|
|
|
|---|---|
|
Någon som monterat eller har erfarenhet från Öhlins eller annat fabrikat på M2an? Byter man både stöt och fjädrar? Stor skillnad eller bara små differenser? Blir komforten bättre? Är det värt priset, har för mig att ex Öhlins ligger runt 25´ Sek? Övrigt och tänka på? Hälsn Peter | |
|
Burne, det beror lite på vad du är ute efter – är det bara komforten? Generellt kan man väl säga att med ett ställbart chassi (då byter man både fjädrar och dämpare) från Öhlins, KW etc. ger dig möjligheten till i princip oändliga inställningar och på så vis kan du välja om du vill åka ”komfortabelt” eller mer fast för trac days. Fast det kostar en hel del som du säger, skulle tro att du får räkna med minst 30’ om du inte kan skruva dit grejerna själv. Sen kan man väl också säga att M2:an generellt inte är komfortinriktad, jag menar att den blir förmodligen bara marginellt mer komfortabel genom att du sätter fjädrar/dämpare mjukare. Det finns en hel del andra komponenter som påverkar: däck, krängningshämmare, bussningar osv. |
|
|
MUC, tack för svar. Så är det säkert, modellen är ju inte byggd för komfort i första hand. En del påstår att vid byte av både fjädrar och dämpare får man en betydligt mer följsammare bil och därför upplevs den som mer komfort men ändå med bibehållen väghållning. Kan det stämma att man skulle få de bästa av världar!? Låter nästan för bra för och vara sant och då är det ju oftast inte det! |
|
|
Jag har M Performance chassiet. (I princip samma som KW V3). Bilen blir betydligt stabilare att köra och styrningen känns bättre. Det är ingen större skillnad i komfort. Väljer du dessa eller andra ställbara kan du ju få mjukare dämpning om du vill. Bilen blir ju dessutom mycket snyggare, ingen SUV längre:-) Och ja, du kan få det bästa av båda, det är bara en kostnadsfråga. Det finns massa info om detta på Länk |
|
| aerobat, hur ligger det systemet till kostnadsmässigt i förhållande till övriga? | |
|
Jag fick mitt monterat direkt vid leverans av min M2. Om jag inte minns fel kostade det 22-23 tusen efter rabatt + montering. När bilen levererades så säljaren bara att de bjöd på monteringen:-) Jag tycker nytt lägre chassie är ett absolut måste på en M2. |
|
|
Var endast ute efter en sänkning så monterade H&R fjädrar. Vill minnas att jag gav 3000 kr i Tyskland, gjorde arbetet själv. Vart minimalt "stötigare" men den ser mycket bättre, har inga problem med att den slår igenom eller ta mig över farthinder. "Performance" is a function of far more than horsepower and torque. |
|
|
Här finns lite info om M Performance Chassie: Länk |
|
|
Generellt bör man byta både fjädrar och dämpare samtidigt om man modifierar chassit, för att få ut maximal prestanda/komfort. Fjädrar och dämpare ska harmonisera med varandra och köper du så "fina" delar som Öhlins (de kan nog ha olika mer eller mindre avancerade varianter) är det nog dumsnålt att inte få ut full effekt av dem genom att snåla in på fjädrarna. I det fallet är nog fjädrarna en mindre kostnad och de måste ändå lossas när du byter dämparna fram...det blir inte mycket merarbete att byta även fjädrarna när du ändå byter dämpare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.