|
|
|
|---|---|
|
Nu har det börjat rassla eller rättare sagt låter som man piskar med en piasavakvast på min 320d 2009 E91, attans..Hörs mes tydligt under uppvärmningen av motorn, innan den nått full arbetstemperatur, attans.. Hur pass omständligt är det att byta ut alla 3 kedjorna? Är det genomförbart med motorn kvar i bilen? Vem säljer ett komplett kitt med med släpskenor, spännarna, dreven och kedjorna? Förutom BMW. Något som genomfört detta själva? och kan ge lite bra tips! | |
|
Kolla upp spännarna innan du börjar dig på allting. Jag ringde Bmw i Fredags och lyssnade lite. Min motor hade tydligen fått en uppdatering på just dom spännarna. Eftersom du har en -09 så är det säkert samma sak på din. Han jag pratade med påstod att de är ett relativt lätt jobb att kontrollera och ev byta dom. Dom ville ha 1750:- för att utföra detta, så tycker inte det va så mycket att snacka om, så bokade en tid direkt. Försökte även lyssna lite kring problemet i det stora hela. Men han hänvisa bara till att dom endast går på den infon som kommer ifrån Bmw. Har det tex funnits en aktion som mot förmodan inte utförts så ser dom inte ens att det funnits nån. Han sa inte det rakt ut, men lyssnade man mellan raderna lät det som att dom kontrollerat/bytt spännarna betydligt oftare än kedjan. När jag frågade om man kan komma in och kontrollera detta så var det han som föreslog detta. |
|
|
Tyvärr är det ju enbart den övre spännaren som är åtkomlig utan att ha av transmissionskåpan, och vad jag förstår så är det i 99% av fallen mellankedjan som sträcker sig. Någon som kan bekräfta? Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så är tänderna på vevaxeldrevet för vassa på motorer tillverkade upp till 2009 någon gång, och vid ev. kedjebyte rekommenderas tydligen byte av vevaxeln också. Någon som vet ett exakt datum på när den nya uppdaterade vevaxeln togs i bruk? samt hur kan man luska ut när ens motor är byggd? |
|
| Så du menar att det är ganska värdelöst att endast kolla den övre spännaren? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.