|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska välja vinterdäck till vår Smart Roadster, på de flesta sajter finns bara XL eXtra Load men detta är väl onödigt på en bil som väger 900kg och kan lasta högst tandborste + tandkräm. Frågan är då, var finns alla ”vanliga däck”? Eller tänker jag fel? Mvh Thomas | |
|
Då merparten av alla bilar har blivit allt tyngre, har däcktillverkarna gått över till att i allt större utsträckning tillverka däck med högre LI än vad de ska ha enligt den (föråldrade) listan som styr LI kontra däckdimension. Men i praktiken lär du inte märka någon större skillnad då det är ganska liten skillnad i komfort. XL-märkningen innebär lite tåligare däckstomme som tål högre belastning (= högre lufttryck i däcket då det är luften som bär lasten). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Många vinterdäck till bra pris har tagit slut för säsongen. Jag har tittat sedan i sensommras, visserligen på "SUV-storlek", men det finns inte mycket prisvärt kvar. Särskilt inte Nordiska dubbfria. Vill man ha bra urval och priser så skall man vara ute tidigare... MVH Christofer |
|
|
Glömde en sak: Väldigt många däck är XL-däck utan att de är märkta XL...man får kika på LI-märkningen. Men som sagt: du lär inte märka någon skillnad i komfort så det är inte någon praktisk nackdel om däcken är XL-däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då förstår jag, tack båda för de snabba svaren! Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.