|
|
|
|---|---|
| Alla BMWs bakhjulsdrivna modeller sägs ju nu vara baserade på en och samma plattform, CLAR-plattformen. Jag är mycket intresserad av hur bilar är uppbyggda och hur sådana här plattformar fungerar. Nu har det ju kommit ut ett antal bilar baserade på CLAR-plattformen, såsom 5-serien, 6-serie GT, 7-serien, 8-serien, X3 och X5. Har roat mig med att genom RealOEM försöka se vad de har gemensamt. Jämför man karossdelar och hjulupphängning så ser man att 5,6,7 och 8-serierna delar flertalet komponenter så de delar definitivt plattform. Men jag förstår inte riktigt hur X3 och 5-serien delar plattform, de verkar nämligen inte ha några gemensamma komponenter alls. Detsamma gäller nya X5:an. den har helt unik kaross och hjulupphängning. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? Hur kan man säga att X3 G01 och 5-serie G30 delar plattform, när i stort sett inga komponenter är gemensamma mellan dem? | |
| Man behöver inte bara dela komponenter för att kalla det plattform. . Man kan dela konstruktionslöningar, tillverkninsgprocesser, materialval, man kan dela fixa och flexibla mått osv för att tex kunna utnyttja samma motor och växellåda i flera modeller och därmed kalla det en plattform. Man kan dela el och data system för energiförsörjing, kotroll och styrning sov. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.