AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
545

Vad innebär BMWs CLAR-plattform

Alla BMWs bakhjulsdrivna modeller sägs ju nu vara baserade på en och samma plattform, CLAR-plattformen. Jag är mycket intresserad av hur bilar är uppbyggda och hur sådana här plattformar fungerar. Nu har det ju kommit ut ett antal bilar baserade på CLAR-plattformen, såsom 5-serien, 6-serie GT, 7-serien, 8-serien, X3 och X5. Har roat mig med att genom RealOEM försöka se vad de har gemensamt. Jämför man karossdelar och hjulupphängning så ser man att 5,6,7 och 8-serierna delar flertalet komponenter så de delar definitivt plattform. Men jag förstår inte riktigt hur X3 och 5-serien delar plattform, de verkar nämligen inte ha några gemensamma komponenter alls. Detsamma gäller nya X5:an. den har helt unik kaross och hjulupphängning. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? Hur kan man säga att X3 G01 och 5-serie G30 delar plattform, när i stort sett inga komponenter är gemensamma mellan dem?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Man behöver inte bara dela komponenter för att kalla det plattform. . Man kan dela konstruktionslöningar, tillverkninsgprocesser, materialval, man kan dela fixa och flexibla mått osv för att tex kunna utnyttja samma motor och växellåda i flera modeller och därmed kalla det en plattform. Man kan dela el och data system för energiförsörjing, kotroll och styrning sov.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.