|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vill bara börja med att poängtera att jag inte är en mästare på bilar utan är en vanlig Svensson, mer eller mindre. Har en bmw 320li från 2003 och som rubriken lyder så har jag haft missljud ett tag från någonstans vid höger framdäck. Ungefär som att det är löst, märkte när jag skulle byta däck att det inte "satt fast" utan att det rörde på sig när jag försökte skruva av muttrarna. Någon som kan lista ut vad det är? Bifogar länk till klipp på hur det såg ut/lät. Länk Tack på förhand! | |
|
Hej och välkommen! Här hittar du en skiss på framvagnsupphängningens typiska utbytesdelar. I ditt fall tycks det handla om nr 3. Länk Jag är inte säker på att jag valt exakt rätt bilmodell. Gå till startsidan och skriv in de sju sista tecknen från din bils chassinummer, typ xy12345 och välj "Bläddra bland delarna" och sedan "Framaxel". Delar finns att köpa på många fler ställen än bmw, men försök hitta sådana från originaldelstillverkarna (OEM). Om du inte mekar själv, kanske någon kompis kan hjälpa dig. Eller någon allbilsverkstad. Detta var en lite kortfattad beskrivning men det kommer säkert fler och utförligare i tråden. /Lennart |
|
|
Tack för snabbt svar! Har försökt undersöka det djupare och kommit fram till att det eventuellt är bussningen till länkarmen, alltså bild 4. Återkommer om infon inte stämmer! |
|
|
Bakre bärarmsbussningarna är vanligt att de blir slitna, men även spindellederna (både inre och yttre). Så enklast är att köpa två bärarmar med monterade bussningar och byta bägge. När man ändå är där och skruvar kan man lika gärna byta styrlederna och pendelstagen (krängningshämmarstagen) samtidigt, då det blir ganska lite merjobb och man bara behöver göra hjulinställning en gång efter byte av komponenterna (annars får man göra det efter varje byte av bärarm, bussning och styrled). Köper man ett komplett framvagnskit (med två bärarmar med monterade bärarmsbussningar, två styrleder och två pendelstag) av lite bättre kvalitet, blir det ändå förhållandevis billiga delar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.