|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 325i som gått ca 15 000 mil och har råkat ut för vad som verkar vara ett ovanligt problem. Har inte hittat något liknande då jag sökt i forumet. Sedan ett par år tillbaka har jag lite då och då hört ett missljud från ventilationen. Det är ett ljust, lite kvittrande ljud. Då ljudet först dök upp så var det främst vid lägre fart och ofta vid gaspådrag. (Lite osäker på om ljudet försvinner vid högre farter eller om det helt enkelt är så att man bara inte hör det då annat ljud som fartvind och däckbuller kommer in i bilden.) På sistone har ljudet dessutom börjat dyka upp när man svänger vänster i t ex rondeller men däremot inte när man svänger höger. Mycket märkligt. Klimatanläggningens funktion i övrigt påverkas inte. Den både värmer och kyler bra. Jag inser ju att det lär röra sig om en fläkt som kanske måste bytas ut eller på något sätt justeras. Min fråga är egentligen om det finns någon som råkat ut för något liknande och vad det kan tänkas kosta att låta en verkstad undersöka det. Vill minnas att det kan bli ganska dyrt så fort man måste börja demontera instrumentbrädan och även om det inte direkt påverkar bilens funktion i övrigt så är ljudet lite tröttsamt att lyssna på. //Per | |
|
Kan vara bronslagret i fläktmotorn du hör - prova att höja/sänka fläkthastigheten när du hör ljudet. Hade det problemet på E46:an och det avhjälptes med att droppa en droppe olja på fläktaxeln vid lagerbussningen, som då kröp in och smorde lagret igen. Var tyst i typ 5000 mil och efter ny oljedroppe var den tyst i ytterligare 5000 mil eller så. När det uppträdde första gången frågade jag BMW och de ville byta fläktmotorn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset! Ska testa det där med att justera fläkthastigheten. Misstänkte att man skulle få det där svaret hos BMW. Det låter som att det krävs ganska mycket arbete och kunskap för att komma åt en fläktaxel i ventilationen? Men kanske något man skulle kunna be en verkstad att göra. |
|
|
På E46:an var det ganska enkelt att komma åt - men jag har inte kollat hur det ser ut på din bil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Johan nämnt är det fläkten som spökar. Verkar vara ett väldigt vanligt fel. Relativt enkelt att smörja upp själv |
|
|
Det där skulle man nästan kunna ge sig på att försöka fixa själv ju. Bra att få bekräftat vad det var i alla fall. Tack för hjälpen! //Per |
|
|
Tack som tusan för den länken! Kanonforum det här ;-) BMW - is there anything else? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.