|
|
|
|---|---|
|
Haft problem med att fjädringen säckar ihop vid enstaka tillfällen för att sen plötsligt fungera normalt igen När den är ihopsäckad så hör man kompressorn gå men inget händer Köpte en ny kompressor från Aerosus som enligt deras hemsida skulle passa min bil Packar upp den och den ser inte helt likadan ut men monterar den ändå Fjädringen fungerar som den ska men gör ett luftljud när arbetstryck är uppnått Skickar bild till Aerosus och frågar ang anslutningar för slangen om vilken den ska sitta på Får svar att den kompressorn ej passar min bil Vad säger expertisen här? Bara att åka vidare och kanske sätta en dämpare på röret för att slippe luftljudet? Det medföljde även ett relä som skulle bytas Har nu i efterhand sett att 30 och 86 har olika plats Kompressorn Länk | |
|
Det är inte så att det är nån av luftbälgarna som läcker? Finns många timmars läsning kring luftfjädringar här på AP men allt som oftast verkar det vara själva luftbälgen ute vid hjulet som pajar, inte så ofta själva kompressorn. Hur det bäst fixas låter jag vara osagt. Men om du fått/beställt fel del så kanske det är bäst att börja med att skicka tillbaka den och sätta dit korrekt del, eller? Niklas Fransosen |
|
|
Bälgarna är bytta relativt nyligen så det bör ha varit kompressorn som spökat vilket jag förstått också är ganska vanligt förekommande Skulle kunna vara ventilen i länken nedan som spökar också Funderar på att byta den med Ska även öppna gamla kompressorn för att se vad som skulle kunna vara slitet/dåligt Aerosus har tydligen inte kompressorn som matchar min gamla Skulle jag köpa på tex Mekonomen så kostar den nästan 6000kr mer Själva kompressorn fungerar onekligen på min bil och luftljudet kan man ju få bort Länk |
|
|
Hej! Hur menar du att det låter? Jag hör ett kort pysljud just som kompressorn slår av, var lika på förra bilen (535d -2005 E61), så jag förutsätter att det är normalt. Angående relät så följde det med ett nytt till kompressorn jag bytte förra året på F11an, i lådan kompressorn levererades i så låg en lapp om att garantin inte gällde om inte relät byttes samtidigt. Om kompressorn/luftbälgarna har varit dåliga så har troligtvis kompressorn slagit på/av mycket oftare än normalt så relät blir slitet. Detta kan resultera i att relät inte släpper och då pumpar sönder bälgarna. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Luftljudet är inget läckageljud utan det kommer enbart när kompressorn avlastar vid fullt tryck samt när den släpper ut luft om jag tex lyfter i draget Så ljudet ”kommer när det ska” På den gamla kompressorn så sitter där ett slags filter där övertrycket släpps ut På den nya så är det en vanlig öppen slanganslutning Därför jag tänker att om man ljuddämpar så är allt frid och fröjd :) Dock lite fundersam över reläet där 30 och 86 bytt plats Läste också det ang garantin på deras hemsida Min lapp saknades i lådan |
|
| Pysljud ja :) | |
|
Hej igen! Ok, då är det det ljud som ska vara, fast det inte är dämpat. Om du stör dig mycket så anslut en slang och ett "bränslefilter" typ moped eller skoter så bör ljudet minska. Ang. relät så skulle inte jag kopplat in det då det inte har kontakterna på rätt ställe. 30 är strömmatning och 86 är tillslag, se bild. Länk om "ditt" relä kopplas in så kommer relät vara draget hela tiden och kompresorn kommer att få ström via tillslaget vilket INTE räcker för att driva kompressorn och något kommer troligen bli bränt. Skaffa ett relä som är lika det som sitter där nu. Dyraste alternativet är att köpa ett på BMW (med då är du säker på att få rätt relä). _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Ja det får bli nån typ av dämpare och åka vidare :) Tänkte precis som dig ang reläet Tack för input |
|
|
Nu säger säljsupporten att reläet är felmärkt Om det inte är limmat så ska jag öppna det och kolla så det stämmer Problemet med att bilen sjönk ihop är borta iaf Använder den iofs inte så mycket men det har enda gått några veckor nu Nån som vet vad som fallerar i kompressorn? Går de att renovera? Man är ju riktig raggare nu med wastegate pys där bak haha |
|
|
Nu säger säljsupporten att reläet är felmärkt Om det inte är limmat så ska jag öppna det och kolla så det stämmer Problemet med att bilen sjönk ihop är borta iaf Använder den iofs inte så mycket men det har enda gått några veckor nu Nån som vet vad som fallerar i kompressorn? Går de att renovera? Man är ju riktig raggare nu med wastegate pys där bak haha |
|
|
Har problem med kompressorn på F11. Kommer bara ut luft från ena uttaget (röd slang) till vänster sida. Höger sida får ingen luft alls. Det är inte fel på bälgen eller slangen till höger sida för om jag kopplar in den blå slangen där den röda normalt sitter fungerar i stället höger sida utmärkt och det kommer ingen luft till vänster sida. Någon som vet om detta fel måste sitta i kompressorn eller om det finns någon styrning av kompressorn som kan påverka det hela? Kompressorn fungerar uppenbarligen eftersom det andra uttaget fungerar utmärkt oavsett om man kopplar det till höger eller vänster luftbälg. Kan reläet ha betydelse? Måste jag plocka bort kompressorn och vad ska jag i så fall åtgärda? |
|
|
Känns som om det är ventilblocket där du sticker in slangarna som inte fungerar eller elektriska styrningen av blocket, Den sitter mellan kompressor och bälgar och styr vilken sida som behöver luft, Var noga när du beställer så att du verkligen får till F11, den äldre ser nästan likadan ut men har annan storlek på inkommande slang från kompressor |
|
| Länk | |
| Stort tack för din hjälp och länken du skickade. Bör jag undersöka något mer (till exempel den elektriska styrningen) innan jag beställer den delen du länkade till? Ska hela kompressorn monteras bort för att byta ut ventilblocket? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.