AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.055

Sot i AGR

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Rengjorde AGR/EGR ventil, spjäll, kyl o insug idag i X1:an satan vad sotigt det var!!! Redan efter 3650mil. Frågan är om det är skillnad på diesel o diesel? Vi tankar mest på Ingo eller ST1. Någon som vet om det finns någon annan mack vars diesel sotar mindre?

Eller är det samma oavsett diesel leverantör? Skrämmande hur mycket det sotar inte konstigt att de kan börja glöda. Detta är en N47 från 2015 jag har ägt N47 och M47 av tidigare modeller och de var också rätt sotiga minns jag men vid högre miltal.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
HVO 100 ("syntetisk diesel") sotar mindre än vanlig diesel då det är ett mycket renare drivmedel som brinner bättre/renare!

Kör med det i båda bilarna och det ger även lite mjukare gång i motorn pga högre cetantal = något mindre dieselknatter och snabbare kallstart.

Tyvärr har HVO blivit dyrt pga. allmän brist på den....funderar på att börja med vanlig diesel pga. det.

Hur mycket mindre sot det blir i AGR/EGR-ventiler med HVO, vågar jag inte svara på, men teoretiskt borde det bli betydligt mindre mängder.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok bra att veta om alternativ. Frågan är om det blir mindre sot av t.ex. Preems diesel pga. tallolja.

Jag kör den i båtvärmaren och där verkar den sota ytterst lite samt luktar bättre.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Vet inte om det har med saken att göra men bilen drar mindre med Preem diesel än med Q-star.

/FAF
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har också upplevt det med Preem dock inte testat fullt ut. Intressant att det luktar bättre , hur menar du Ormen? mindre diesel lukt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har märkt att avgaserna blir lite "mildare" med HVO100.

Preem-dieseln innehåller väl ganska mycket HVO!?

Jag har inte märkt någon direkt skillnad i förbrukningen heller med HVO100, men däremot tycker jag mig märka en liten minskning när jag tankar "blankdiesel" (utan RME).
Försöker undvika all diesel med RME-inblandning - tankar bara sådan diesel i nödfall.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Svårt att förklara men det luktar med sött, lite som när man steker korv med Preems diesel i båtvärmaren.

Vanlig diesel från Ingo t.ex. luktar mer gammal lastbil och ryker mer. Det blir t.o.m. svart rökmoln ibland när värmaren startar.

Ska leta efter HVO100 intressant tips. Tackar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RME kan göra att det luktar "fritös" om avgaserna...

Preems diesel innehåller 7% RME.

Tyvärr kan RME vara aggressivt mot diverse gummi-/plastkomponenter och den förorenar och bryter även ner oljan i motorn. RME har även en förmåga att främja bakterie och "alg-tillväxt" som kan sätta igen bränslefilter mm.
Dock har den god smörjning av t ex. bränslepumpen. Men jag undviker den i möjligaste mån av de första två orsakerna, den tredje är ett mindre problem då vi omsätter dieseln rätt fort i våra bilar.

"Tallolja" används ibland som namn på HVO, som kan göras av t ex. skogsråvara eller vegetabiliskt "slaktavfall".

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är sammansättningen för Preems Evolution Diesel Plus:

Länk

Mer än 28% "vanlig" diesel
Upp till 65% HVO
Upp till 7% RME (är 7% pga. lagkrav/skatt)
Sedan är det en mindre andel additiv av olika slag.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.