AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

BMW 318i E46 touring startproblem

wh
61
whazzer
523i E39 -98
Hej!

Har lite startproblem med en E46.

När man vrider på nyckeln så händer det oftast inte mer än att startmotorn bara klickar upprepade gånger.

Bilen går att bogsera igång, och ibland går bilen även att starta med startmotorn.
Testat med ett nytt batteri, utan framgång.

Misstänker ett jordfel då den ibland startar och för att det låter som att solenoiden slår till i varje startsekvens. Startmotorn sitter ju riktigt dumt till, så det är svårt att komma åt att knacka på den för att utesluta om startmotorn är paj.

Är det någon som haft tidigare erfarenheter av N42B20 och vet vart jag ska böja leta?

Går det att komma åt startmotorn underifrån? På så vis kanske man skulle kunna ”extrajorda” startmotorn med hjälp av startkablar?

Tack för svar!

// John

fm
3
fmar
316i -10
Hej John,

Jag hade liknande problem med startmotorn på min E60, en dag slutade den fungera öht. Hördes ett svagt klickande. Med hjälp av en lång metalstång (väggfästet till ett Elfa garderobsinredning om jag minns rätt, ja man får ta vad man har haha) och en gummihammare kunde jag försiktigt knacka på startmotorn som då faktiskt kom igång och lyckades starta bilen.

Gick att lösa så ett par gånger tills jag hann få startmotorn bytt.

/fmar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Undvik stänger av metall!

Det är lätt att komma åt de oisolerade elterminalerna och orsaka kortslutning med dyra följdfel!

Använd trä- eller plastpinnar eller liknande icke elektriskt ledande material.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.