AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.333

DSC lampa blinkar efter hjulskifte

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Hej,

Jag satte på vinterhjulen i helgen. Jag har "problem" med att DSC lampan blinkar. Från 20 upp till 100-130 km/h. Däcken är helt nya ( BRIDGESTONE BLIZZAK LM001 XL 225/45R17 ) 3 kg fram och bak. Bilen spinner inte men det märks att den drar ner effekten markant (hackar). Jag har kalibrerat som vanligt när man byter hjul via Idrive.

Däcken är supermjuka, kan det bli för stor rörelse i stommen så detta ger utslag ?
Alla idéer är välkomna.

BMW M140

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är troligen det mjuka gummit i slitbanan som gör att det flexar tillräckligt för att bilen ska tro att hjulen tappar greppet.

3 bar låter som i högsta laget för den dimensionen - kolla vad det står för rekommendationer på B-stolpens klisterlapp och lägg dig ungefär mittemellan "normalt" och "fullastat" tryck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att mjuka nordiska friktionsdäck kan trigga DSC är ett känt problem. BMW har ingen lösning annat än "byt till europeiska friktionsdäck eller dubbdäck". Laborera lite med lufttrycket kanske kan ge lite men jag kan inte se hur ett lägre däckstryck skulle kunna minska flexandet. Känns bakvänt men ibland överraskar verkligheten så värt ett försök.

-------
//Lövet
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
tackar !

Ska trixa lite och se om det hjälper.

Återkommer hur det fortlöper.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Som Andreas säger, känt problem.

En long-shoot ....

Du kan ju prova att ha lite högre tryck i drivhjulen så de flexar mindre och lite mindre i de som inte driver så de flexar lite mer. Så man få ungefär samma flex på alla 4:a.

Men du har ju xDrive så det borde inte hjälpa. Om det inte är så att bilen är RWD med xDrive tills den känenr att det slippar och först då kopplar in framhjulen. Det är därför det hackar lite för dig under hård acceleration.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite lägre tryck kan göra att du får större anliggningsyta mot marken och då fördelas krafterna över en större yta och kan potentiellt minska flexandet totalt.

Mvh
Johan B

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
yes jag är med :)

Den är bara rwd BMW_MAN

Jag testar 2,5 kg en runda och sedan 3,2 så ser jag skillnaden helt enkelt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om däcken är helt nya, brukar det bli lite bättre när man kört in dem och gummit har stabiliserat sig lite.

Men Blizzak-däcken har nog extremt mjukt gummi...

Faktum är att dubbdäck brukar vara stabilare då de kräver mer fast gummi för att hålla fast dubbarna.

Mvh
Johan B

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Lägg i det tryck som står på B stolpen för den dimensionen och M+S. När du ser att det funkar kan du ju mikla med andra tryck, om du tror att BMW har tänkt fel.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Du får köra på "Sport+" läget i iDrive, Då är antispinn/antisladd urkopplat och problemet borta.

Men det är klart, det kan ju vara lite giftigt att fullgasacca på vintern på det sättet :-)

Annars försvinner problemet när däcken blir lite slitna och hårda med tiden så det finns mindre mönsterklackar som flexar.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den första säsongen med nya vinterdäck kan vara jobbig. Mina Nokian R2 RFT skötte sig helt ok, men vet andra BMW-ägare som haft en jobbig första vinter, sedan brukar däcken hårdna och problemet minskar.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag kan bekräfta det som sägs tidigare i tråden. Helt nya nordiska vinterdäck ger de fenomen som beskrivs. Min första säsong med mina vinterdäck så ströp TC effekten ofta, dock inte lampblink hela tiden. Andra säsongen var problemet borta.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
3,3 kg lampan blinkar från 20 till 160 km/h.
2,4 kg blinkar upp till 110 km/ h , dock vinglig som f_n. lite obehaglig.
Sport+ , spinner men henaterbart när det är "torrt".

Som Johan skriver så är Blizzak extremt mjuka.

Ja ja nu får jag köra långsammare helt enkelt, vinterhjul suger ifl :(

Per
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag har åkt ett antal vintrar på centraleuropeiska friktionsdäck.

Inte lika vassa på blank-is såklart. Man får ta det lite försiktigare de dagar det är risk för svart-is.

Men på torra/blöta/rensaltade vintervägar är de överlägsna.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
fick till en video, vägbana torr och fin. Tycker det är märkligt...den borde blinka lite precis när man drar på full men inte hela vägen mot 100..

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det blinkar hela tiden upp upp 100 för du har nog moment på hjulen för mönstret ska flexa så mycket att antispinn märker det.

När gummiklacken på däcket träffar marken när hjulet snurrar är den rak. När den greppar mot marken böjs den. För att sedan bli rak när den kommer upp i luften igen.

Drivhjulen snurrar alltså snabbare än framhjulen utan att du har något slir mot asfalten alls, Du har fullt grepp hela tiden. Men hastighetsskillanden lurar bilen att tro att det spinner.

När däcket blir slitet och mönstret lägre, flexar det mindre och det händer inte längre.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ok nu förstår jag lite bättre. Jag trodde den arbeta enbart på bakaxeln. Det förklarar saken lite bättre.

Jag får köra med dsc av ett tag så gummit går av :)

Thx MAN !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.