|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en fundering på hur man får ur generatorn på en 530D e39 (m57) Har inte tittat direkt mer på detta mer än att de ser riktigt trångt ut. Både uppåt och neråt så hur går man tillväga för att få bort den? | |
| Länk | |
|
Tack för länken =) När man släppt på allt de får man då ur generatorn uppåt eller neråt för de ser extremt trångt ut åt båda håll eller lär man plocka bort servon oxå? =/ |
|
| Uppåt står det iaf. | |
|
Ska strax iväg te arlanda å hämta en kompis så blir skruva imöra. Går ja bet så blir de nya frågor imöra.går de bra å ja får ur den så skriver ja de oxå bara för om nån annan nån gång behöver veta =) |
|
|
En fundering på generator. Fick en generator från en 320d ser likadan ut som den ja har i men kontakten är rund med 2 kablar. Min har en mer 4 kantig kontakt med 3 stift. Vad är dessa 3 kablar? 1 är väl ladda lampan. Kan man klippa av å skarva ihop med den runda kontakten? Ja kanske måste byta skivan oxå men de e ju minsta problemet just nu. |
|
| Det är väldigt sällan generatorn är trasig. Oftast är det kolen som sitter i regulatorn som sitter på generatorn som tagit slut. Kolen kan man byta separat eller också byter man hela regulatorn som kolen sitter i. Börja inte skarva kablar i onödan | |
|
Kolen är garanterat slut då jag inte bytt de å åkt 11000mil vet inte när (om) tidigare ägare bytt. Biln drar även tjuvström. I denna tjuv historia har en massa saker byts å gåtts igenom utan att hitta vad de beror på mer än att nån diod i generatorn är kass å därför dras batteri ur? |
|
|
Ställer en dum fråga men har googlat å hittar inget. Ja byter generator iaf men tänkte på felet i sig om nån kanske vet? Biln stod ju från feb till okt innan ja fick igång den (diesel problem) Bes å åkte ett par dar hem ikring bara för att testa att hoo gick. Börja sen jobba 14 mil tur å retur. Första dan inga problem alls hoo gick. Dag 2 så kom ja ca 2.5mil sen la hoo bara av. Ingen laddlampa lös och alla lysen lyste som vanligt men bara klicka på starten. Bytte då batteri efter väg kanten å den starta direkt. Kom bara 2 mil igen sen samma symptom. La av å bara klicka men allt lyser lika starkt. Är det generator fel eller e de nå annat ändå? Bara nyfiken innan ja byter generator. Tacksam för svar |
|
|
Uppdaterar lite nu. Ja hade en valeo 150A i men att hitta kol hållare som ser ut som de som satt i hittar ja ingenstans. Va då inne på 320d generatorn som ja har men fel kontakt på denna. Ja hoppa den (nån som är intresserad så är den till salu. Så ja tog generatorn ur min 528i fick kapa av luftburken på baksidan (bosch) denna har iaf rätt kontakt så ja stoppa i denna. Dock hamnar remmen lite längre ut men remmen hoppar inget. Så fått dit den å startat biln men utan fläkt å fläkt kåpan men hoo laddar 14.11v igen |
|
|
Linjerar remmen inte med övriga remskivor lär du slita ut den ganska snabbt! Har du kollat med Frejs bildelar? De har väldigt mycket delar till generatorer/startmotorer - skulle förvåna mig om de inte kan ta fram rätt delar du behöver. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns filmer som visar hur man byter kol i regulatorn på Youtube och kol kan man köpa på startmotor.se för ca en hundring, de säljer även regulatorer vad jag minns. Regulatorn är det du kallar kolhållare. | |
|
Jo regulator är rätt namn =) Ska leta på hur man bara byter kolen. Jag har letat överallt om rätt regulator men inte hittat nån som ser ut som min =/ Hitta en variant som har rätt bulthål men då är de 2 ögglor som sticker ut brevid ena skruvhålet jag har en kontakt där som de går upp 2 stift i =/ Nån som vet om ja kan byta remskivan mellan valeo och bosch generator? |
|
|
Har du varit i kontakt med Frejs bildelar? De är välsorterade och duktiga! Kolla i realoem.com om remskivan har samma art.nr. - då ska den passa rakt av (givet att man jämför med två generatorer som SKA sitta i bilen - blandar man in andra generatorer som är tillverkade för andra applikationer blir svaret svårare att ge...). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har tittat på frejs hemsida men hittar ingen som ser ut som min men ska ta kontakt me dom om dom kan ha nåt som inte finns på deras sida. Finns ju valeo bosch och nån generator te som ska passa på m57 men nu när ja har panik å få igång biln igen så blev de att ta 528:ans generator. Men ska titta på realoem om de går. Men förvånar mig inte att de inte går att flytta över. |
|
|
Länk Ser den ut så här? Om inte lägg in en bild eller numret som står på regulatorn. |
|
|
Länk Den borde passa (sökordet var 12311713839 (BMW art.nr.): Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ingen av dom där ser ut som min =/ ska försöka ladda upp bild/er på min. Tack för att du tar dig tid att titta runt lite. Även om min förklaring inte är den bästa | |
|
Vilket art.nr. står det på generatorn? Är det en BMW-originalgenerator? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska strax gå ut och fortsätta med nya problem. Biln har åter gått 20mil innan hoo stanna igen. Inte ladd problem denna gång utan dieseln återigen inte kommer fram =/ Men ska försöka hitta art nr på generatorn eller på regulatorn |
|
|
Nu har ja kommit ihåg att titta på regulatorn om nån vet vart ja hittar nån ny. Baksidan så står de. 9RC 6100 2542206 A2H24 vänder ja å tittar å under kolen står det. Valeo 12547164 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.