AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
900

BMW 116i 2014, spårar

Har en BMW 116i 2014 som spårar med RFT däck. Har nu bytt till nya Michelin dubbdäck ej RFT men det är ingen skilllnad. Kan det vara för högt luffttryck, däckhandlaren sade att det skulle 2,7 kg ?
MMVH
DO

Enligt min erfarenhet vill däckhandlare alltid trycka i onödigt mycket luft i däcken, ofta utan att ta hänsyn till dimension och lastindex. 2,7 tycker jag låter mycket. Vad har du för dimension och lastindex på vinterdäcken? Vad står det för rekommenderat tryck på dörrstolpen? Mina föräldrar har en 118i och där vill jag minnas att rekommenderat tryck är 2,2 fram och 2,4 bak för sommadäcken.
Vet inte om du har samma, men enligt denna verkar det vara 2,2 fram och 2,4 bak för lastindex 91 på en 116i:

Länk

Då känns 2,7 alldeles för mycket. Det är ju till och med mer än maxlasttrycket fram! Man kan på vinterdäck lägga till 0,2 för att kompensera för att trycket faller vid låga temperaturer, men jag ser ingen anledning till att trycka i 2,7.
bl
2.294
blixten
325i -88
Om det inte blir bra efter sänkning av lufttrycket i däcken så får du lämna in bilen för justering av hjulvinklar fram och bak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nya vinterdäck kan vara lite "vingliga" de första hundra milen eller så innan mönstret har satt sig och alla släppmedel mm. i gummit har försvunnit.

Michelin rekommenderar 2,0 bar fram och 2,2 bar bak i dimension 205/55-16 för vinterdäck.

Men kolla vad det stå på B-stolpen!
Sedan kan man gå upp ca 0,2 bar från angivet rek. värde utan problem - man får då lite stadigare gång men samtidigt lite stötigare dito.

Att man säger +0,2 bar på vinterdäck beror på att man då menar att man fyller luft i verkstadens +20 grader och sedan åker ut i 0-gradigt väder - då sjunker trycket i däcken med ca. 0,2 bar pga. temperaturskillnaden...således har de sedan "korrekt tryck" enligt rekommendationen. Fyller du luften utomhus och däcken har samma temperatur, blir trycket rätt direkt utan att plussa på 0,2 bar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för Era svar. På b-stolpen står det 2,0 fram och 2,2 bak.
Har nu sänkt till 2,3 fram och bak och det kändes redan bättre.
Kanske skall sänka till rek. på stolpen.

En annan sak jag märkt (har haft bilen cca 1 år) är att ibland startar den inte första
gången när man trycker på startknappen. Någon ide om detta ?
Mvh
So

Min X3:a mår definitivt inte bra av för högt däcktryck fram. När jag bytte till sommardäck i våras så tryckte däckverkstaden i 2.5 runt om. Styrningen kändes konstig och ojämnheter i vägbanan kändes ganska mycket i ratten. Sänkte till 2.3 och plötsligt var bilen som den ska igen. Förstår inte varför flertalet däcksverkstäder ska envisas med att trycka i så mycket luft i däcken. De som jobbar på BMW:s chassiavdelning är ju inga lallande fånar direkt. Har de kommit fram till ett visst däcktryck så är nog det en ganska bra fingervisning om vad bilen mår bäst av.
bl
2.294
blixten
325i -88
De flesta som jobbar på däckverkstäder har tyvärr ingen koll på vilket däcktryck olika bilar skall ha...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.