AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.270

Slangvärmare med pump 320d f31

Ca
24
Cainight
F31 320d M-sport
Ber om ursäkt om för att jag startar ytterligare en tråd om dessa slangvärmare!
Men jag har läst de olika trådar som finns gällande dessa slangvärmare med pump och får ingen riktig klarhet i om / hur de monteras på en f31 20d.

Har nyligen köpt en 320d -14 och när kylan börjar komma nu vill jag ha dit en värmare, var till anab i Fjugesta och köpte en av deras värmare 1000w med pump och defa kontakter.

Den rekommenderas att monteras ”stående” med utloppet uppåt för bästa cirkulation, samt mellan motor och värmepaketet .

Har kollat lite snabbt under huven och de slangar mellan motor och värmepaketet har ju knappt någon lutning alls och värmaren är ganska stor.

Hur har ni som monterat värmare från anab satt den? Och vilken modell har ni valt?
Och givetvis har den fungerat bra?

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Montera värmaren på tilloppet, där slangen är vertikal.
Länk
(Om det stämmer med din bil.)

Exempelvis som en annan gjort...
Länk
Länk

Som jag skrev om slangvärmaren i en annan tråd...

Den verkar rätt känslig för att kunna fungera problemfritt - rätt installation, rätt placering, inge luft.

Har använt min nuvarande i två år. Kör med motorvärmare året runt (dock bara kontaktvärmare på sommaren).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ca
24
Cainight
F31 320d M-sport
Tack för svar!

Menar du inloppet till värmepaketet?
Nr 4 på första bilden?

Andra bilden visar en böj uppåt mot motorn men den slangen finns ej med på första bilden?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nej, under T-kopplingen vid kylaren, där slangen är vertikal.

(Det är olika bilar.)

---
lu
3
lurbo
328ci -00
Lånar tråden då även jag ska till att montera motorvärmare.

Det jag undrar är om det är någon som har koll på luftningsproceduren efter att jobbet är klart? Gäller en 320d B47. Kollar man TIS verkar det ju som att det är nödvändigt med vakuum?

Bytt kylarvätska några gånger tidigare på min M52TU och där är det ju ganska enkelt men här vekar kylsystemet lite mer komplicerat.
Ca
24
Cainight
F31 320d M-sport
Nu har jag lokaliserat slangen som sitter vertikalt under kylaren och den sitter ju väldigt lätt åtkomligt ovanifrån.
Hade bokat verkstadstid för detta men det känns onödigt när den var såpass synlig.

Länk

Enda problemet jag ser är att avståndet mellan slangen innan böjen uppåt och infästningen på kylaren är något litet mot måttet på värmaren.

Gör det något att "klicka" ur slangen och lägga den åt vänster så den hamnar lite längre ner, blir ju en viss lutning på slangen mot när den ligger i fästet.

Länk

Vad tror ni ?

Det är värmare AN MV 1 jag köpt då MV3D var slut..

Länk
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det tror vi. Har själv gjort det.
Länk

Huvudsaken att värmaren sitter fast. Sen kan man få göra nåt fäste för slangen om det inte finns nåt lämpligt att dra fast slangen i vid rambalken.

---
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Kom gärna med lite bilder när du är klar.Tänkte ge mig på likande installation i min 320d xdrive 2018.
To
12
ToreBreivik
e36 316i Touring -98
e39 528i Touring -99
f31 320DAT -14
Bumpar upp denna tråd nu när det är höst och dags för montering av motorvärmare igen 😉
Ni som monterat efter sista post, har ni några bilder på hur det är gjort? Skall till på min f31 320d nu, fick på posten nu idag en AN MV 3 D.

Less traction= more action
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.