AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
578

getriebeprogram och asc tänds vid start?!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Som sagt tänds getriebeprogram i check fönstret och asc lampan igång när man startar bilen nästa dag, när den stått över natten. Varvtalet kan gå upp till 1500varv (heter det väl). Stänger man av motorn och av vaktar några sec. och startar bilen igen så kommer de INTE upp igen. Det har blivit nu så på sista tiden, när det har blivit kallare.
Ringde till en duktig kille i jönköping som kan bmw och han tyckte det var konstigt.
Har asc och växelprogramet någon samband??? Byte till nytt batteri vilket märks bla på tomgången. Trodde att det skulle avhjälpa!
Några tips och hjälp är önskevärda!

Mvh Bmw 4-ever

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säkerligen dåligt startbatteri! Det brukar ge just de symptomen. Batteriet tappar effekt i kylan samtidigt som det blir mer belastning på det av samma anledning (kall olja = trögare).

Börja med att ladda upp det ordentligt och om det inte vill ta laddning är det bara att byta ut det.

Finns flera trådar om just detta fenomen, använd sökverktyget.

Mvh
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Håller med till 100% Jag hade samma probs. med mitt gamla snikbatteri(66Ah). Se till att du har ett fräscht 88Ah (minst 85)under baksätet så skall du se att det försvinner.

Mvh.Patric
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Hallo!!! jag har ju byt startbatteri precis! till en 88 ah global nånting med power från bosch!
Men det kom upp idag igen!
Mvh Bmw 4-ever

Jag tycker det låter konstigt att svagt startbatteri skulle få bilen att gå in i nödprogrammet. Batteriet kan ju tillfälligt ha gått ner efter nån glömd förbrukare, trög start kan jag köpa då men inte följdfel. Fast man vet ju aldrig..?

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Getribeprg. (Trans prg. med engelska som val)är ju ett nödprg. för automaten, för att du skall kunna ta dig hem vid fel på växelelektroniken. Kan vara så att någon givare spökar (det sitter ett antal i lådan;). Om du svänger för bi någon först som, har utrustning för att koppla in sig via diagnosuttaget, så kan ske det löser sig.
Något som kan hjälpa är ju ett byte av olja samt filter i automaten, om det inte nyligen är gjort.

För 540/740 så finns det en ny mjukvara till växellådsboxen att köpa (privat utvecklad)som råder bot på de flesta felen på lådor med lite extra mil.

Mvh.Patric
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tro det eller ej, låg batterispänning kan tyvärr orsaka mysko fel i elektroniken på moderna BMW!
Får man konstiga felmeddelanden kan det vara lämpligt att först kolla upp batteriet eftersom det kan spara många kronor i felsökning på verkstad.
Sedan kan det givetvis finnas andra orsaker till varför felmeddelanden dyker upp.

Mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
körde fem 5mil igår endast kupefläkten igång, för att lada start batteriet.
Idag när jag startade bilen så kom det ingen meddelande!
Det verkade som om det är nog att den nya batteriet inte var riktigt uppladdat med det vi får se nu med tiden!

MvH Bmw 4-ever

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.