AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.305

Felkoder som triggar varandra

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
har fått ett skumt fel på min bil och vill höra vad ni tror det kan vara? Det hela börja i somras med att jag fick en varning i bilen reducerat kraft förlust ingen full drivksarft osv, Kollade felkoder då ligger det en felkod 26FC00 som betyder 2 Reglering av bränslematningstryck; Bränslematningstryck för lågt, positiv regelavvikelse. Feloden forvann och bilen går precis som vanligt ,drar inte mer elle tappar kraft gjhorde det bara en gång då när varningen kom och bilen gick Limpmode. Nu på senare tid har felet kommit tillbaks men bilen går fortfarande bra.
Nu har det kommit en ny felkod 244C00 och den står för - Charge Pressure control, High pressure stage control deviation: Charging Pressure too low / positive control deviation.

Bilen är Optimerat om det har någon betydelse men det jag är mest nyfiken på är första felet kan ha triggat igång fel nr 2. Bilen ryker inget full drivkraft allt är som det ska men felkoderna kommer ofta och det plingar i bilen ovh varnar för Drivlina fel.

Lämnar jag den till BMW kommer dom att vilja byta Turbon eller säga motorras.

Vad har ni för förslag och Idèer? Jag har bytt Tryckomvandlaren till Turbon och vakumslangar så det är uteslutet.

Ps. V´Bilen ör optimerat oh har kört så 1½ är Gade samm optimerimgar på mina förra Diesel bilar och där var det inga konstigeheter.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur är den trimmad? Ny mjukvara laddad, eller extern box ?

Boxar brukar skicka in en felaktig signal att bränslatrycket är för lågt. Motorn svarar då med att drar upp trycket på bränslet = högre effekt

Men pumpen jobbar ju då över vad den är byggd för och kan ge upp med tiden, så man får de felmeddelanden du får
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej nej ingen box det är via ECUn.

Om jag tolkar det rätt så är det högtryck sidan på bänslet som felar men som sagt de felet har jag haft till och från det jag är mest nyfiken på att det har gått så pass långt nu när felkoden finns där jämt och påverkar turbo trycket därav andra felkoden
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Känns inte som felkoderna hänger ihop.

Ok, om du har den första felkoden av och till så är det ju något fel i bränslesystemet. Antingen är det ju givaren som felar och du får felkoden. Annars är det pump/regulator som felar, så trycket faktiskt är fel.

Men det borde inte påverka turbotryck tycker man. Så det borde ju vara ett annat fel där, antingen på givaren eller på turbo/turboreglering.

Med en vanlig OBD-läsare och gratisapp i telefonen kan man ju enkelt läsa av turbotycket under färd. Skulle göra det och se om man får några ledtrådar på så sätt.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har beställt en högtrycks sensor/givare iaf ska se om det hjälperLänk nr 3. Pump/regulator menar du högtrycks pumpen?

Har bytt givarna till turboregleringenLänk nr 1 sitter 2 st fick jag löra mig när jag plocka isär halva motorn.

Vad ska turbottrycket ligga ?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Pump/regulator menar du högtrycks pumpen?" ja, det kan ju faktiskt vara fel på den så den ibland inte orkar ge fullt tryck. Men det är ju alltid bäst att börja med givarna.

Vet inte standar boost på 535D ...

MEN... En rättning från min sida. Man kan inte se turbotryck via OBD på dessa bilar på en billig app, typ "Torque".

The standard OBD-II PID can only report up to 255kPa absolute pressure because it is a 1 byte value. You have surpassed the limits of the OBD-II readout

Standard OBD klarar bara visa max 1.5 bars laddtryck, så för att läsa av det i en 535 måste man ha något som läser de fordosnspecifika värdena i OBD konatkten som inte är begräsnade tilli byte data.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey tack för tipset jag börjar med givaren, hoppas det är så enkelt men knappast med min tur.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har bytt sensorerna men problemet kvarstår, Har iaf lokaliserat felet.
felet kom efter optimering steg 2 med dpf off.

allt funkar fint original allt funkar fint med steg 1 med dpf och steg 2 dpf så fort man sätter i dpf off kommer felet med felkod 244c00 låg turbo tryck eller nåt.

Alltså är det något med DPF kan det vara så enkelt att det är blir fel med kodningen eller kanske sopökar med EGR?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft!

Har som sagt bytt givare , Kollat efter läckage i vakumslangar allt ser bra ut. Finn det verkligen ingen som kan komma med tips eller har haft liknande problem?
Bilen går hur bra som helst men varnar lite då och då vid låga varv.

Felkod 244C00 och den står för - Charge Pressure control, High pressure stage control deviation: Charging Pressure too low / positive control deviation.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
OCh felkoderna hänger inte ihop då felkod 26FC00 är borta numera.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Länk

En med samma problem och som löst det (tt89).
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej har sett dem men saken är den att min bil går bra inga konstigheter alls. Felet kommer bara lite då och då och återgår till det vanliga direkt efter. Antar att jag måste plocka bort turbon för närmare undersökning
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Har nu bestämt mig för att plocka bort turbon och kolla hur det ser ut, någon som har plockar bort turbon och lite tips?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag behöver hjälp.

Jag har nu gjort följande men inget hjälper, Har plockat bort lilla turbon och visat den för en turbo reparatör eller vad nu man kallar dem för och dom och det enda man anmärkte på turbon var att turbo bladen/propellen glappar minimalt upp och ner alltså inte åt sidorna så att det tar i turbinhuset. Man testa den på plats och den läcker ingen luft osv och sålade enligt dom inte borde orsaka fel MEN dom tyckte jag borde reparera det ändå.
Själv har jag testat all vakumslangar med tryck samt vakuum allt ser bra ut ingen läckage där heller.
Har bytt båda givarna till båda Turbon så dem är nya med.

bilen går 80% hur bra som helst men när jag ökar i hastighet i lugn takt tex mellan 100-120 då plingar det till bilen går i limpmode och släpper kort efter felkod som kommer då 244C00 och den står för - Charge Pressure control, High pressure stage control deviation: Charging Pressure too low / positive control deviation.

Har märk på senare tid att den är lite seg på låga varv känns ändå som att lilla turbon inte jobbar som den ska. Tex gasar jag lite mer agressivt går den riktigt bra tex 1,2an sedan på 2ans växel vid högre varv känns det som att den kvävs och inte full styrka kan nås men så fort 3an växel går i så går den som en raket med full vrid och det blir riktigt brutalt samma känsla/symptom kan framkallas tex 100km och kickdown först kvävs den sedan när max varv är uppnåt och nästa växel går i flyger den.
Får även felkod 26FC00 som betyder 2 Reglering av bränslematningstryck; Bränslematningstryck för lågt, positiv regelavvikelse. och detta något med bräsnle som jag inte riktigt förstår vad det betyder.

Hjälp vad ska jag göra?
Visa användare
40
SLITI
330D Touring e46 -03
535D F11 -11
Löste du problemet?

Ja catch_me hur har det gått? Fick du någon ordning på bilen?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ursäkta sent svar, Ja det löste sig eller delvis. Jag satte dit downpipe alltså steg 2 och fel kod 244c00 kom efter det. Satte dit partikelfilter och allt löste sig
Men felkod 26f00 finns kvar ibland när jag kollar loggarna men inget som stör och bilen går bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.