AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
736

F11 -2011 rycker på kopplingen

bm
22
bmwgubben
520d 2011 touring
För ett par år sedan, när jag hade kört långt med bilen, så började kopplingen rycka i dragläget. Sedan försvann det. Men har återkommit några gånger sedan dess kortvarigt. Sonen, som vanligtvis kör automat, lånade bilen en dag. Dagen efter ryckte den igen i dragläget. Försvann efter någon dag när bara jag kört bilen. Rycker kopplingen när den blir varm? För att man kört länge eller slirat mycket på kopplingen ? Bilen har gått 14.000, men när jag kör den så funkar kopplingen. Känns onödigt med nya lameller då.
bl
2.295
blixten
325i -88
Testa med att lufta kopplingen, om inte bromsvätskan är bytt någon gång (samma behållare som till kopplingen) så byt den också. När vätskan blir varm så bildas luftbubblor i gammal vätska vilket kan göra att kopplingen inte fungerar som den ska.
bm
22
bmwgubben
520d 2011 touring
Aha... den skall snart på årsservice. Jag skall be dom byta oljan.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Kopplingen "hugger/rycker" till och från,det har den gjort sedan jag köpte F10:an (5800mil/3år). Det spelar ingen roll om den fått jobba VARMT på Autobahn eller vid upprepad kallkörning under vinterhalvåret. Så att byta & lufta vätska,är nog värt att pröva,då det är en billig åtgärd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.