|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det nån som kan förklara varför det är en liten platt kant på toppen av venthålen på bromsskivor? Köpte nya Zimmermann precis och de ser ut som i länken Länk (längst ner till vänster i bild) Dessutom är de inte likadana utan en "kant" är ca 40mm och en 60mm. Borde inte detta bidra till obalans? Googlat runt och hittar flera bilder på skivor med denna feature men ingen förklaring till varför? | |
|
Utan att veta säkert skulle jag säga att det är bearbetning som görs just för att balansera skivan. En gjuten artikel blir aldrig perfekt från början. // Magnus |
|
|
Menar du urfasningen på ytterkanten av skivan? Det är gjort för att just balansera den färdiga skivan! Tillverkaren slipar helt enkelt bort material i skivan för att kompensera att den är lite tyngre på den sidan efter gjutningen. Detta kräver ett extra arbetsmoment där obalansen ska mätas och därefter korrigeras. Med andra ord är det ett kvalitetstecken då billiga skivor sällan eller aldrig har den typen av efterbearbetning för att minska obalansen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tror som 944. Ibland sätter de till o med "märlor" i kylkanalerna i syfte att balansera skivan. Så hittar ni nåt sådant i kylkanalerna så pilla inte bort de :D | |
|
Tack alla för snabba och bra svar! @Johan Japp, den fasade kanten... Låter ju helt rimligt när man tänker efter. Förklarar ju också varför de är olika långa... |
|
| Johan: Då sätter de eventuellt "märlor" i kylkanalerna istället, så pilla inte bort de på era billigare skivor :D | |
|
Dawwe, jag har även sett "märlmetoden" men aldrig på billiga bromsskivor...det är bara dyrare skivor jag sett balanseringsfräsningen eller märlor på. Hur mycket skillnad det gör i verkligheten kan man kanske diskutera då det är förhållandevis liten vikt och den sitter nära navet, men som sagt - högkvalitestillverkare balanserar skivorna efter gjutningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.