AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.578

E46 330Ci 2001 LSD och utväxling för RX

Tjena 3-serieexperter!

En kompis håller på och bygger RX-bil av en 330 Coupe -01 och han funderar över LSD och slutväxlar. Är det nån här som har koll på om det går att uppnå slutväxel runt 4.5 med standard BMW-prylar? Något som passar mellan olika modeller exempelvis.

Även erfarenhet av lämplig LSD att droppa ner i bakaxeln. Har tittat på Kaaz och Quaife, men det är svårt att avgöra vad som är lämpligast.

MvH,

Magnus
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
När det gäller utväxlingar är det klart enklast om man utgår från 188-diffen (mellan storleken). Till den finns det upp till 4.44 som std.
Exakt vilka modeller som haft 4.44 och 4.10 får man söka på men typiskt är de motorsvaga som 318. Utväxling kan skilja mellan årsmodellerna.
Rent generellt kan man flytta innnanmätena mellan olika 188-hus.
Men det är klart bekvämare om man kan hitta rätt hus med flänsar.

Vad gäller diffbroms så föredrar jag lamelldiffar före torsendiffar (tex Quaife) då lamelldiffarna ger mer konsekventa egenskaper.

/G
Tack för ditt svar gasa!

Jag tror det sitter en 210-diff på bilen nu. Kan man byta 210 mot 188 rakt av eller skiljer det mellan husen. Utvändigt alltså?

Om jag har förstått saken rätt betyder 210 att kronhjulet är 210 mm i diameter? Borde man i så fall inte vilja ha den största eftersom den borde vara starkast?

Många frågor nu :-)

/Magnus
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Efter vad jag förstått har alla E46 (utom M3) samma bakaxelbrygga därmed är det inget special med växla mellan 210 och 188 diff för E46.

Ja, 210=mm och den är starkare. Däremot tar, mig veterligen, det stopp vid 3.91 när det gäller orginalutväxlingar. Det finns dock 4.10 osv från BMW Motorsport.

En snabb sökning gav denna träff, Länk Snabbkoll gav att 4.44:orna var 188-diffar.

/G
Tack för dina svar, gasa!

Skall kolla storleken och sedan se vad som är lämpligast.

Hittade denna leverantör, Länk dom har 4,44 till 210-huset.

Kaaz-diffen verkar lite stökig dock. Enligt webben funkar den bara ihop med 3.46 slutväxel. Det är en djungel detta!

Länk

/Magnus
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag har erfarenhet av 3.64 utväxling på en 188 klump i kombination med en quaife. Mycket bra kombo, men har tidigare också testat lamelldiff på både 188 och 210. Lamell ÄR bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.