AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
812

Vad är en E91 2007 13000mil värd ?

Har blivit erbjuden en E91 318i man vxl (6vxl),2007 som gått mindre än 13000mil ! Kamkedjan med släpskenor byttes förra
sommaren till en kostnad av c:a 30000:-. Bilen är i ett bra bruksskick,men sparsamt utrustad.Problemet
med bilen är att vevhusventilationen satts igen, och bilägaren vill inte gå vidare utan erbjuder mig bilen till
ett bud av mig! Jag har ingen egentlig användning av bilen, men tänkte att laga bilen och se om nån bekant vill ta hand om den!
Är inget stort fan av "bilar med N motor",eftersom jag anser och har erfarenhet av att dessa motorer inte är av tidigare kvalitet som M motorerna var.
Tacksam för synpunkter och tips om vad ett rimligt bud är rent generellt, med eftertanke på vad det gäller
andrahandsvärde och samvete till säljaren jag känner väl!!!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite spretig prisbild på blocket iaf...mellan 40-80 tusen beroende på miltal och om det är bilhandlare eller ej som ska sälja.

Vet ej vad en vevhusventsats kan kosta, men gör man det själv så kanske det kan kosta ett par tusen i delar + lite tid i garaget..

Vad en verkstad tar vet jag inte, beroende på om det är trångt o dyl så kan det säkert kosta 6-7000kr...Vild gissning egentligen!
Borde vara någorlunda lättåtkomligt på en fyrcylindrig motor, men vet som sagt icket.

Jag skulle nog inte ge mer än max 30000kr..

Kompispris...ja, 30000kr är ett kompispris/samvetspris tycker jag.
Nu tar jag för givet att motorn ej har tagit skada av den tilltäppta vevhusventilationen!?
Jag menar, det kan ju ha blivit lite följdskador om man kört med hel/halvtäppt ventilation en tid..

Mvh Janne.

Har nu tagit över denna bil för en billig peng,och tänkte lösa problemet med vevhusventilationen själv,eller låta köparen(kompis),ta det själv.!Tänkte ev sälja vidare till en jobbarkompis som kan ta hand om problemet! Jag har förstått att dessa bilar med denna motor inte är någon direkt
eftertraktad bil,men funkar ok efter div större åtgärder. Skulle ALDRIG själv lita på
bilen/motorn,utan säljer den gärna vidare ! Tacksam för tips och rek av vad som är
ett sk kompispris på denna. Det är en nybesiktad 318iTouring årsm 2007,manuell 6vxl, som gått
c:a 12500 mil, alltid servad på samma aukt BMW verkstad, men senaste större åtgärd (byte kamkedja,löpskenor,spännare mm, 36000:-), är utförd på en annan sk
BMW verkstad!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det kan väl inte vara så svårt att fixa vevhusventilationen? jag skulle tro att en pedagogisk instruktionsmanual inte är längre bort än en googling på "Crankshaft ventilation N43 replace".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.