|
|
|
|---|---|
|
Garmin har beslutat sig att lägga ner den bil-navi-app jag använde (Xperia edition av Garmin) i min android mobil. Inte heller verkar det finnas andra android-appar från Garmin som ersätter. Den hade allt jag kom på att önska: sväng för sväng, bra sökning både på adress och POI, fartkameravarning, rimlig ETA, körfältshjälp, visa hastighetsbegränsning, kompass, auto omruttning, möjlighet att ladda ner offlinekartor i förväg till minneskort, realtids traifkinfo samt kanske något mer jag glömt. Ska klara större delen av Europa. Reklamfri (åtminstone i betalversion). Gärna möjlighet att felanmäla ( te x fel hastighetsbegr) direkt i appen. Den kan få kosta lite, betalde 27kr/månad tidigare och i den häraden är rimligt. Kör den i mobilen, dvs inte på eftermonterad integrerad bilnavi. Vilken android-app ska bli min ersättare? Google maps verkar sakna både fartkameravarning och hastighetsbegr så den fyller inte kravspecen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Körde 400 mil i somras, körde med google maps alt. Waze (har trafikstockning, kameravarning och hastighetsmätare/begr) överallt. Funkar hur bra som helst. Förstår verkligen inte varför man ska betala för navigatorappar eller har en old-school navi i bilen (jag har det själv, men inget jag nyttjar). Med google maps kan du tanka ner kartorna så du har dem offline, kan vara rätt bra för vissa länder som inte har fri roamingavtal via/med EU ännu. |
|
| Navigon eller Sygic | |
|
Waze har allt jag tycker jag behöver. Med Carplay får man det numera dessutom i stora skärmen om man har sån. ------- //Lövet |
|
|
Det jag gärna betalar för är uppdaterad information ( t ex färska kartor och kamerapositioner) samt reklamfrihet. Gratis och reklamfritt kommer sällan tillsammans på mobilen. @Bianca: Navigon är ju Garmin och deras appar dör ihop verkar det som: Länk /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Färskare kartor än Waze lär du inte hitta eftersom de uppdateras i realtid av användarna själva. Men en och annan reklam för Max hamburgare får man stå ut med. Det är dock inte störande utan poppar upp när du åker förbi en. ------- //Lövet |
|
|
Har kört med Here (wego). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Man kan stänga av "tips" på Waze, då slipper man "reklam" om man kör nära Max eller Shell. |
|
| Ingen som nämnt maps.me ? Krävs inget nät. | |
|
Men utan nät kan man ju inte få trafikinfo i realtid (olyckor etc) så maps.me går bort för mig. Jag var kanske otydlig men min lista på krav var inte "så många som möjligt" - jag vill ha alla uppfyllda. Det klarade ju min Garmin-app (utom möjligen kompass). Just nu ligger Sygic (med kartor från TomTom) och TomTom själva (som ingen nämt tidigare) bäst till om man bara räknar funktioner. Hoppas hinna proviinstallera i helgen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Har köpt Sygic premium för ungefär 300 SEK på google play och mycket är bra. Den har t ex kompass Men är den verkligen så illa att fartkameravarningen inte är riktningskänslig? Erfarenheterna från helgen är att den varnar för alla fartkameror, dvs både de som pekar i min färdrikning men även den som pekar på andra hållet. Det är ju rejält onödigt och så dålig var inte min gamla Garmin. Även de filer som finns för nedladdning på fartkameraforum.se har riktning så det känns som Sygi bara lagt in fartkameror som POI och varnar när man kommer inom den konfigurerade avståndet inom en cirkelradie - riktning är ju känt av GPS då man kommer körande. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Svarar mig själv, Sygic support svarar att de har problem hos sin 3pp leverantör av fartkameradatabas men de jobbar gemensamt på att lösa det, så att kameravarningarna ska bli riktningskänsliga. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Waze fungerar finfint. Körde tidigare here. | |
|
@Patrik Har du provat Waze, ser inget svar från dig om det? Kostar inget att prova. Kollar jag din kravlista så bockar Waze av alla. Du bidrar bara med dina egna data, så helt gratis är det ju inte... |
|
|
Nix, har inte provat waze men Sygic verkar ha fått koll på riktnignarna på kamerorna, i alla fall de jag passerade i helgen. Jag uppfattade tidigare i tråden att Waze innehöll reklam, kändes rimligt om den är gratis och därför valde jag bort den, men det kanske var fel. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Waze har inte reklam under färd, du kan tex få upp för reklam Max när du stannar för rött på Österleden eller någon annat ställe som ligger nära en Max-restaurang. Samma gäller för vissa mackar, tror Shell poppar upp ibland men det är sällan något som stör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.