|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag har en 2007 BMW E60 Facelift 520d Jag har märkt att batteriet urladdas när bilen står parkerad o låst och då kopplade jag voltmätare till bilen för att se hur mycket ström har batteriet dagen efter och det dras 0.2-0.3 V under natten medans bilen står parkerad o låst. Jag har suttit i bilen o låst den för att se om nånting sätts på och då märkte jag att stereon sätts på efter kanske 20 minuter och då dras 0.2-0.3 V. När stereon sätts på så börjar navigators skiva snurra så det var så jag fattade att det är stereon. Jag testade dra ut säkringen till stereon o se hur det blir och då höll batteriet mycket bättre under natten. Det enda som jag gjorde med stereon var att jag kopplade eftermarknads bluetooth till den som jag kopplade bort efter ett tag. Kablarna som gick från stereos + och - till bluetooth sitter fortfarande kvar. Kan det vara så att eftersom de kablarna inte är anslutna till nånting får stereon komma igång? Har nåt haft likadant problem? | |
|
Hej, Det är nog inte ovanligt att navigationen vaknar omotiverat. Den är ju alltid på helspänn och väcks redan när en dörr eller bagageluckan låses upp för att vara redo så snart som möjligt. Om du inte är helt säker på vilken enhet - stereon eller navin - som startar först i det där testläget som du provat (att sitta i låst bil och vänta), kolla igen. (Fast vad du mätt upp och vad du gjort med stereon, förstår jag inte. Det kan ju hänga på den operationen.) /Lennart |
|
|
Men varför ska den komma igång när jag inte låser upp bilen? Jag hade förstått om den gjorde det när jag låste upp bilen, men det händer när bilen är står parkerad och då drar den ganska mycket ström. Jag har dragit ut CCC säkringen som driver navin o stereon också. Det jag gjorde med stereon förut var att jag drog en + och - från kabelsatsen som driver hela CCC med navi, stereo o allt annat till en eftermarknads bluetooth. Senare tog jag bort bluetoothen eftersom den förstörde ljudkvalitet. Jag tog bort den genom att klippa både + och - kabeln, så en del av den kabeln sitter fortfarande kvar (det är lite svårt för mig o förklara exakt :( ). Jag tror att dem typen av anslutning kallas för "Oppen circuit" då den inte har slutenhet. |
|
|
Som sagt, jag vet inte hur din bluetooth-operation kan ha påverkat stereon. Om du har möjlighet, försök att ställa tillbaka till ursprungsläget. Men det jag inledningsvis skrev, är att navigationen - vid fel - kan vakna utan någon synbarlig anledning. Det betyder att det antingen är fel på den enheten eller att det t ex finns något fel i en dörrkontakt och att det triggar navin att gå igång. Men det finns nog en uppsjö av andra tänkbara orsaker. Fast det är kanske snarare troligt att felet inte uppkommit av sig självt, utan att det har att göra med din bluetooth. Jag tror, som sagt, att du måste försöka hitta tillbaka till ett noll-läge, där du vet var du stod innan du installerade bluetooth. Började problemet då eller när du tog bort den? ... ”klippte kablarna”. Klippte du dem en och en eller båda samtidigt? Det senare skulle kunna ha ställt till det. Det behövs inte mycket för att chocka systemet. /Lennart |
|
|
Hur mycket ström drar den.??? Koppla på multimetern som amperemätare och lås bilen från utsidan så du ser mätaren utan att röra bilen Vår BMW tappade spänning över natten, trodde det var något som drog ström men det var batteriet som var kass och tappade över natten. |
|
|
lenwib Jag ska försöka gå till ursprungliga läge o se om det blir bättre. Jag vet inte om allt det här började efter bluetooth grejen då jag hade 2st 90ah batteri och jag kunde ha bilen i ignition mod i 4 timmar, samtidigt lyssna på musik o bilen ändå startade utan problem. Så även om problemet fans då så skulle det inte påverka 2 batterier. Just nu kör jag med en 80ah XS batteri. Tänker ibland kanske det är pga lite kapacitet av batteri. BMW_MAN Jag har sett många videos om hur hittar man tjuvstörm, så jag ska testa det också. Men iallafall faktan är att utan CCC säkring håller batterier ström bättre än när den sitter i. Eftersom jag köpte batteriet begagnat så kan det vara så också att det är dåligt, men jag körde rekond med Ctek laddare och det gick genom steget där den kontrollerar om batteriet inte är skadad och det går o ladda den. |
|
| Löste du detta problem? Har nämligen exakt samma fenomen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.