|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Ny på forumet och helt ny gällande Bmw. Ska åka och kolla på en z4 3.0i -03 nästa helg. Den som ligger på blocket i Oskarshamn. Kan man få lite tips om vad man bör vara uppmärksam på, ngt man ska testa särskilt, och verkar det vara en vettig bil till ok pris? Tack på förhand. | |
| Ser lite för sliten ut för att ha gått så få mil. | |
|
Vad tänker du på ser slitet ut? Jag har fått servicedokumentation på bilen. Kom till sverige -07 med 4000 mil på mätaren och i sverige stämmer milen med bilprovningen iaf. Prismässigt ligger den väldigt bra till för en 3.0a med den utrustninen iaf. |
|
| Tänker närmast på förarsätet, jämför det med passagerarsidan. Länk | |
|
Ovanligt bra pris och ovanligt låga mil, nu ska dina varningsklockor ringa och du bör vara på alerten. Varför har den gått så lite sedan 2007? Då borde bilen rullat på mer när den var nyare. Är det vinterdäck på den? De som sitter på bilen på bilderna? |
|
|
Det är oanvända vinterdäck på den. 18" sommardäck kommer med. Dokumentationen i sverige är bekräftat via serviceprotokoll och bilprovning. Inte många mil varje år. En ägare sen -12 och då snackarvi typ 100 mil om året. Hur jag kollar innan 07 vet jag inte, men 3000 mil på 4 år i tyskland kan ju vara rimligt? Firman som har bilen sålde den även till förra ägaren -12. Vad bör jag särskilt kolla för att veta? |
|
|
26Trafikstatus Avställd och får ej användas i trafik 2018-10-19Besiktigad Godkänd till 2019-12-31. Besiktning vid 5 580 mil. 2017-08-16Besiktigad Godkänd till 2018-12-31. Kontrollbesiktning vid 5 492 mil hos BILPROVNINGENOSKARSHAMN. 2016-08-24Besiktigad Kontrollbesiktning vid 5 372 mil. 2015-08-25Besiktigad Godkänd till 2016-12-31. Kontrollbesiktning vid 5 207 mil hos BILPROVNINGENOSKARSHAMN. 2014-12-04Besiktigad Godkänd till 2015-12-31. Besiktning vid 5 071 mil. 2013-08-07Besiktigad Kontrollbesiktning vid 4 819 mil. 2012-07-19Ägarbyte Ny brukare 2012-03-30Ägarbyte Ny brukare 2007-09-22Registrerad Registrerad för trafik i Sverige 2007-09-22Ägarbyte Ny brukare 2007-09-22Trafikstatus Påställd och får användas i trafik 2007-09-10Förregistrerad Förregistrerad och tilldelad regnummer 2003-04-28Registrerad i utland Registrerad för trafik i annat land |
|
|
Hej och välkommen till ett trevligt forum! Be om en kopia på de första sidorna i serviceboken. Kontrollring på de tre första servicestämplarna i Tyskland för att verifiera att firman finns och maila de om bekräftelse på att stämplen stämmer. Att en BMW gått 4k mil i Tyskland på 4 år hör till ovanligheterna, snarare 4 k mil om året kan ses som mera normalt men vi vet inte med denna bilen. Hoppas allt stämmer. Gå även in till din lokala BMW-handlare och fråga efter ett utdrag ur garantidatabasen(INPA Light?) och ev servicehistorik i Sverige. Kolla att bilen fått adekvat service i Sverige med oljebyte varannat år eller så. Generellt kan man säga att ett utannonserat prisspann på bilar på blocket är nedre 1/3 bör man kolla extra noga med historik mm. Mer ofta än sällan finns det något som är dolt och inte framgår i annonsen. Mellersta 1/3 är de som köps av "majoriteten". Den övre 1/3 är "generellt" ofta överprissatta bilar som ej blir sålda eller får prutas på även om det finns undantag. Se postningar i tråden som tips att kolla närmare på om du känner för det. Jag personligen hade väntat till Januari-Februari och köpa sportbil. Gissa hur mycket du kan pruta på en sådan när säljare försökt sälja säg sen Oktober och snön faller ned och lagret av bilar är finansierat med hjälp av låneräntor.... Lycka till! Asken |
|
|
Tack. Har fått kopia på alla stämplar i boken. Kollar med dom på måndag. |
|
|
"Gå även in till din lokala BMW-handlare och fråga efter ett utdrag ur garantidatabasen(INPA Light?) och ev servicehistorik i Sverige." Det går inte längre. BMW ger inte ut något och hänvisar till GDPR. |
|
| Skicket får avgöra här tror jag. Har den gått i sverige sen -07 så är det ju skadan iaf begränsad gällande milen förhoppningsvis. | |
| Alla verkstäder som är stämplade finns, och går att nå med kan jag se. | |
|
Jag tycker den ser fin ut för dom pengarna. Att förarstolen är lite mer nött är fullt normalt dom är ju lite bökiga att stiga i och ur. Kolla så cabben funkar bra både upp och ner kör den utan att ha bilen igång och lyssna efter missljud går den långsamt får du snart byta hydrayl motor vilket är dyrt. Annat känt fel på tidiga z4 är ryckig styrning kör i jämn fart och sväng med små ratt rörelser. Be att få bilen upplyft och kolla underredet bör vara rent och snyggt på dessa mil och utan bulor och skador. Sen är det bara kolla efter ev omlackningar, skivbromsar koppling dragläget osv skall kännas bra. Lycka till Mike |
|
|
Synd att det inte längre går att få ut serviceinfo från BMW, p.g.a. GDPR. Jag skulle vilja säga löjligt. Detta är en bil!!!! och omfattas ej av personuppgiftslagen och registrering av bilar. BMW borde se över vad som står i lagen, den handlar om personregister. Transportstyrelsen kan ju lämna ut namnen och bilens tillverkningsnummer. Då borde BMW kunna lämna ut vilken verkstad i Europa som har bytt olja och filter. Jag tycker att det som skall sägas är sagt angående vad man skall titta på, speciellt de konkreta punkterna Mikecab nämner. Möjligtvis en fråga, vet vi att den kommer från Tyskland? Många Z4 kommer faktiskt från Italien, vilket i sig inte är någon nackdel. Kanske att du skulle ta ett Carfax-utrag för att konrollera att den inte är en amerikansk skrotad bil som kommit in via Litauen för att sedan hamna i Tysklans och Sverige. Denna bil är importerad och förutom att bilfirmor har ägt den är det endast 2 svenska privatpersoner som ägt den under lång tid, vilket är bra. Jag tycker det inger trygghet. Om en bil byter ägare snabbt, kan man ana ugglor i mossen. Bilen är från 2003, så mitt råd är att redan innan avställning byter du olja i motor, växellåda och bakaxel. |
|
| Jag är nog rätt säker att den är från tyskland då stämplar visar vem som sålt bilen ny i Dortmund samt 3 servicar fram till -07 är på tyska verkstäder. | |
|
Ostkustbilar verkar vara en handlare som är MRF-ansluten, vilket är en fördel. Där har du en garanti! Ovanpå detta en bli som har haft 2 ägare under långa perioder. Öppenhet angående stämplar, och som du säger, stämplad i Tyskland. Låga miltal. Jag tycker det ser bra ut! Vinterdäck förvånar mig, och dessutom nya? Varför nya nu? På en 15 år gammal bil. Har den rullat vintertid, kolla rost? Sommardäck kanske helt slut? När skall man köpa bilen: Själv anser jag att skall man sälja bilen är det nu inför vintern, för att få loss pengarna. Man vill inte riskera att den står ända fram till i April, när säsongen åter börjar. Det är snudd på omöjligt att hitta en köpare mitt i vintern. Bättre släppa billigt nu, än att vänta på några tusenlappar till i vår. Verkar bilen bra, tycker jag inte det syns några larmklockor i bakgrunden. Men som tidigare sagts, Mikcab's förslag att kolla cabmotor och styrning är mycket goda Z4-råd på saker som kan kosta skjortan. En uppsättning sommardäck kostar en hel del, ifall det behövs. |
|
|
Osäkert om vinterdäcken är "nya". Skulle nog mer säga oanvända men ditsatta nu inför försäljningen. Jag läste ut det från varudeklarationen på bilen endast som ger 7,7,7,7 mm på vinterdäcken. Sommardäcken är ok dom med, 6,6,5,5 mm. Men kan ju vara många år nu med tanke på milen den rullat senaste åren. |
|
|
Länken tidigare i tråden är död. Såld? |
|
| Jag har lagt en handpenning på den iaf. Om den är ok är den såld till helgen. | |
|
Hittade den på hemsidan. Verkar vara ett vettigt köp. Har själv haft en likadan. Problemfri modell. Bakfjädrarna tenderar att gå av. Och dräneringen till cab-motorn bör rengöras i förebyggande syfte. Enkla åtgärder. Lycka till! |
|
|
Imorgon ska man titta på den. Ringde förra ägaren (bilen står på firma) och allt var ok med bilen enligt honom. Pratglad herre som dessutom berättade att bilen hade premium stereo med bashögtalare bakom stolarna samt ngn typ av telefonförberedelse. Vad kan det vara? Ngt man kan ta och koppla in bt för smartphone kanske med lite ändringar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.