|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Håller på och letar efter en "ny" bil och har börjat snegla mot 6-serie F12 karossen. I dagsläget finns ett 50-tal bilar till salu med varierande motoralternativ, ålder och mil. Men det gemensama verkar vara att det är otroligt svåra att sälja. Jag har kollat upp flera bilar på car.info som jag tycker ligger bra till prismässing, och många har varit till salu på samma bilfrima i över 1 år. Det skrämmer mig från köp, eftersom jag byter bil minst 2ggr/år och inte vill bli stående med en bil. Så till frågorna. 1. Vad gör den här modellen så extremt svårsåld? 2. Vilket motoralternativ är det minst dåliga? 3. Kan man vara så fräck och lägga bud 20-25% under begärt pris? 4. Vad skall man definitivt undvika? Den här tycker jag ser vettig ut. Länk //Marin | |
|
En pre-LCI F06, med många mil. Det är inte direkt en typisk familjebil om man kan säga det så, bagageutrymmet är ok för min del som endast åker med frun, barn med barnbarn kör själv när det är nåt på G, 4 vuxna sitter bekvämt, skidor ryms genom luckan i baksätet utan problem. Även med 2 vuxna bak men då är det trångt i bagaget. Inte får du dragkrok på den heller, eller takräcke för takbox eller skidor. Så lite begränsat i förhållande till en ordinarie bil, om det nu är rätt uttryckt. Men om du gillar komfort, lite vrid och kraft, bra vinterbil, en lyxkryssare på landsvägen, uppmärksamhet när du rullar genom stan, då är det rätt bil för dig. En grymt skön bil på alla sätt. Undrar själv va som ska toppa den här nästa gång jag byter bil. Kanske dax för förnuftet att segra, som frun säger. Gå för en 640d, grym motor och bra förbrukning. Hade dock gått för en LCI F06 och inte pre-LCI. Eller en F12 om det är en 2 dörrars du vill ha. Länk Verkar vara en motiverad säljare. Crille |
|
|
Har konstaterat samma som dej. De är minst lika vanliga som 5-seriebilar med sexa, om inte vanligare. Antar precis som du skriver att många är hyllvärmare. Skruvade importbilar? Dieslarna verkar vara grymt driftsäkra och det är ju samma motor och låda i alla oavsett sexa, bara antalet turbos och lite anat yttre som skiljer. Det som pajar verkar vara fördelningslåda på X-drive. Nyare bensinare kan jag inget om. Försäkringskostnaden verkar vara i linje med motsvarande 5-serie. Kanske folk inte vill sticka ut hakan och synas samt lägga +100k till för att få en sexserie isf en femserie?! Pruta 20-25% kan ju låta mycket, men har bilen stått ett tag kan det ju vara ett utgångsläge i alla fall. Ser fin ut: Länk @Crille-Boy okey, det finns varken drag eller takräck till dem? |
|
|
Hade själv en kupe, 650ix. Fantastisk bil på alla sätt och vis. Som skrivits ovan en lyxkryssare av rang och i mina ögon den snyggaste BMW:n i sin generation. Men det är ju de uppenbara uppsidorna. På kupen kan du glömma baksätet. Det är en förvaringsplats. Jag är visserligen rätt stor men bakom mig var det kanske 1cm till sätet. Möjligt att man kan få in 3 vuxna om den som sitter i passagerarsätet fram sitter lite mindre bekvämt. 650 före -13 som jag hade ska man vara försiktiga med. Motorn kan haverera och det blir dyrt. Kan man få en till bra pris och är medveten så är det inget problem. Men som sagt, man ska vara medveten. Varför de inte säljs? Tja det är en relativt dyr bil, som är dyr att försäkra. Och även om det ser ut som en stor bil (och visserligen är en stor bil) så är den ungefär lika praktisk som en 1-serie kupe. Det är med andra ord inte precis en bil som man har som första eller kanske ens andrabil i en familj. För ensamstående/par utan barn i lägenhet eller som kul andra/tredjebil är den fantastisk. När jag sålde min så landade den hos en försäljare. De startade på 419', klev snabbt ner till 399' och om jag inte minns fel låg den för 379' när den försvann. Gissar att det var i alla fall 10% prutmån på den sett till vad jag fick för den och hur svåra de kan vara att bli av med så säg 350'ish. -12 med 7500 mil på mätare och nyligen renoverad motor i vintras. Den var också importerad (av mig, men som BMW PS och en tidigare ägare från BMW-försäljare i Tyskland). Dvs helt ok historik och mil etc. Så en som nyligen lagts ut kan man nog pruta en hel del på, men ju lägre den går så närmar man ju sig naturligtvis säljarens gräns. Jag skulle inte köpa en om man vill kunna bli av med den snabbt för ett rimligt pris. Det kommer troligen inte att hända. Men jag skulle gärna ha en igen. Vissa saker i M4:an är mycket roligare. Men som bekväm kryssare med klös i så är det en svårslagen bil. |
|
|
@Crille-Boy Om jag var ute efter en praktisk bil, skulle jag köpa en minibuss ;-) Vi är max 2 i bilen 99% av milen och jag lastar sällan mer än några matpåsar och en träningsväska. Coupen vill jag inte ha bara pga de enormt långa dörrarna vilket gör det osmidigt på parkeringplatserna. Bilen du länkar till är supersnygg, men jag tror inte den kommer springa iväg för det priset. 400' skulle jag ge för den :) @Lasse Jag tror inte det är så vanligt att man justerar mätaren numera. Att skruva en sån bil är oerhört korkat, det tar 2min att knäcka om den är det eller inte. Gillar inredningen i din bil länk :) |
|
|
@Nimgård Jag söker en "icke-svenne-bil" som kostar >500', är senaste karossen och gör 0-100 på 6s eller snabbare. Driftkostnader är sekundärt :) Visste inte dom var trånga i baksätet, hur är utrymenna i förhållande till M4? Även M4 är på min radar, vilken tycker du är "bättre" bil och varför? |
|
|
Verkar inte vara drag eller takräcke till den. Men vem vill ha en sportbil med takbox och husvagn? 😉 Är själv ensam i bilen typ 75% av tiden. Så perfekt för mig och frun, och behöver jag dragkrok lånar jag bil hos BMW. Vilket är typ 1 gång under året. Försäkringen är dyrare än en jämförbar 5 serie, hade senast en -15 F11 och -16 F10, något rimligare än min nuvarande F06. Är guldkund hos Länsförsäkringar och betalar typ 4,5’ med 1500 mil. BMW original ligger på över 7’. Halvförsäkring. Som Nimgaard säger, en av dom snyggaste BMW’er i sin generation. Dock håller jag inte med om trångt baksäte på F06, faktisk bättre utrymme i den än en 5 serie med komfortstolar. En kupé kan jag tänka mig är trång. Söker du en icke svenne bil till >500’ är ju bilen jag skickade perfekt, senaste karossen och 0-100 på 5,2 s. Eller var det <500’ du tänkte? Oavsett är det bara ge ett bud, marknadspris är va en potentiell köpare är beredd betala. Om så säljare accepterar är en annan sak. Crille |
|
|
@Marin Är du ensam eller två i bilen som du skriver är ju givetvis inte ett trångt baksäte ett problem alls. Och ja det är absolut en icke-svennebil. Har haft icke-svenne dra upp bredvid mig och stoppa trafiken bara för att påpeka att "satan vad fet den är". Uppmärksamheten är betydligt större än i en M4, många har aldrig ens sett modellen innan. Jag letar nu inte uppmärksamhet snarare tvärtom, men när folk är nära att köra in i fasta objekt i en rondell för att de inte kan sluta stirra på ens bil då har man en bil som väcker uppmärksamhet. Att jämföra med M4:an är faktiskt rätt svårt. De är bra på helt olika saker trots att de utseendemässigt är väldigt lika, och faktiskt inte skiljer överdrivet mycket i mått heller. Praktiskt sett är de rätt lika, fast M4:an är faktiskt bättre med utrymme i baksätet, men lite mindre bagageutrymme (jag spelar golf och en bag utan långa klubbor går in på bredden i 6-serien, men inte i M4:an). Men körmässigt är de helt olika. 650:n är en kryssare. En riktig glidare som funkar nästan bäst att glida runt i allt från 20 till 220 km/h. Hur de andra motorerna är vet jag inte, men jag tror det är rätt lika. Bilen väger ändå 2 ton. Den är snabb rakt fram, nästan obehagligt snabb med tanke på storleken men den är inte kvick om du förstår vad jag menar. M4:an är annorlunda. "Billigare" invändigt, inte samma utrymme. Det är en 4-serie, så det är rätt naturligt. Men M4:an tigger om att bli körd. Det är så jag upplever det. Visst den är rätt snäll och tam i komfortlägena. Absolut inga problem att köra i stan och så vidare men så fort man lägger i sport/sport + så är det nästan som att bilen förväntar sig att man ska gasa på och dra ut växlarna. Och det är ju lite svårt när den är uppe i 150+ mellan 3:an och 4:an och bara fortsätter att dra. Den är helt enkelt kvick. 0-100 är inte jättestor skillnad men den är kvick. Den väger också några hundra kilo mindre så det är klart att det blir så. Jag tror att man måste ta ut den på bana för att verkligen få ut allt ur sitt ägande. Man kan väl skriva rätt mycket om det, men det enklaste är att provköra båda. Karaktären är helt annorlunda. De är bättre på olika saker. Själv vore jag rätt sugen på att testa en M6 vilket jag inte gjort, bara för att se hur den jämför med M4 och en vanlig 6-serie. |
|
|
Jag tycker att det är en oslagbar kombination av komfort, prestanda och utseende. I alla fall om du väljer 650i. Det som är minus är baksätet om du väljer coupe och att bilen känns stor vilket tar bort lite av körglädjen. Ekonomin är helt ok även med 650i, för på längre körning i svenska farter med körkortet i behåll ligger den runt litern. I stan åker dock förbrukningen upp betydligt! Men bensinen är en liten del av totalkostnaden. Försäkringen är heller inte speciellt betungande. Prisbilden har varit och är relativt spretig. När jag köpte min för tre år sedan var den bland de billigaste på blocket trots att den var svensksåld med en ägare och såldes som premium selection hos BMW åf. Men snabbsåld, knappast! **BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Dyr försäkring och att villor och bostadsrätter inte är samma sedelautomat som tidigare gör en "onödig" bil som 6-serien väldigt svårsåld idag. Dock tror jag inte det kommer ge ett prutläge på 20%-25% såvida inte säljaren har fogden runt dörren. Då behåller de hellre bilen ett tag till. ------- //Lövet |
|
|
Underbar bil! Är nog en av de snyggaste BMW modellerna! Speciellt coupen!! Riktig ögonvändare!! Men lättsåld är den knappast!! Marknaden är ju minst sagt liten! Ska man å andra sidan behålla sin bil många år så är driftkostnaderna riktigt rimliga sett till resurserna... Rekommenderas varmt! |
|
|
Det var dyra mil på den här....350kSEK för 26mil. Bara att inse, bilmodellen är kallare än planeten Mars Länk |
|
|
Kostar ligga på topp.... Crille |
|
|
Den har aldrig kostat 1095'. Rabatterna på den här typen av bilar är stora även för privatpersoner. Dessutom är ett ganska stort antal uttagna av ÅFs som hall eller demobilar och dessa har ännu bättre rabatter från början. 20-25% är inte alls ovanligt. edit: Bilen i fråga är tagen i trafik av Holmgrens och sannolikt använd som demo. ------- //Lövet |
|
| Det är lite som när dom säljer Parfym med 70% Rea mot "rekommenderat pris" finns inte en affär som säljer för rekommenderat pris. | |
|
Har haft blocket bevakning på F12 i 2 månader nu, inte en enda bilannons har försvunnit, endast förnyats. Säger en del hur het/kall den här |
|
|
Hej, Är lite sugen på en sexserie gran-coupe själv. Ni som äger/ägt denna bil, vad är de vanligaste problemen med dom eller är dom generellt felfria? (Förutom "gamla" 650) /Med vänlig hälsning, Marcus |
|
|
Vanligaste problem? Däckslitage 😂 Enda jag haft med min är strul med ena handtaget för att lägga ner baksätet och att bromsarna plötsligt indikerade att jag endast hade 800 mil kvar. BMW tog av alla däck och mätte bromsbeläggen runt om och nu har jag 3000 mil bak ock 2800 fram. Kostnadsfritt. Nu är min en -17 vilket betyder den fortfarande är hyfsat ny. Dock tror jag bilen är ett oerhört välprovad koncept med motor och låda. Bygger på plattan til en F10, lite lättare med tanke på vikt. Grymmaste bilen jag haft, har bytt mycket bil men just den här känns som jag vill behålla ett bra tag. Man ser framemot sätta sig i bilen och dra iväg, känns underbart. Varvar dock typ 200-400 varv mer än min F10 530xd -16 på samma hastighet jag hade senast med sportväxellådan. Crille |
|
|
Helt rätt. De .är extremt svårsålda men förstår inte varför. Jag har haft 640i Gran Coupe och även M6 GC. Men just 640d GC verkar stå helt stilla. Den här kom upp i veckan ex. vis Länk. I princip ny bil men Årsmodell 2017 26 mil reg mars 2017. Jämför nypriset (som ju iofs är helt sjukt fel). Finns säkert ännu bra prut om de får bud. Bavaria Uppsala hade i våras än fullmatad med nästan inga mil som de nästan fick ge bort. Fantastisk bil! /Anders |
|
|
Himmel vilka härliga bilar! Håller med, makalöst vacker pjäs. Om man bara... |
|
|
Det gäller även att ha rätt däck då du annars kan få väldigt mycket däckljud i och med de karmlösa dörrarna. På den M6 GC jag hade så lät det väldigt mkt från däcken. Vill minnas det var 20” Michelin run flat. Jag bytte dock till en uppsättning Hartgehjul, vill minnas det var 22”, med Contidäck och bilen blev helt plötsligt underbar. 640i var en lite trist motor i den vackraste av kostymer. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.