AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.128

Knakande fjärderbenslagring(?) på en E90 LCI

fm
3
fmar
316i -10
Hej!

Har ett märkligt knaknade ljud som hörs vid stora rattutslag stillastående på min E90 LCI, har efter mycket lyssande och letande dragit slutsatsen att ljudet verkar kommer från fjädernbenslagringen höger fram.

Det låter ungefär som gummi skulle ligga emot och vid rörelsefriktion/rotation knakar till, dvs inte ett rasslande eller liknande ljud som ett dåligt kullager kan avge. Ljudet är heller inte konstant, utan vid större rattutslag kan det var *knak* - tyst *knak*.

Har grävt lite i dokumentationen och båda fjäderbenen fram byttes på verkstad i sommras, står inget som lagringen så dessa kan väl vara återanvända(?).

Nu till mina funderingar,
-Är det rimligt att det är fjäderbenslagringen som jag misstänker?
-Om ja, vågar man testa och smörja med något fett för att se om det går att bli av med ljudet?

Några andra tips eller något jag kan testa?

Tack på förhand!

//fmar
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
Jag hade också knarrningar vid stora rattutslag. För mig var det vänster sida. Bytte lagret själv och än har det inte låtit något!

Kommer du åt kullagret, så skadar det väl aldrig att fetta in det!
Svårt att se något och komma åt dock. Se till att du inte får in skit i kullagret..
fm
3
fmar
316i -10
Tack för svar!

Kollade närmare på lagret och det roterade inte korrekt. Provade att smörja upp och det verkar ha löst problemet. Ljudet är vad jag kan avgöra helt borta.

Rimligtvis bör jag väl väl titta på att byta lagret på lite sikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.