AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.186

Tvångstankar P-knappen F11

mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej!
Ibland sitter jag och funderar på vilka spärrar som finns i fall man skulle trycka på P-knappen på växelväljaren (automat) i min F11.
Det är ju såklart spärrat på något sätt men vet någon om man måste stå helt stilla eller går det aktivera P när man rullar sakta?
Likaså gäller att lägga i R.
Det är ju inte så att man vågar prova :)

Mvh Mberget
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
P-knappen är säkrad. Det piper bara, vad gäller backen vet ja ej men då allt är elektroniskt styrt är jag rätt säker på att det är skyddat!
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Ok, låter bra!
Tack
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Och så lite teknisk fakta: Länk

Citat:
"Memory function, parking lock

Driver's choice selector lever position "P" (parking lock)

For driving speed less than 2 km/h:

The selector lever position "P" is engaged by the electronic transmission control (EGS).

For driving speed between 2 and 5 km/h:

The current selector lever position remains. The driver's choice is saved. If a speed of 2 km/h is undershot within 1 second, selector lever position "P" is engaged by the electronic gearbox control.

For driving speed greater than 5 km/h:

The driver's choice is not accepted. The current selector lever position remains. The Check Control message "Transmission position P only when vehicle at a standstill" is displayed."
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Glasklart!
Tack för infon
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kan meddela att även med bara 2km/h så känns det väldigt obehagligt att lägga in P-läget. Känns som att man kör på något ungefär. Rekommenderas ej. (Ja, jag har testat...)

-------
//Lövet
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
För länge sen la jag i backen på min gamla Ford Taunus -82 aut i 50km/h av misstag.

Det blev hjullåsning och motorn stanna.
Men, det starta igen och funka fint. Det var fan kvallitet på den tiden. Fast det var en Ford :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.