|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst lite och googlat etc.. men allt verkar handla om 5serien innan facelift. Är det dock samma förfarande från 2014, dvs sätt en lampa i anslutningen till ventilen? Vart hittar jag ventilen? Hälsningar Johan | |
|
Samma prylar på Lci och icke Lci så bör sitta på samma ställe. Innanför plasten, bredvid vänster dimljus. På pre-Lci är det bara att dra plasten utåt, rakt framåt. På Lci har jag ingen aning. |
|
|
Tack för svaret. Ska kika på detta i morgon! Har dimljus där nere men det visar sig👍 |
|
|
Förreften, vänster sett från förarstolen eller framifrån? |
|
| Alla positioner utgår från förarplatsen, i färdriktningen. | |
|
Jag testa det förra året lite svårt att komma åt men det går bara att rycka ut plast grillen sedan kommer du åt. Körde så ca 3 veckor sedan återställde jag det då jag tyckte inte det var värt då den tar mycket av värmen ifrån kupen. i Januari när det är som kallast märker man att den inte pallar. BMW har redan enligt mig inte den smartaste lösningen endast kupen inte nog med det så tycker jag inte BMW värmare gör bilen riktigt varmt som man önskar, det har ingen av mina Diesel bilar med värmare gjort en X3 en e60 och min nuvarande F10 Två av mina vänners Volvo det blir bastu min frus förra Tiguan bastu och alla värmer morotn samtidigt förutom BMW. |
|
|
Jo en sak till. När jag startade bilen kollade jag vatten tempen alltså när jag hade satt dit glödlampa då hamnar vatten tempen på ca 25-35 grader vill jag minnas sedan när jag tog bort glödlampan slog på tändningen dock inte startar låter vattnet cirulera ca 30 sekunder gav nästan samma effekt. |
|
|
Ok, tack för din reflektion. Vi har både garage och carport, F11an står under carporten och är därmed isfri men kan man få upp tempen till 30-40grader en kall januarimorgon vore det bättre än inget alls då den bilen i regel går mycket kortare sträckor. MAX 2mil enkel med 3-4 omstart på sträckan varav den första efter 2km. G30ian får stå i garaget för där snålade jag in på värmaren :/ |
|
| Tog bort plasten och fann det jag sökte! Vilken sockel på lampa och vilken effekt? | |
|
Catch_me: Jag brukar låta vattnet cirkulera genom motorn en stund (30 - 60 s) innan jag startar bilen. Roligt att få reda på hur mycket det påverkar vattentempen i motorn. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Waterlily: Jag gör samma sak. Igår var tempen 33grader efter 20 minuters drift av dieselvärmaren. johangrinsvall: jag hade t5 sockel på 3-5 watt vill jag minnas lampan tänds när värmaren är igång som du säkert förstår det då den bypassar systemet. |
|
| Testade igår, +2 ute och efter 20min så var bilen riktigt varm i kupén och motortempvisaren visade ca 75g men sjönk ner till ca 60 några sekunder efter start. Efter 2km (50km/h) körning var det arbetstemp på bilen. Kul att en glödlampa/effektmotstånd löser problemet | |
| Jag startade bilen kall i söndags och det var 2 plus. Efter ca 15 min och dryga milen i eco mode en del av vägen så var motorn nästan uppe i arbetstemp. | |
| Det är inte plus grader det gällde i mitt fall utan när det är riktigt kallt ute man märker att värmaren inte orkar med båda motor och kupè. | |
|
Men du har ju en sexa, är väl 2-3liter mer vatten att värma, 1liter olja och betydligt mycket mer metall som leder bort värmen. Som ja sa, efter 20min värmare vid 2+ så var kupén mer än nödvändigt varm och motortempen stannade på ca 60g efter start, med tändningen påslagen så var det ca 75g innan start. Om kupén blir 10g och motorn 35g när det är minus 20 ute så är jag mer än nöjd. Vet inte vilken värmare det sitter i 535d -11 men de är ju säkert 2liter mer vatten stt värma, mer metall att värma samt 1l olja etc... värmaren är på 5kW och det är good enough för en grund. Skillnaden med många andra bilar är ju tiden som värmaren går. Hade en XC60 -14 som ny med 5an och exakt samma webasto-värmare och efter en 30-60min var den glödhet på vintern. Både i motor och kupé. |
|
|
Hej nån som vet om de funkar och sätta en lampa på en x5 e70 40d så man värmer motorn oxå? Lojvet med bmw |
|
| Ja det gör det nog eftersom du har en 2011 40d borde vi ha samma värmare. | |
|
Ajjemen då ska ja kolla lite, vart mer exakt sitter kontakten som ni satt lampan i? Lojvet med bmw |
|
| Kontakten sitter ansluten på ventilen som reglerar flödesriktningen på kylvattnet. På 520 sitter denna bakom dimljuset vänster sida sett från förarstol men kan inte garantera att det är lika på din. | |
|
Tack Johan ska försöka kolla där imorrn på min om ja hinner. Ska söka lite om ja hittar nått vart den sitter annars. Lojvet med bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.