AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.648

Hur uppför sig BMW330e på vintern?

Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Jag är en mycket nöjd ägare av en ny 330e sedan i våras. En bekväm premiumbil som även uppfyller ens behov av klimatsmarthet (inkl billig drift) och sportbilsprestanda.

Har några funderingar till er som haft bilen längre och kanske vet lite mer.

- Hur mycket tappar batteriet i kapacitet när det blir kallt? Tycker att det är märkbart sämre räckvidd nu när det är kallt jämfört med i somras.
- Vad är normalt beteende när det nu är kallare? T ex så går bensinmotorn igång ibland trots att batteriet är fullt och jag kör betydligt under 80 km/timme, något som inte hänt mig tidigare.
- Några tips för att maxa batterikapaciteten? Jag har "laddstolpe" hemma.
- Vilka funktioner i bilen går på vilket batteri? T ex rattvärme, stolsvärme och klimatanläggningen?
- Finns det lägen då man ska undvika att använda klimatkontrollen? Någon risk att denna drar ur batterierna så att man inte kan starta (något jag haft problem med på min 10 år gamla Volvo)

Alla erfarenheter och tips från er som haft bilen ett tag är välkomna!

Tack på förhand,
Uffe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kallare väder bidrar till ganska kraftigt försämrad räckvidd ihop med användning av klimatanläggning, stolsvärme etc. Jag har märkt att avfrostning av rutorna drar en hel del el.

Annars behöver du inte tänka på något särskilt för att maximera batterikapaciteten, bilen sköter detta själv. Det går inte att ladda ur batteriet fullt, och det laddas heller aldrig upp till 100%. Klimatkontrollen sköter sig själv, och om batterikapaciteten är för låg så kommer klimatkontrollen att avbrytas automatiskt.
Transocean
Hej, har en 530e som jag fick i vintras. Lite större batteri jämfört med 330e men annars samma teknik.

När temperaturen kryper under +5 faller räckvidden ganska mycket. 30 till 40 prosent. Faller det under 0 vill bilen inte gå på max-edrive direkt utan först efter att batteriet blivit varmare. Uppvärmningen i sin tur sker ju gradvis så det händer att bensinmotorn hoppar igång även vid 50 km/h när man kör i auto-edrive-läget. Efter ett par km kan man öka till 80. När max-edrive är otillgänglig visas elräckvidden inte. När km dyker upp kan man byta till max-edrive. Det du upplever är alltså helt normalt.

Det smartaste du kan göra för att maxa batteriet är väl att ladda och klimatisera till avgångstid, då har du varmt batteri vid avgång vilket betyder att max-edrive i vissa fall även funkat vid -10 för mig, samt att räckvidden blir avsevärd bättre då bilen är varm och mindre ström går åt uppvärmning. Samt att du har fullt batteri. På min bil krånglar tyvärr denna funktion rätt ofta:-(

Så nu när det är kallt börjar jag å ladda ca 8 timmar innan jag skall åka iväg så att batteriet är varmt när det är dags. Då måste jag naturligtvis sänka laddhastigheten, görs via Idrive. Detta gäller Schuko. Type 2 mode 3 AC laddar alltid på max.

Rattvärme, stolsvärme och klimatanläggningen går alla på högspänningsbatteri. Vilket aldrig töms helt då bensinmotorn laddar batteriet hela tiden även om det visas 0 km kvar i elektrisk räckvidd.

Ladda alltid du kan på vintern, då får du inga startproblem, min hoppade igång vid -29 utan en tvekan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.