AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.165

Vinterdäck till E46.

Sida 2 av 2
Dawwee, det stämmer, 8 tum. glömde skriva det :))
Eftersom dina 8*18 med ET38 passar bra så betyder det, "rent matematiskt" att du kan få dit 7.5*17 med ET32, för då kommer 17" komma lika långt ut som 18", men med den skillnaden att du har mer plats invändigt mot fjäderbenet. Som du märker så kan man frångå "rekommenderat" ET rejält, jag är tämligen övertygad om att du får dit 7.5*17 med ET30, utan problem, så länge däcken har originaldimension, eller avviker absolut max 5% i rullomkrets (5% mindre rullomkrets är lungt, 5% större kan däremot ställa till det...)
Här kan man läsa vad tyskarna skriver om ET o vad som passar "bolt on" o vad som passar om man valsar eller "drar" i skärmkanterna Länk

Verkar som att 8.5" breda fälgar (bak?) passar (utan att behöva valsa osv) om ET är som lägst 35. Du har säkert hört talas om "tysk stuk", tyskar gillar att ha fälgarna så långt ut det bara går :D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
5% skillnad i rullomkrets är mycket! Det ser oftast väldigt konstigt ut i hjulhusen om man ändrar så mycket...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej jag håller inte med till hälften. BMW har i regel "mycket" luft i hjulhusen, speciellt fram så 5% större märks så klart men det ser ofta bara "bättre" ut, 5% mindre däremot, ja då "syns det" på ett negativt sätt. Dessutom kan rekommenderad däcksdimension (och omkrets!) variera mellan årsmodeller, eller till o med modeller? Exempel M5 E34 5-växlad bak 255/40/17 (199.7cm)), 6-växlad bak 245/40/18 (205,2cm) en skillnad på nästan 3% redan från BMW. Men OK, 5% större än 18" blir nog på gränsen, 5% större än 17" går fint. 5% mindre än 18" ser väl nästan OK ut, 5% mindre än 17" blir inte snyggt :D. På en gammal E36 325i jag hade satt det 235/45/17 runt om, BMW rekommenderar 235/40/17 dvs en skillnad på ca 7 cm eller ca 4% större omkrets än rekommenderat. Om det ser "väldigt konstigt ut" kan var o en avgöra via denna Länk

Men självklart, vill man vara absolut super-duper säker på att fälgarna/hjulen passar och är "100% lagliga" så monterar man endast det som BMW godkänt (o förmodligen testat). Avsteg från dessa rekommendationer är inte "testade", men så länge man håller sig nära rekommendationerna (nu pratar jag inte 5% avvikelse i rullomkrets utan snarare max 2% samt inte monterar mer än absolut max 2 cm bredare däck) så är det i regel inga problem som helst. Ja bilen kan upplevas annorlunda då man kanske ändrar på spårvidd o liknande, men en sådan upplevelse kan man få även om man håller sig till original dimensioner/fälgar men byter från tex RFT till "vanliga", eller bara byter fabrikat på däcken då olika tillverkare har olika "stommar" osv osv
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Läser man på dörrstolpen står väl bara rekommenderad däckdimension för M+S, t ex 225/45-17 - men inget om vilken fälgbredd och vilket ET det ska vara på fälgen. Mina vinterdäck till E46 caben är just M68 och har 225/45-17 runt om - fram är fälgarna 7,,5" och bak 8,5" - de bak är ju lite mer "stretchade" än de fram.
Så jag följer ju dimensionsrekommendationen på dörrstolpen men borde kanske egenligen har 1/2 eller 1 tum smalare fälgar bak. Tänker nog inte byta fram mot bak, när bakdäcken blir mer slitna.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
All information står inte på b-stolpens klisterlapp!

Kolla i instruktionsboken - där KAN det stå mer information avseende fälgbredd och et-mått i kombination med däckbredd/profil/LI och även hastighetsklass.

Mvh
Johan B

Ja det här med däck/fälgar/hjul kan te sig som en djungel. Fälgens diameter, bredd, ET. Däckens bredd, profil och Load Index. Fast egentligen är det inte så svårt alls.

Om man säger att en bil är godkänd med däck (observera däck endast) av dimensionen 225/45/17 så vet man att den rullomkrets dessa däck har passar 100%, jag vill till o med sträcka mig till +-3%. Säg då att man vill montera 19" däck, ja då får man helt enkelt leta efter en dimension som har rätt rullomkrets (+-3%). Har man då hittat en dimension som passar så tittar man på vilken bredd dess däck har, är det tex 255/30/19 så är risken den att de är för breda, speciellt fram, en mer lämplig dimension är då 225/35/19. Load Index måste vara rätt, dvs får inte vara lägre än rekommenderat, högre går bra men det blir nog lite "stummare" så att säg. Hastighetsklassningen är nästa sak att titta på, den skall/bör vara högre än bilen officiella toppfart, det brukar räcka med W (270 km/h) för majoriteten av dagens bilar, man bör nog inte gå under V (240 km/h) på modernare bilar.

Nästa steg är att kolla på fälgen, är original 17*7.5 ET41 så är målet att hitta 7.5*19 ET41, vilket i praktiken är omöjligt, då det inte tillverkas så smala 19".
Man får då gå upp ett halvt steg o leta efter 8*19 (svårt att hitta) så man får nog sikta in sig på 8.5*19 (en vanlig dimension). Sedan måste man "räkna" fram rätt ET. En 8.5*19 ET41 fälg kommer alltså bredda 0.5" (knappa 1.3 cm) längre in i hjulhuset, o lika mycket utåt. Gissningsvis så är 1.3 cm på gränsen invändigt, fälgen/däcket kan komma lite för nära fjäderbenet (man brukar säg att man vill ha 5 mm mellan däck/fjäderben där de är som närmast, observera däck då däcket kan "röra sig lite när man kör").

En breddning på 1.3cm utåt är i normalfallet inga problem alls. Om man då kommer fram till att hjulen (dvs 225/35/19 på 8.5*19 ET41) skulle hamna för nära fjäderbenet (förmodligen så klarar det sig men...) så får man leta efter fälgar med något lägre ET, jag skulle kika på ET kring 35, vilket innebär att man får 6mm mer plats mot fjäderbenet men samtidigt så har man flyttat ut fälgen ytterligare 6mm, dvs totalt ca 19mm, o då börjar man gissningsvis närma sig gränsen utåt. Har man kommit så här långt så kan man förmodligen konstatera att 8.5*19 ET35 är det som passar "perfekt". Ja spårvidden kommer ändras, styrkänslan kan bli annorlunda men det är långt ifrån säkert att det kommer upplevas som något negativt.

Utöver detta så måste man säkerställa att hjulen går fritt vid alla rattutslag o full infjädring. Just här KAN det bli problem i extremfallet främst fullt rattutslag o samtidigt full infjädring då KAN skärmkanten leva farligt pga att man flyttat ut hjulet 19mm. Detta är svårt att kontrollera, å andra sidan hur ofta har man fullt rattutslag tillsammans med full infjädring? Skulle vilja säga sällan till aldrig.
O självklart som måste fälgen ha rätt bultcirkel 120/5 för äldre BMW, (120mm, 5 bultar, förkortat 120/5), nyare har nån annan bultcirkel 112/5 tror jag. Navdiametern har oxå varierat något med åren där (så vitt jag vet) E39 är den som avviker, 74.1mm istället för 72.5/72.6 som övriga har, ja o givetvis har nyare BMW en annan dimension 66.5mm tror jag...Så om bultcirkeln stämmer o navhålet är minst så stort som det skall vara så får man dit fälgen, men är navhålet större så behöver man adapter-ringar, dessa är ofta i plast o kostar typ 50 kr/styck
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och för att slippa doktorera i "fälgkunskap" kan man göra det enkelt för sig och hålla sig till de fälg-/däckkombinationer som BMW rekommenderar...! ;)

Mvh
Johan B

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
eller så lär man av experterna här...
I denna tråden en hel del repetition men även lite nytt på slutet.
Tackar för all kunskap!

Hoppas TS hittar en bra kombination!

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men som redan nämnts så tillkommer det en del "komplikationer" både av akademisk- och reell art, när man frångår rekommendationerna.
Du kan få oönskade effekter trots att hjulen "får plats"...

Det är väl en sak om man laborerar för att "finslipa önskade egenskaper" men jag tror de flesta inte håller på med den typen av finlir, utan vill använda bilen i vardagskörning och då är det bra att hålla sig till rekommenderade hjulkombinationer.

Mvh
Johan B

Sant, fast den kursen är kort, tar inte längre tid än att läsa igenom mina två tidigare inlägg :D. Tanken var att bara att påpeka att de här med fälgar & däck är relativt enkelt o inget annat än lite logik & sunt förnuft, något de flesta av oss besitter :).

Men visst vill man göra det superenkelt för sig, o tycker att det här med pengar är inte en issue (ja nya original BMW fälgar är allt annat än gratis, speciellt om man jämför med billigare "Kina varianter") så köper man bara original, o ser glad ut. Ja det finns begagnat självklart, men ofta så är de skrapade, eller kanske inte den snyggaste original varianten, eller så är de helt felfria med bra däck men kostar därefter. Man får väga för o nackdelar mot varandra.

Och det skall tilläggas, jag kör original BMW på mina i så lång utsträckning det bara går, bara E34 som inte KAN ha original fälgarna då jag har större skivor/ok, men där är planen den att trolla dit M5 E39 fälgar, då de har rätt ET, rätt bredd (nåja bakfälgarna är 0.5" bredare så det är inga problem alls), rätt bultcirkel men fel navdiameter vilket åtgärdas med navringar. Det avgörande är dock om oken tar i ekrarna eller inte, vill inte-inte-inte ha spacers (nuvarande 8.5*19 ET20 runt om med 235/35 har massor med utrymme mellan ok-ekrar...)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag provocerar lite...! ;)

Men det brukar gå att hitta lämpliga BMW-originalfälgar om man är lite om sig och kring sig.
Blocket och Tradera kan vara två bra ställen att hålla utkik på.
Om man är lite förutseende och är i "ofas" med resten av marknaden kan man ibland fyndköpa - t ex. köpa sommardäck på vintern och vinterdäck på våren/sommaren.

Men är man sent ute och börjar få lite "panik i fraggelberget", kan det bli onödigt dyrt.

Jag försöker hålla mig till originalfälgar men till F31:an har jag 18" BBS-fälgar med Michelindäck som egentligen är avsedda för Mercedes (MO-märkta, men Michelin rekommenderar faktiskt MO-märkta däck till BMW i de dimensioner de inte har BMW-märkta dito...) och hör och häpna en dimension som ligger lite utanför den rekommenderade (ett snäpp bredare dimension och ett snäpp lägre profil) - det ger ca 1,5% lägre rullomkrets och 10mm bredare däck.
Dock har jag koll på att detta fungerar och inte ger annan spårvidd än original men 5mm breddning per hjul på både in- och utsida...

Vinterdäcken har originaldimension på 16"-fälgar med samma bredd och ET-mått som original, men är eftermarknadsfälgar av halvbra kvalisort = har börjat oxidera så smått på några ställen (än så länge där det inte syns), men de får hänga med så länge däcken gör det (kanske en eller två säsonger till) och under tiden försöker jag finna originalfälgar i 16" som jag kan "fyndköpa" då jag inte har någon form av panik att hitta dem. Håller helt enkelt ögonen öppna och slår till om/när det blir läge.

Mvh
Johan B

Jag glömde faktiskt det allra viktigast när det gäller det här med fälgar :(. Skruvar (ja det heter väl så om man ska vara korrekt?). Olika fälgar kan ibland behöva olika långa skruvar. Dessutom kan vissa aluminium fälgar ha "rundade skruv säten" (ok, kanske inte när det gäller BMW men andra märken), men det vanligaste brukar vara konade säten, 60 grader har jag för mig är det vanligaste, men det finns säkert andra konor med... Det finns även skruvar med "plan-brickor", Toyota har en sådan lösning på vissa bilar.,. Sen skall skruvarna dras åt, lagom. Lagom är i detta fall kring 100-110 Nm rent generellt. Den ambitiöse använder momentnyckel. Den vane drar för hand "på känn" (det gör jag, drar åt "ordentligt för hand", är jag lat kan jag trycka liiite med foten i ena änden på fälgkorset samtidigt som jag drar i andra änden. Drar man för hand kan man vara rätt säker på att man klarar av att lossa bultarna om man får punktering där det är som minst lämpligt). Den "lyxige" låter däcksverkstaden "knacka fast" skruvarna, i regel dras de lite väl optimistiskt. Det kan vara svårt att lossa de för hand, speciellt efter vinter säsongen, vilket även kan hända om man bara dragit för hand, dock inte lika frekvent förekommande. När hjulen monterats av verkstäder brukar jag vara tvungen att använda ett 2 m förlängningsrör för att lossa skruvarna, främst efter vintern, annars är risken den att jag pajjar ryggen när man i praktiken tar i allt man kan (fot + hand på fälgkorset) för att lossa skruvarna...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, däckskruvar/muttar (på de bilar som använder det) kan skilja sig åt om man byter fälgar.

Oftast är det samma om man håller sig till originalfälgar (i alla fall när det gäller BMW). Vissa bilmärken kan ha olika skruvar när det gäller plåt- eller lättmetallfälgar men nästan alltid samma skruvar vid samma typ av fälg oavsett modell/storlek. BMW har mig veterligen haft samma hjulskruvar sedan "gamle kungens tid" fram till några år sedan: M12x1,5. Numer har man gått över till M14x1,25.

Köper man eftermarknadsfälgar, kan det vara nästan vad som helst - allt från BMW-original-mått/utförande till rena specialskruvar och allt däremellan gällande längder och konor.

Sedan håller jag med om att däckverkstäder generellt drar åt alldeles för hårt - försök inspektera när de jobbar; har de inte momentstav monterad mellan mutterknackaren och hylsan = de drar åt för hårt!
Jag har dragit av ett teleskopiskt däckmonteringsverktyg en gång när jag försökte lossa skruvarna efter ett verkstadsbesök - verktyget sprack i hylstappen och gick av med en smäll...det krävs ganska mycket kraft för att det ska ske! :(
I det fallet var skruvarna dragna extremt mycket för hårt!

För hårt dragna skruvar kan utöver att de är (mycket) svåra att lossa, även förstöra gängorna eller skruvarna genom sträckning.

M12-skruvar brukar ha ca 110 Nm som angivet moment och M14-skruvar ca 125 Nm...och båda värdena är mycket lösare än vad de flesta som inte använder momentnyckel tror!

Mvh
Johan B

Off-topic men...Provmonterade Style 65 fälgar på min E34, dvs 8*18 ET20 fram, 9.5*18 ET22. Original på E34 är 8*17 ET20 fram & 9*17 ET22 bak, eller om man har årsmodell 1995 så är det 8*18 ET20 respektive 9*18 ET22. Dvs E39 fälgar passar "perfa" på E34, om man skaffar navringar. Mina E39 fälgar har original M5 E39 dimensioner på däcken (245/40 respektive 275/35), E34 1995 har 245/40 runt om, på olika breda fälgar... Dimensionerna har ungefär samma omkrets (275 har ca 1 cm mindre omkrets...)

Iaf fram passade "perfa", bak var det massor med plats kvar till fjäderbenet (iaf 20mm) så man får med lätthet in 10" breda bak, med "rätt ET", dvs lite HÖGRE än original, gissar att ET25 blir perfa. Bilder fram.
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Dessvärre kan jag inte ha Style 65 på just min E34 eftersom jag har något större skivor & ok än det största som standard monterats (345mm + 4 kolvs ok fram, 328mm + flytande ok bak). Fram var det 2mm mellan fälg och ok, vilket är för lite då fälgarna saknar balansvikter, o balansvikterna invändigt monteras just där det är som närmast mellan ok och fälg, o de "bygger" ca 3mm. Bak var det inte att tänka på ens, oket gick precis emot fälgen insida. Däremot gick båda fälgarna fritt från ekrarna. Så med original bromsar (315mm fram, 300mm bak) så hade det inte varit några problem alls. Jag skulle kunna få på Style 65, om jag "spacear" 20 mm fram o hela 30mm bak, jag har dessa spacer så jag testade o då skulle det funka precis (även bak då det blir större diameter invändigt i fälgen "längre in" så att säg. Men 30mm bak då hamnar jag under den nedre ET gränsen för E34 (ligger kring minus 4-5), dvs fälgens kant hade med 30mm spacer legat några mm utanför skärmkanten, så risken att förstöra de bakre skärmarna vid ordentligt infjädring är ungefär 100%. Däremot är det fullt möjligt att rulla med 30mm spacer bak i "show syfte på nån utställning", om man är på det humöret vilket jag aldrig är :D.

Fram:
Länk
Länk

Bak:
Länk
Länk

Med nuvarande 19", massor med plats åt alla håll o kanter.
Länk

Johan: Stämmer 110 Nm är mycket "lösare" än man tror. Ibland när jag byter hjul åt bekanta o de ser att jag "bara drar åt ordentligt med armarna endast" så frågar de om det verkligen räcker... Nån gång har jag haft med min momentnyckel (ja frågan är hur exakt den är, men säg +-10% borde den klara) så har jag ställt in den på 110 Nm o låtit de dra tills det klickat, de brukar bli förvånade över hur "löst" det är :D.
Iaf då jag har "vanan o känslan" i händerna numera så behöver jag ingen momentnyckel, men du är nog helt rätt på det, jag drar nog förmodligen en aning för hårt, men fortfarande mycket-mycket lösare än den genomsnittlige däcks-verkstaden.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Blablabla.. ;)

215/50R17 dubbdäck funkar utmärkt på min 323Ci med 8x17" ET35-fälgar, bilen är i praktiken sänkt c:a 20mm fram och "inget" bak. Hastighetsmätaren visar "spot on" så lite större rullomkrets gjorde inte så mycket i det här fallet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.