|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en f11 530xd aut för ca 2mån sen. Riktigt fina bilar å köra! Men mitt i allt en dag under körning så ryckte den till vid inbromsning. Så jag körde lite i manuellt läge och provade växla. Då märkte jag att den ryckte väldigt mycket i just nedväxling från 6an till 5an. Inget mekaniskt ryck, utan bara att den växlar helskumt. Typ som att bilen nästan dör i en halv sekund. Nåväl provade att köra långt med den efter landsväg. Då vart de mycket bättre, nu rycker den inte alls vid nedväxling utan gas. Men gör jag en kickdown kan jag ännu känna ett litet ryck. Samt om jag släpper gasen å låter den motorbroms till stopp så se jag på ”efficient dynamics”-stapeln att den liksom ”hoppar” ur just när den växlar från 6an till 5an. Men de känns ingenting alls. Samt att stapeln går upp igen efter ca en halv sekund. Har bytt olja i växellådan och nollställt inlärningen. Men vart ingen större skillnad. Bilen är även uppdaterad till nyaste programvaran. Ska jag fortsätta köra långkörningar å kolla om de blir bättre å löser sig tillslut? Har ingen aukt bmw-verkstad på orten som kan kolla upp de åt mig. Men Carly for bmw hittar inga felkoder. De känns inte direkt skadligt då jag inte upplever de som mekaniskt. Utan bara att lådans dator fått för sig nånting. Vad tror ni? | |
| Bilen i fråga har gått 14500mil | |
| Värt att nämna att den slirar inte ett dugg på convertern. Provat låsa den i 8an vid ca 80kmh och 1000rpm och gasat fullt. Varvräknaren helt still å den ökar i fart. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.