annat problem är väl i så fall budgeten - blir nog tyvärr jättesvårt att få tag i någon vettig cabb för runt 30'. De brukar vara väsentligt mycket dyrare än tak-varianterna. |
|
|
Jag har kört nåt banmöte med en E46 2.2 320i Touring och en 325i E91. Båda funkar helt ok om tanken bara är att ha lite roligt några pass. Personligen ser jag mycket hellre att en bil för bana är lätt snarare än motorstark så om tanken är att bilen mestadels ska vara banbil skulle jag nog satsa på nåt annat än en 330ix. Men det beror ju lite på hur väl den behöver fungera som "nödbil" med. Ett tips är att kolla på annonsforumet på rejsa, där dyker det upp lite intressanta bilar ibland. |
|
|
Tack för alla tips. Hade glömt z serien. Ska kolla priserna där och rensa också!! |
|
Jo, får väl erkänna att jag hade mer "roadsters" i huvudet när jag tänkte på "cabbar". Men om man redan har en Cabriolet och vill prova på en del bankörningar så är det inga som helst problem att köra med en sådan och prova sig fram på track days. Men om man ska köpa en bil som man vet ska köra en hel del track days (men ändå vill ha möjlighet att köra omkring med öppen bil till vardags då och då) så är det såklart en roadster svårslaget (som MUC och Westersund beskriver). Men Z4 E85 2.2/2.5/3.0 är inte billiga, runt 100KSEK ska man nog räkna med. Även en Z3 2.2/2.8/3.0 är inte direkt billiga heller. Här räcker inte riktigt 30K (man ska tänka på att man vill gärna ha lite över för diverse uppgraderingar, däck samt lite annat smått och gott och såklart själva bankörningar också). Sen kanske track day bilen ska agera som andrabil till och från, då kanske en roadster inte passar överhuvudtaget. Då kanske en E46 330i passar bättre och kan fås till ett betydligt lägre pris än en Z3/Z4. Och jag håller med dig GE om vikten, så varför inte snegla på en E36/E46 Compact kanske? En fin 323ti eller en 325ti kan bli riktigt rolig! Fast de är inte särskilt vanliga... En E46 325i/328i/330i är nog ändåså det som det finns mest att välja emellan och i rätt prisklass också (och som det är störst chans att hitta någon i bra skick). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.