|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en E61 LCI -08 med M57 motorn (525d). Undrar över serviceíntervallet för multiremmen, (generator och vattenpump mm). Bilen börjar nu närma sig 15000 mil så det kankse börjar bli dags för ett byte. Hittar inget i servicehäftet om någon speciell kontroll vid något miltal. Som jag förstår så behöver man även ett specialverktyg för att byta stretchremmen till ac-compressorn men det kanske finns någon workaround. Rekommenderas det att alla rullar och spännare och annat byts samtidigt med remmen eller brukar de klara sig längre? Tack på förhand //Henke | |
|
Vad bra att denna tråd dras nu, jag är i samma läge med en 530D 2008 17000mil. Jag skulle vilja komplettera frågan med -Om remskivan/svängningsdämparen skall bytas samtidigt? Noterar även att vattenpump borde kanske tas samtidigt? |
|
|
Det finns inget fast bytesintervall på remmarna, man får kika på hur de ser ut (sprickor på insidan) och lyssna efter oljud i rullar/spännare. Generellt skulle jag personligen byta vid runt 20.000 mil eller så (om det inte ser eller låter konstigt innan dess) och då byta remmar, spännare/rullar etc. samtidigt. Om du har mekanisk vattenpump - ta den samtidigt när allt är borta för byte. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för infon Jag tror att jag avvaktar med remskivan om den ser bra ut. Hittade detta remverktyg Lisle 59370, kostar ca 240 sek på ebay |
|
|
Ja, remskivan i sig är nog inget behov av att byta om den inte är skadad. Däremot har det funnits trådar där svängningsdämparen har varit dålig....man får nog känna på den när allt är loss för att få en uppfattning om skicket. Är den inte dyr, skulle jag nog byta den tillsammans med allt annat - (det är främst lager i rullarna som slits. Ibland kan det räcka att man fettar om dem men det är lite pill och oftast är de inte så dyra. Köp bra kvalitet som t ex. SKF eller Ruville, eller liknande högkvalitet (BMW original är alltid säkert men dyrare), för det är stor skillnad i kvalitet i kullager och det brukar inte skilja så mycket i pris mellan "budget" och OEM-kvalitet. När jag jobbade på ett företag som servade skogsmaskiner och andra tyngre maskiner, sa man generellt att det bara var två tillverkare av kullager (och andra lager) som höll i längden och det var SKF och Timken. Maskintillverkaren hade under en period lyssnat för mycket på ekonomerna och monterat billigare lager i maskinerna - det slutade med mängder av reklamationer och dyra garantireparationer/good-will....det kostade fläsk för dem i slutändan att vara "dumsnåla" och försöka spara någon tusenlapp eller så per maskin som kostade i miljonklassen eller mer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skulle med byta runt 20k speciellt om den driver vattenpump på n52 är vattenpump elektrisk så byter min om jag hör tedens vid slir. Men kan vara så att min redan är byt byttes någon rem när jag köpte bilen som var till styrservo antar det kan vara samma som även driver generatorn |
|
|
Något jag tycker är konstigt är att många bilar med har inget service intervall många bilar med kamrem är det bytes intervall på runt 20k och 10 år men inte på multiremmen dumsnålt hade givetvis byt den också när kamremmen ska bytas. På vår toyota finns det intervall på multiremmen iallfall har för mig det är 12000 mil ska väl bytas snart då den inte är byt alls å bilen är 13 år å rullat 10000 mil |
|
|
Något jag tycker är konstigt är att många bilar med har inget service intervall många bilar med kamrem är det bytes intervall på runt 20k och 10 år men inte på multiremmen dumsnålt hade givetvis byt den också när kamremmen ska bytas. På vår toyota finns det intervall på multiremmen iallfall har för mig det är 12000 mil ska väl bytas snart då den inte är byt alls å bilen är 13 år å rullat 10000 mil |
|
|
@Pompa Sitter kamkedja på BMW och ingen kamrem. Skulle tro att man kollar efter sprickor på multiremmen som allmän check. Blir ju inget motorras om multiremmen går av som det blir om kamrem/kedja går av, utan man blir bara stående efter vägkanten i värsta fall. Dit med en ny rem och allt funkar igen. Tror att åldern har mer inverkan än mil för ett byte. |
|
| Jo vet det men jag menade bilar med kamrem | |
|
Hittade Gates sida för kompletta kitt till BMW Länk Sedan hittade jag även detta verktyg Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.