AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.643

Återställa servcelampan

Hej,

Jag har en F11 -2015.
När jag bytte till vinterdäck gjorde jag en kontroll av bromsarna, allt såg bra ut.

Nu larmar bilen att det är dags för byte av bromsklossar fram. (det tycker inte jag)
På Youtube finns väldigt bra och tydliga instruktioners video på hur man själv kan återställa servicen.

Jag följer instruktionen men i sista steget när bilen själv "laddar" och gör reset in progress så nekas jag återställningen.

någon som vet varför?
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Behöver göra samma i bak. Nya belägg men den vill att jag ska byta... ska in med bilen på service i Januari och vill inte vänta. Länka gärna till klippen så får jag testa 👍

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Prövade nu enligt youtube och det gick perfekt 👍
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nu vet jag inte om F11 använder samma system på slitagevarnare som äldre bmw:s. Men isf är nog slitagevarnaren gången, krävs en ny för att kunna reseta om motståndet i den förändrats.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Jag gjorde detta på en 14. Pratade med mekonomenverkstad och de påpekade att mekonomens givare brukar strula, så de sa att man gjorde bäst i att köpa original
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De lite modernare BMW-modellerna har en tvåstegs-slitagevarnare där det är två kretsar som ger input till bilens dator för att estimera tidpunkt för bytet (iofs fungerar det inte jättebra då systemet är väl "fegt" och anger bytestidpunkt långt innan det är dags i verkligheten).

Första kretsen är till för att ge data till systemet och andra kretsen ger signal "byt nu".

Om någon av kretsarna är avslitna kan man inte återställa systemet innan man bytt givare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@johangrinsvall hur långt klar var det innan din service skulle göras?
hos mig är det ca 3100km kvar. Kan det vara så att det kommer att gå senare när det har tickat ner lite till?
Hos mig sitter fortfarande originalgivare på.

@Johan B
Kan man se på tvåstegs-slitagevarnare om de är slitna och behöver bytas?
Är det något man kan göra själv eller måste bilen in på verkstad?

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
@S-M Min hade passerat med 100mil, bytte dock belägg vid -20mil.. Tänkte vänta på servicen i december får återställning hos Mekonomen men prövade när det visade sig hur lätt det var.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
@S-M, den bakre givaren tar 10min att byta efter att du släppt på hjulet. Inga verktyg behövs. Man byter den när man byter belägg. Kostar 180:- på mekonomen.
@johangrinsvall, ok tack. nu gäller det fram bromsar för min del, men antar att de kanske är likadant där.
Jag har inte tänkte byta bromsarna än eftersom att de fortfarande är i bra skick.

1. jag får vänta tills det har tickat ner några hundra km till och sedan försöka återställa.
2. jag får byta givare.
3. jag får byta bromsar (fast det inte är dags)

fler förslag :)
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
@S-M, gällande vad som är "bra skick" är det ju rätt så generellt. Jag läste någonstans att vid 3mm bör man byta. Annars kan beläggen börja nötas ojämnt och även slita skivorna ojämnt. BMW monterade nya belägg i fram på min bil innan ja köpte den. Dock såg jag efter köp att skivorna var helt slut så jag bytte dem med, men på några hundra mil hade de nya klossarna ändrat form så att de slet nya skivorna ojämnt (syntes på 100mil). bytte då även belägg fram så jag vet att allt slits tillsammans.

När jag bytte bak så var det allt mellan 5-2mm kvar på beläggen.. Givaren är billig i sammanhanget så den byter man vilket som, brukar ändå gå sönder när man försöker ta loss den eftersom de hunnit fastna rätt rejält under åren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givarna är som sagt ganska billiga och enkla att byta - byt dem när du byter klossar. Plastdelar i givarna går lätt sönder när/om man försöker demontera dem och risken är överhängande att de går sönder på något sätt.

Om man ser att det blivit slitmärken på givaren pga. kontakt mot friktionsytan på skivan, kan man förmoda att det första steget har löst ut (minst).

När man är nere på 3mm på klossarna börjar det dra ihop sig för att byta ut dem, det är nog en bra tumregel!
Kör man hårt, bör man byta tidigare av flera anledningar; dels kan värmeöverföringen till bromsoken bli större med tunnare friktionsyta i beläggen (=risk för överhettning), dels ökar den mekaniska påfrestningen på själva beläggen med minskad tjocklek och ålder (=ökad risk för att friktionsytan släpper från beläggen helt eller delvis) och dels kan den ökande värmen/påfrestningen av beläggen vid lite friktionsmaterial kvar, göra att slitaget i slutet går mycket snabbare.

Byt ALLTID klossar när du byter skivor, annars riskerar du att de nya skivorna förstörs /får förkortad livslängd/minskad prestanda pga. felaktigt slitage av de gamla klossarna.

Bromsskivor brukar slitas långsammare än klossarna, så de brukar klara minst ett byte av klossar innan de är nere på/under min.tjocklek. Men det kan iofs bli rostangrepp eller "snedslitage" eller annat som gör att man måste byta skivorna innan de är nerslitna till min.tjockleken....så man får inspektera hur de ser ut och även beakta om det blir vibrationer/oljud eller annat från bromsarna.

Mvh
Johan B

@Johan B, tack för det Johan.
Jag tror dock att de festa är med på att man byter klossar när man byter skivor.

Min fundering var, varför det inte går att återställa servicen som de gör på instruktionsvideon och som johangrinsvall lyckades med.

Är givaren trasig?
måste det ticka ner några hundra mil till (3100km kvar)
Måste jag byta klossar?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givaren fungerar så att det är en (två i de modernare bilarna) sluten elkrets och när beläggen är så slitna att beläggen träffar bromssivan under rotation, slits en kopparbit av och elslingan är "öppen" (ingen ström genom den).

Om den säger 310 mil kvar, är den garanterat "utlöst" i minst första men kanske även andra steget och en "utlöst" givare är förbrukad och går inte att nollställa i bilens system då den känner av att minst en krets "larmar".

Mvh
Johan B

@Johan B, ok då är jag med.
tror du att jag behöver beställa och byta ut givare också eller ska jag bara beställa bromsbeläggen och sedan försöka nolla systemet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev tidigare: har de varnat för 310 mil kvar, är de garanterat utlösta i minst första steget...byt dem samtidigt med beläggen.

Vänster fram och höger bak sitter givarna.
Dvs. en givare per axel (är troligen olika givare fram och bak - kolla upp så du får rätt sort).

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.