AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
991

"Vänd dig till din servicepartner" 318d xdrive -16

er
40
errbe
318d xdrive -16
Jag är en relativt nybliven BMW-ägare efter nära 60 års volvoinnehav och trivs bra med bilen men håller på bli tokig på "Vänd dig till din servicepartner" Tror BMW att alla bmwägare är förståndshandikappade?

Skulle idag kolla var batteriet är placerat men "Vänd dig...………………………….." Skulle kolla hur mkt spolarvätskebehållaren rymmer, hittade inga rymduppgifter om någonting alls. Tänkte ligga i framkant i förestående olje och filterbyten men "Vänd...……." mm mm mm

I stort sett allt man undrar över får man svar "Vänd...……

Kan tillägga att under mina nära 60 år som volvoägare behövde jag aldrig anlita någon verkstad (Servicepartner) förutom vid någon enstaka plåtskada. Skötte all service och reparationer själv

Min fråga är egentligen hur orkar ni med när ni vill ha reda på något och nästan alltid få svaret "Vänd dig till din……..")
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Google funkar för mig iallafall
bl
2.294
blixten
325i -88
Syftet är ju förstås att så många som möjligt skall betala hutlösa priser hos bmw istället för att köpa reservdelen eller slitdelen för en bråkdel av priset hos någon annan. Man har anpassat instruktionsboken för den stora massan som inte vet skillnad på glykol, olja eller spolarvätska. Istället är instruktionsboken fylld med sådan info som står i boken man fick läsa när man skulle ta körkort. -Värdelöst. Man får skaffa informationen på olika andra håll istället för hos bmw som vore det självklara.
er
40
errbe
318d xdrive -16
Ganska rätt analys där "blixten" Det är väl på eftermarknaden de stora pengarna finns att hämta
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag servar också "mina" bilar själv, för då vet jag vad som är gjort och jag vet vad som är på gång att behövas fixas/bytas. Har man som mig alltid servat/mekat så finns det väl ingenting man inte klarar av (än så länge har jag klarat mig från att måsta lämna in någon bil....peppar peppar...).

Som tidigare nämnts så är internet mycket bra, ex autopower :), sen finns Länk för BMW (frugan har Audi och det är faktiskt lite svårare att hitta lika bra sidor).
Jag använder några olika "felsöknings" program och i dessa så finns motsvarande TIS så allt finns beskrivet mycket bra(till nuvarande bil används Rheingold).

Jag spänner mig nu och påstår att jag kan felsöka på en annan nivå än vad många verkstäder kan då de bara använder "felkoder" vid felsökning. Jag påstår inte att ALLA verkstäder gör ett sämre/dåligt jobb, men läser man lite på internet så blir man faktiskt förvånad hur många verkstäder beter sig mot sina kunders bilar. Man måste många gånger analysera felkoden och förstå vad felkoden "säger", inte byta grej efter grej tills man hittat felet.
En BMW är inte så svår att meka med, ofta tycker jag att de har löst saker på ett bättre sätt än andra biltillverkare.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror också att det ligger mycket i att man vill "valla in" kunderna till verkstäderna för att löva av dem kosingen... ;)

Men jag tror också att det finns juridiska aspekter i detta med, främst sprunget ur USA-marknaden där de har en förkärlek till att stämma allt och alla så fort någon har klantat till det och vill skylla på någon annan - "Det stod ju inte i instruktionsboken att man inte kunde fylla styrservosystemet med hundmat - det är inte mitt fel att bilen gick sönder, så ge mig pengar!"...och just styrservosystemet är ju ett exempel där det går åt pipan om man slår i ATF-olja i ett system som är fyllt med t ex. Pentosin CHF11S.

Man får också tänka på att många system i dagens bilar är mer komplexa och känsliga för "fel handhavande" än vad det var förr i tiden.

Men visst är det trist att det utelämnas vital information i form av oljekvaliteter i växellåda/diffar/styrservosystem etc., oljevolymer mm. i instruktionsboken.

Dock är det väl den krassa verkligheten att väldigt få nybilsköpare är intresserad av den typen av information då de flesta bilar säljs som tjänstebilar och då är det vanliga att man lämnar in bilen till verkstad för minsta lilla grej och slantar upp utan att fråga.
Det är nog också extremt ovanligt att den typen av bilägare ens funderar i banor som att t ex. byta olja oftare än vad som stipuleras i serviceinstruktionerna - nybilsägare i dag är mycket sällan äkta bilentusiaster.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
er
40
errbe
318d xdrive -16
Förstår hur ni tänker men man också se det så här, för att eliminera risken att någon slår i fel olja någonstans så borde det stå i "boken" om vilken oljetyp, kvalitet, mängd mm som ska finnas just i den behållaren/platsen, illustrerat med bilder och pilar, då får man stå för sitt kast utifall det blev fel påfyllt

Att jag kanske verkar lite gnällig beror nog delvis på att det skiljer sig en hel del på de gammelvolvos jag ägt och på den BMW jag har nu, mycket nytt att lära om man säger så :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är nog bara att inse att all information du vill ha finns tillgänglig, men inte i instruktionsboken, istället är det forum, hemsidor och youtube som är källorna.
er
40
errbe
318d xdrive -16
"Är nog bara att inse att all information du vill ha finns tillgänglig, men inte i instruktionsboken, istället är det forum, hemsidor och youtube som är källorna."

Har börjat förstå detta, tyvärr
bl
2.294
blixten
325i -88
Frågan är om inte instruktionsboken till en nyare volvo är lika knapphändig på information, någon som vet? Jag tittade i en audi instruktionsbok för några år sedan och där fick man inte heller veta så mycket...
er
40
errbe
318d xdrive -16
Tar väldigt gärna emot tips på specifika hemsidor som handlar om hur man sköter om sin BMW 318-320d.
Även hemsidor med data typ rymduppgifter och oljetyper/vätskor o.dy. skulle vara av stort intresse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här har du BMW:s hela "TIS" med reparationsinstruktioner, tekniska data, åtdragningsmoment etc. etc. för i princip alla "nyare" BMW:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
er
40
errbe
318d xdrive -16
Tackar för den länken, där fick jag något att bita i :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.