AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.190

RDC/TPMS Reset, Hur fasiken funkar det ?

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har läst forumet och instuktionsboken men fattar inte riktigt.

"""Efter varje anpassning av däcktrycket till ett nytt värde och efter varje däck- eller hjulbyte ska en återställning av systemet utföras.

På Control-displayen och på fordonet:

"Fordonsinfo"
"Fordonsstatus"
"Återställ"
Starta motorn - kör inte iväg.
Utför återställning med "Återställ".
Kör iväg.
Däcken visas i grått och status indikeras.

Efter kort körtid över 30 km/h övertas inställt däcktryck som börvärde. Återställningen avslutas automatiskt under körningen."""

Vad innebär "Efter varje anpassning av däcktrycket till ett nytt värde" i instruktionsboken, ska man resetta efter varje gång man pumpat däcken ??? Och i så fall vad ska man pumpa däcken till för värde? Någon som vet? Bilen ska ju ha olika tryck vid 2 pers / 5 pers + last / Högfart på autobahn osv.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag tolkar det som att efter varje gång du har fyllt på eller tappat ur luft ur däcken så bör du göra en initiering (reset) så att systemet lagrar i minnet vilket tryck däcken har. Sen om trycket avviker för mycket får du ett larm. (Vet ej om det blir larm vid för högt tryck.)

Jag har två gånger fått larm. Ena gång en rejäl puntering och i somras en pyspunka där inte all luft hade försvunnit. Larmet kom efter att bilen hade stått några timmar. Minns inte hur lågt trycket var då. Då kunde jag fylla upp och köra någon mil innan larmet kom igen. Då var det en skruv eller nubb som hade stuckit hål. Det gick att laga med en plugg.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vid "vanlig" påfyllning är skillnaden för liten mot memorerat värde för att systemet ska varna. Det är vanligen vid däckskifte att det behövs.

-------
//Lövet
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Aha, Tackar för snabba svar.

Hittade lite mer teknisk dokumentation också:

Bilen lagrar värdet när jag trycker på reset "Som att det, är mitt personliga favorit tryck tex 2,4, 2.8 eller 3.0 Bar tex" och om det ändras för mycket så varnas det.

Sen såg jag att man kan bara ställa in favorittyck över 1,6 bar. Och det får inte skilja mer än 0.4 bar hö-vänster.

Systemet räknar också bort tryckförändringar pga temperaturförändringar.

Vid reset genomgår systemet ochså en lång serie detekteringar för att räkna ut vilket däck som sitter var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.