AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.296

Tips på nya vintersulor

Sida 1 av 2
Ja
8
Jasägarn
335d GT -14
Börjat titta på nya vintersulor 225/55-17 och det lutar åt Nokia Hakka R2 eller Michelin X-ICE Xi3. Nokia verkar bättre på vattenplaning men Michelin verkar tystare. Nån som har erfarenhet av någon av dessa eller kan rekommendera andra ? Skall tyvärr vara runflat också och det begränsar ju utbudet något…
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Hakka R2 är ganska så ”vingliga” har haft det på en 520xd. Dock inte runflat.
Bilen ormade sig otrevligt, försvann till viss del när dom rullat några tusen mil. Men skulle inte rekommendera dom om du vill ha kvar lite av BMW:s signum med vintervilorna på.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Varför måste det vara runflat?
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Jag har åkt på Hakka R2 runflat en säsong och jag tycker att de är suveräna.
Åkte på Pirelli Sottozero på förra kärran och dem däcken var ju helt livsfarliga, saknade greppet helt på snö.

Mikaelak
Ja
8
Jasägarn
335d GT -14
"Måste" inte vara runflat men jag har bestämt mig för att ha runflat i alla fall på vinterhjulen. På sommarhjulen skulle jag vilja byta till vanliga däck.
Vad gäller Pirelli Sottozero (2) så har jag det på kärran idag och det är därför jag vill byta. Tror aldrig jag har haft värdelösare däck. Känns som att köra på sommardäck...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur man än vänder sig så har man arslet bak...! ;)

Däck i allmänhet och vinterdäck i synnerhet är alltid kompromisser där en egenskap kan vara i direkt motsats till en annan...

Man får helt enkelt bestämma sig för vad man anser vara viktigt - är det barmarksegenskaper ("kall sommarväg") eller vinterväglag med is, snö och slask som är viktigast.

Mycket beror ju på var man bor och hur/var man kör och om man måste kunna köra med bilen alla vinterdagar eller kan välja att ställa den om det är riktigt "skitväder".

RFT-däck är sämre på allt, utom att de kan köras en kortare sträcka om man fått punktering (hur ofta det nu händer?). På vintern vill man ha däck som är följsamma mot underlaget för bästa grepp och det är RFT-däck inte...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
Kör även jag på Nokian Hakka R2. Håller med om att dom upplevdes något "vingliga" precis när dom var nya iom det mjuka gummit. Fick rådet att höja däcktrycket något vilket jag gjorde. Resultatet blev ett något stabilare däck.
Extremt nöjd med detta däck. Tysta, bra grepp på nästa alla underlag.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla länken
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är precis som Johan säger. Vinterdäck är alltid en kompromiss.

Generellt är det så att ju bättre däcket är på vinteregenskaperna, desto sämre är den på baregenskaperna/vattenplaning. Det går helt enkelt inte att göra ett dubbfritt däck som är bäst på allt.

Så man får se det lite utifrån var man bor. Nuförtiden är det många plaster i vårat avlånga land som vanligare med barmark/slask än riktigt vinterväglag, då kan i många fall ett däck som inte fått toppresultat kännas bättre i många fall.

Här där jag bor är det många som pendlar E4/E20. Då är det centraleuropeiska dom flesta dagar det bästa alternativet, men de är få som väljer dom.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Om man som jag bor i Skåne så brukar jag köra med sommardäcken ända fram till 30 november eftersom det normalt inte är frysgrader här förrän i december.
Känns omotiverat att byta till vinterdäck när det inte går under 5 grader även på natten.

De centraleuropeiska vinterdäck jag haft tycker jag var värdelösa. Tror de hette Hankook winter icept evo eller likvärdigt.
Så fort det blev lite isigt på mornar eller kvällar så släppte det när jag körde.
Även om det såklart är så att centraleuropeiska funkar bäst när det är barmark så tycker jag inte det väger upp fördelarna med att ha ett bättre grepp när det till exempel är förädisk ishalka eller plötsliga snöoväder.

Slängde bort dem trots att det var 5-6 mm kvar på dem o kör nu på Good year ultra grip ice 2. Är mycket nöjd med dem.
Good year gör bra däck, ofta topp 3 i tester, men inte topp 3 i dyrast.
Transocean
Fördelen med R2 och RFT är att dom inte är vingliga. Utan RFT skall dom visst vara det. Är just nu nere i Tyskland med dessa däck, gick hur fint som helst hela vägen ner till Düsseldorf och var uppe i 245 km/h. Bilen är en 530e -2018. Kör utan ESP här nere.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Den här rapporten är intressant och ger bra input till vad man ska välja för vinterdäck

Länk
Sammanfattningen på sidan 9-10 räcker att läsa.

Dock undersöks bara snö och isgreppet. Och resultaten är ganska väntade mellan dubb, dubbfritt och centraleuropeiskt, men alltid bra med tillförlitlig fakta.

Jag kör med Michelin och är mkt nöjd,
Väldigt tyst!
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hakka 8

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Hur man än vänder sig så har man arslet bak...! ;)"

MEN! Om man drar ner byxorna kommer baken fram... ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ja
8
Jasägarn
335d GT -14
Glömde nämna att det endast är nordiska friktionsdäck jag är intresserad av men det lutar väl åt Hakka R2 för de verkar ha mest positiva omdömen :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sverige, men då blir det ju "framstjärten"! ;)

Om du vill ha lite mer stabilitet men ändå maximal "vinterprestanda", är dubbdäck bättre - men det för med sig andra nackdelar...

Som sagt däck i allmänhet och vinterdäck i synnerhet är kompromisser där det är omöjligt att få bra egenskaper på alla områden - man måste välja vad som är viktigast utifrån egna önskemål och prioriteringar kopplat mot tänkt körprofil/område.

Själv prioriterar jag vinterprestanda högst då det ofta blir både is och snö här och ibland dröjer det innan vägarna snöröjs/saltas. Dessutom måste minst en bil kunna köras "varje dag" som pendlarbil 6 mil enkel resa. Men samtidigt är det tyvärr så att merparten av körningen görs på barmark under vintern - så för mig är det enbart dubbdäck som gäller under vintern...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.294
blixten
325i -88
Continentals vikingcontact7 dubbfria för nordiska förhållanden har vunnit några tester före Nokian R3 och är vad jag sett billigare än Nokias däck. Dessutom klassat för 190 km/h jämfört med Nokias 160 km/h.
bl
2.294
blixten
325i -88
Nya Nokia R3 är ett bra vinterdäck men saknar continetntals bredd med fina asfaltegenskaper för att nå en testseger.

Att nya Continental viking Contact 7 uppvisar lägst uppmätt bränsleförbrukning och lågt vägbuller gör att däcket tar en klar seger i årets friktionsdäcktest. detta är ett däck utan nämnvärda kompromisser...
Ja
8
Jasägarn
335d GT -14
Lutar allt mer åt Continental VikingContact 7... Verkar bäst på det mesta :-) Skumt mönster bara, verkar inte så "glest" som jag tycker det borde vara för att kunna transportera bort snö, vatten och slask effektivt, men man kanske lurar sig på att det s.a.s. är "mycket mönster".
Den totala däck-arean kanske inte är så stor och arean av de många "fårorna" kanske är större än man tror... ?
Nån som vet om det är rullriktningsbestämt ? Tycker det är svårt att se om pilmönstret är riktat åt nåt speciellt håll...
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har hört mkt gott om pirellis ice zero fr, nordiskt friktionsdäck

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.