|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ibland sitter jag och funderar på vilka spärrar som finns i fall man skulle trycka på P-knappen på växelväljaren (automat) i min F11. Det är ju såklart spärrat på något sätt men vet någon om man måste stå helt stilla eller går det aktivera P när man rullar sakta? Likaså gäller att lägga i R. Det är ju inte så att man vågar prova :) Mvh Mberget | |
| P-knappen är säkrad. Det piper bara, vad gäller backen vet ja ej men då allt är elektroniskt styrt är jag rätt säker på att det är skyddat! | |
|
Ok, låter bra! Tack |
|
|
Och så lite teknisk fakta: Länk Citat: "Memory function, parking lock Driver's choice selector lever position "P" (parking lock) For driving speed less than 2 km/h: The selector lever position "P" is engaged by the electronic transmission control (EGS). For driving speed between 2 and 5 km/h: The current selector lever position remains. The driver's choice is saved. If a speed of 2 km/h is undershot within 1 second, selector lever position "P" is engaged by the electronic gearbox control. For driving speed greater than 5 km/h: The driver's choice is not accepted. The current selector lever position remains. The Check Control message "Transmission position P only when vehicle at a standstill" is displayed." |
|
|
Glasklart! Tack för infon |
|
|
Kan meddela att även med bara 2km/h så känns det väldigt obehagligt att lägga in P-läget. Känns som att man kör på något ungefär. Rekommenderas ej. (Ja, jag har testat...) ------- //Lövet |
|
|
För länge sen la jag i backen på min gamla Ford Taunus -82 aut i 50km/h av misstag. Det blev hjullåsning och motorn stanna. Men, det starta igen och funka fint. Det var fan kvallitet på den tiden. Fast det var en Ford :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.