AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
440

Vilka tändkablar 535 1988

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Det börjar bli dags att se över tändkablar samt rotor/fördelare men insåg att det var rätt stor prisskillnad på BMW och EBAY. Någon med erfarenhet som har provat typ en sån här sats? Länk

Bilen är en 535i 1988.

Tacksam för tips!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det hade jag satsat på, bremi är väl OEM för BMW.

// Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bremi och Beru får man nog numera se som mid-top-tier (bland dagens alla Chinesium-delar), så ska det fungera fint utan problem (även om jag själv är lite extra svag för Bosch och köper det om det är rimligt / finns möjlighet).

Brukar dock vara captive screws på de rotorarmar jag köper (Bosch, Bremi, EPS mfl) men det är ju bara en monteringsbekvämlighet och påverkar inte funktionaliteten på något sätt.

Jag hittade faktiskt gamla bilder från 2004 när jag bytte på min E34 535i och när jag zoomar in så ser jag att det fasiken var Bremi-delar jag fick från BMW (köpte från BMW och på den tiden så var det både BMW och Bremi ingjutet i delarna)!

Såg ut såhär när det begav sig:
Länk

På billigare varianter av fördelarlocket så brukar man nästan alltid se dålig maskinbearbetning av "stolparna" inuti fördelarlocket. Vid tidigare tillverknings- och monteringsmoment har man för höga toleranser och när de sedan börjar maskinbearbeta "stolparna" slutar det nästan alltid med att vissa stolpar på ena sidan är nästan inte alls bearbetade medans vissa stolpar på andra sidan är bearbetade så de är lövtunna. Inte svårt att räkna ut hur länge ett sådant håller och gör bra ifrån sig...

Kanske inte nödvändigt att peka ut det uppenbara, men tändkablarna är inte Bremi utan de är BBT (inte BBT i Belgien utan BBT i Tyskland). Har ingen erfarenhet av BBT, men jag tror inte det är något att oroa sig för - de bör fungera fint (hade blivit mycket mer oroad om de hade varit insvepta i någon plastpåse utan namn eller annat).
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Toppen, beställt och klart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.