|
|
|
|---|---|
|
Min E46 cab som jag ägt i 16 år har börjat med en konstig egenhet. Den cabbar upp sig själv om jag lämnar den nercabbat o låst längre än 30 minuter! Jag har ingen automatisk uppcabbningsfunktion i nyckeln, har i.a.f aldrig lyckat aktivera den. Vad kan vara fel? Misstänker att mitt batteri är kass, generatorn rasade och batteriet laddades ur till 0% flera ggr. kan det var felet? Om ngn undrar varför jag upplever ett cab-problem i november så är det för att min bil bor i Spanien numera:-) | |
|
Skönt med cab i Spanien i november, skulle gärna komma ner med min..... Även om du haft problem med batteriet så känns det spontant som nåt annat. Min erfarenhet av dåligt batteri är att man INTE får saker att funka som man vill. Men inget är ju konstigt med el :-) Men om batteriet är gammalt och laddats ur HELT så kan det ändå vara bra med ett batteribyte. Dom tål inte att bli urladdade. Börja med nytt batteri och se vad som händer. Gärna ett AGM-batteri. Dyrare men pallar bättre. Och glöm inte solhatten ;-) Niklas Fransosen |
|
|
Det kan inte vara rent mekaniskt i själva knappen på mittkonsolen - att dne råkat fastna i intryckt läge? Iofs borde ju inte bilen vänta med att cabba upp då utan göra det direkt. Men detta i kombination med någon givare till bagageluckan som indikerar öppen i 30 minuter innan den somnar? En sak som jag har hört finns men är osäker på om det är prat eller verkligen finns är batterivakten, som enligt utsago ska hindra att man cabbar upp/ner med nyckel om batteriet är för dåligt laddat. Anledningen till att jag är skeptisk till att den finns är jag fått batteritorsk då jag försökte cabba upp med motorn avstängd, med knappen på mittkonsolen. Nu har jag alltid motorn igång då jag manövrerar suffletten för att få rejält med ström från generatorn. Till våren får jag prova om jag har nyckelmanövreringen - med mitt nya batteri monterat. Fick det inte att funka i somras men då kanske det berode på svagt bilbatteri, eller så har min årsmodeol 03 inte den funktionen eller så är den urkodad. Skulle jag sakna den så kan man ju köpa en plug och eftermontera nyckelstryrning av sufletten. Kan din vilja cabba upp men väntar 30 min till batteriet återhämtat sig tillräckligt? Nu får jag sluta sitta och gissa och istället drömma om våren då hardtoppen åker av. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Har märkt att funktionen att cabba upp/ner med fjärren är rätt känslig för avståndet. Det fungerar sällan att göra det hela vägen om man är bara lite för långt bort så man måste göra omtag för att det ska funka. Och det känns som att man ändå nästan måste vara vid bilen för att det ska funka och då blir det ju enklare att sätta sig i bilen. Funkar inte på lika långt avstånd som upplåsningen. Kanske går att koda via Carly på nåt vis? 325, kör du med din året om? Min står och sover så jag kan inte ens sitta i den och låtsasköra :.-( /Niklas Fransosen |
|
|
Min cabrio är påställd året runt och är familjens andrabil så den står mest i garage och myser på vintern men behöver vi två bilar samtidigt så får den ut och rulla lite med hardtoppen på. Ang cabba upp och ner med fjärrnyckel så har jag fått tips om att det ska gå att konfigurera med Scanner eller Carly men har inte haft tid att kolla. Hoppas jag har den funktionen - helt onödigt egentligen men stor boost för fåfängan om jag har det :-) /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.