|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har fått upp ett felmeddelande som lyder " Defekt på Drivlina ". Detta händer väldigt sällan men enbart när jag väl startar bilen. När jag väl stänger av bilen låser den och sedan låser upp den o startar så har felmeddelandet försvunnit. Bilen går konstigt nog exakt som den ska, den hackar inte och växlingen går väldigt smooth. Har haft bilen inne på felsökning och fick 2 felkoder som lyder. N47 DDE 7.X MT/AT FELKOD: 2AF800 EGS DIAGNOSE FELKOD: 421342. Är det någon duktig inne på detta forum som känner igen sig eller har någon koll på dessa felkoder? Har läst en massa att det kan vara allt från dålig kräm i batteriet till EGR ventil som gått sönder och behöver inte vara något fel på drivlinan. Bilen har rullat cirka 14500 mil och är 2013 modell. Mvh | |
|
Vad säger verkstaden som du läste ur felkoden hos? Har du pratat med BMW? |
|
| Eftersom du nämner EGR så finns det en servicebulletin där man byter EGR på ett urval av bilar mellan 2011-2017 på garanti.. ring en BMW-verkstad och lyssna! | |
|
Verkstaden som gjorde felsökningen måste kunna tala om i klartext vad deras felkoder betyder! Annars är det ju ingen felsökning...hoppas du inte behövde betala något för den "felsökningen". Annars gissar jag på att du kanske har dåligt batteri. I bästa fall kanske det bara är dåligt laddat pga. för mycket kortkörningar. Gör ett konditionstest på batteriet hos någon som har batterianalysinstrument (vilket varje seriös verkstad och många bensinstationer har) - där knappar man in vilka data batteriet har och sedan mäts det och man får svart på vitt hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet och om det är dags att byta ut pga. slitage etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Felsökningen gjorde jag hos en kompis pappas verkstad. Han var tyvärr inte jättekunnig när det gällde felkoder då det var någon annan som hade hand om detta som inte var där. Batteriet kollade jag samtidigt och det var duktig med kräm i det! Kan man ringa BMW för koll av felkoder? Mvh |
|
|
HUR kollades batteriet? Vad menas med "duktigt med kräm"? Börja med en voltmätning efter att bilen har vilat över natten och gått ner i sleep-mode efter du öppnat huven (tar ca 16 minuter om du inte "väcker bilen" igen genom att öppna en dörr eller liknande). Allt under 12,4 Volt är "urladdat" och är då även under den nivån där batteriet förstör sig själv genom sulfatering. Ett AGM-batteri bör ligga 1-2 tiondels volt högre. Är det originalbatteriet i bilen är risken stor att du kommer att behöva byta det, särskilt om du kör mycket kortkörningar. Normal livslängd på ett batteri är ca 3 år, men det kan variera väldigt mycket beroende på körprofil och om man vårdar batteriet regelbundet genom att ladda upp det med en bra extern laddare några gånger om året - vissa "dödar" ett batteri på ett år och andra kan få dem att hålla tio år eller mer. Med tanke på de intermittenta problem du upplevt, skulle jag ta det för troligt att det är batteriet som antingen är dåligt laddat eller helt enkelt är för slitet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B, jag ska kika nu under dagen och se hur batteriet mår. Så det är alltså sant? Ifall batteriet är kasst kan det komma upp felmeddelande angående drivlina av någon konstig anledning? |
|
|
Ja, moderna bilar i allmänhet och BMW i synnerhet är känsliga för låg spänning - det är många strömkrävande system som kan få "spelet" om strömförsörjningen är för dålig... Ett tillägg: det räcker inte med voltmätning för att få en klar bild av hur batteriet mår, men det är första steget i felsökningen - om det fallerar redan där, måste man ladda upp batteriet innan man går vidare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.