AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.325

Byte av fram och bak bromskivor och bromsbelägg på X4 2015

Di
42
Dino 63
BMW X4 2,0 2015
BMW Z4 2.2 2005

Har tänkt byta fram och bak bromsskivor och bromsbelägg på en X4 -2015
Är det något speciellt som man ska tänka på (med tanke på elektriska handbroms ) eller är det samma som byte av fram bromsskivor ?
Tack för tips !
Sw
11
Swede1973
X5 XDrive 40D- 2011
Hej.

Har precis bytt på min egen X5 och efter en hel del googling kom jag fram till att det finns två olika varianter av EPB.
Den första är relativt enkel att ha och göra med, fungerar att trycka tillbaka som ett helt vanligt ok. Inget speciellt att tänka på här...
Den andra varianten är den där det sitter en separat motor bak på oket.
Här kan man om man inte har tillgång till dator och inte kan låsa upp bromsarna på den elektroniska vägen göra som följande:
1. Ta av hjulet på den aktuella sidan.
2. Plocka av ok och belägg som vanligt.
3. Lossa på de två 10mm bultar som håller bygeln till EPB motorn.
4. Avlägsna bygeln som håller ”ström kabeln” till motorn sant avlägsna kabeln.
5. Lossa de 2 skruvar som håller fast motorn till oket.
6. Vicka försiktigt loss motorns från oket (sitter med en O-ring).
7. Använd en 45 torx och skruva kolven medurs för att köra EPBn tillbaka, prova med att trycka in kolven med jämna mellanrum så du ser hur långt du skruvat.

Nu är du klar för att sätta dit de nya beläggen och ihopmontering av EPB motorn sker i omvänd ordning som ovan.

Tilläggas kan att bilen kommer slänga en lite felkod efter du är klar pga att du kopplat bort kabeln från motorn.
Detta löses lätt genom att återställa service lampan för bromsarna via klustret på bilen.

Hoppas detta hjälper något.
Och var inte rädd för att prova, det hela tog mig 20min extra på vardera sida.

Henrik.
Di
42
Dino 63
BMW X4 2,0 2015
BMW Z4 2.2 2005

Jag har också googlat lite och hittat på youtube video :) Och allt är som du har berättat :)
BMW i Värnamo ville ha 16300:-kr för fram o bak byte :( svindyrt tycker jag
Beställde från Tyskland allt för 4037:-kr ( ATE märke ) det är väl BMW original delar ? Hoppas att det kommer fram till fredag .
Stor tack till hjälpen Henrik !
Sw
11
Swede1973
X5 XDrive 40D- 2011
Hoppss det löser sig.
Men glöm inte 5/56 på den lilla bromsskiv skruven , min gick av och det fick bli nya hjullager i fram på båda sidor (dom måste tydligen bytas i par.)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ate levererar bromskomponenter till BMW, men om de är OEM-leverantör av just skivor och belägg till din bil är jag osäker på.

MEN de håller en hög OEM-kvalitet så de är lika bra som BMW-original...

Det finns ett gäng OEM-leverantörer som håller likvärdig kvalitet och som man därför utan att vara orolig kan välja när det gäller bromsdelar, t ex:
Ate, Bosch, Brembo, Ferodo, TRW, Zimmermann, Textar, Jurid...pick your poison! ;)

Dock har vissa av tillverkarna olika "produktlinjer" där en variant kan motsvara OEM-kvalitet, en annan "budget-val" och en tredje "race-/sport-variant".
Dessutom har en del av tillverkarna även "low-dust-belägg" (keramiska belägg) och hålborrade/slitsade skivor. I vissa BMW-applikationer är skivorna flytande och en del eftermarknadsmärken har både flytande och fasta skivor där de sista är billigare/enklare i sitt utförande...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En avbruten fästskruv till bromsskivan brukar gå att borra bort skallen på - får man inte bort själva skruven från gängorna är det inte hela världen då den enbart har funktionen att hålla fast skivan tills bromsoket och sedan hjulet skruvas fast - i värsta fall kan det bli lite krångligare att sätta dit oket efter byte av belägg, men allt kommer att hållas på plats när hjulen skruvas dit med hjulskruvarna.

Slagskruvmejsel och "friktionsmedel" på mejseln/i spåret (ventilslippasta eller ännu bättre; "riktigt friktionsmedel" som t ex. screw grab), i förebyggande syfte brukar bespara en en del svordomar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sw
11
Swede1973
X5 XDrive 40D- 2011
Helt rätt Johan.
Tänkte bara att inte kan det väl ha rostat fast så hårt på min nya bil! Tji fick jag.
Jag gjorde precis som du sa och borrade bort skallen men fick inte loss skruven.
Vist hade jag kunnat lämna den men perfektionist som man är beställde jag nya hjullager i stället. ;)
Di
42
Dino 63
BMW X4 2,0 2015
BMW Z4 2.2 2005

Hej Igen !
Tänkte säga att byte av bromsskivor o bromsbelägg gick mkt bra ,både fram och back :)
Stor tack till alla för hjälpen :
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.