AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.005

BMW 2002Tii Vätskor

Er
43
Erky
320CI -2003
Hej har nu köpt en BMW 2002tii och ska göra en stor service, tips på glykol samt motorolja till denne?

Samt vet ni om det finns nån "Gör det själv handbok" t.ex till 2002tii? Internet eller bok spelar ingen roll!

Tack för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller glykol så håll det enkelt.

Enklast är att använda "vanlig" glykol (etylenbaserad icke-organisk med den vanliga livslängden på 2 år). Enkelt och lättillgängligt. Här fungerar alltifrån Biltema Standard Glykol (art.nr 36-1780) till Castrol Radicool NF.
Castrol Radicool NF är ju även med BMW's egna lista över godkända glykoler och den är blandbar med allt annat som finns på BMW's egna lista (så om du lämnar in bilen till en BMW verkstad så blir det aldrig några problem om de behöver fylla på lite kylarvätska vid eventuella reparationer).
Men det är lika viktigt att använda rätt vatten, du ska aldrig använda hårt vatten (dvs vatten med mycket mineraler). Hårdhet varierar kraftigt beroende vilken vattenkran i bostad/skogsområde i Sverige man öppnar. Finns misstanke om hårt vatten så köp ett par dunkar batterivatten från Biltema.

Det andra alternativet är att köpa den nyare typen av glykol direkt från BMW. Denna nya typen som just BMW använder sig av kallas HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) och har en mycket längre livslängd. Men! Här kan man inte blanda hur som helst! Väljer du detta så ska det i fortsättningen BARA fyllas på med glykol av typen HOAT (inte alla som har koll på detta).
Så denna typen köper du direkt från BMW, kostar inte mer än att köpa från Mekonomen. Köpte för inte så länge sedan till min 120i och då kostade en förpackning på 1.5L endast 128 SEK.
Angående typ av vatten så gäller samma sak här, inget hårt vatten. Finns misstanke om hårt vatten så använd batterivatten från Biltema istället.

Vad du väljer beror lite på hur "användarscenariot" ser ut. Den enklare icke-organiska-glykolen som du sedan ska byta vartannat år eller den nyare HOAT-glykolen som du bara behöver byta kanske vart 10:e år.

Här finns mer detaljer
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller olja så har jag ingen direkt erfarenhet av M10-motorer (men däremot M20- och M30-motorer och mellan dessa finns en hel del likheter).

Men generellt brukar en vanlig helsyntetiskt 5W-40 motorolja (dvs ACEA A3 märkt motorolja och inte något av de nyare lågfriktionsmotoroljorna) fungera alldeles utmärkt.

Är det en äldre motor med många mil och där toleranserna ökat något så kan en 5W-50 motorolja vara intressant istället.

Har själv kört länge med Biltema Helsyntet 5W-40 (art.nr 36-909) som har ACEA A3 / API SN klassning i många av mina M20- och M30-motorer. För min track day car (original M20B23-motor) använder jag Biltema Helsyntet 5W-50 (art.nr 36-917) som har ACEA A3 / API SL klassning.

Fluktade för skojs skull i en instruktionsbok från -68 (dock för 2002 med Solex fallförgasaren) och där rekommenderar de en märkes-HD olja med viskositen SAE 20W40 eller SAE 20W50 :-) Så rekommenderad varmviskositet i detta fall var 40 eller 50. På den tiden så kunde de såklart inte få till en bättre kallviskositet än 20W, men numera har vi både 0W och 5W.

Översätter man detta till moderna motoroljor så blir det en 5W-40 eller 5W-50 motorolja med ACEA A3 märkning och API märkning i nivå med typ API SL/SM/SN. Här finns hur många oljor som helst att välja mellan. Exakt vad man väljer (sålänge man följer ovan nämnda kriterier) så spelar det inte någon roll vad man väljer - bättre då att byta lite oftare.

På en såhär pass gammal bil behöver man inte oroa sig för att oljan påverkar avgasrenade komponenter negativt (dvs katalysatorer och partikelfilter i alla typer och smaker). Modernare BMW-bilar vill numera ha speciella oljor som har låga SAPS-halter (dessa oljor får en ACEA C3 klassning istället för den vanliga ACEA A3 klassningen). Så för en sådan här bil kan man i princip välja och vraka bland utbudet. Som sagt alltifrån ovan nämnda oljor från Biltema till Castrol Magnatec 5W-40 ACEA A3, Shell Helix Ultra 5W-40 ACEA A3 och Castrol Edge Titanium FST 0W-40 ACEA A3 fungerar precis lika bra.

Här finns även en tråd med viss anknytning
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.