AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
476

Vindrutetorkare och spolare lägger av vid mycket vatten e46.

Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
Hej!
Har ett problem med min e46a. När det regnar mycket så efter ca 20min slutar vindrutetorkarna och spolarfunktionen att fungera (Endast om det är mycket regn). Det känns som att det blir kortis eller något som att läcker in vatten i någon kabel. Någon som har någon ide om vad det kan vara eller vart man skall börja leta?

mvh
Erik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har jag inte riktig koll på hur torkarfunktionen är på E46:an, jag hade en under många år och körde nästan exakt 40.000 mil med den innan frugan klippte ett vildsvin och bilen skrotades, men om det är ett relä som styr funktionen, kan det vara det som är slitet - kolla elschema/säkringar etc. för att se hur det ser ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
@Johan B

Okej tack ska kolla. Men borde väl inte vara någon säkring för det fungerar när bilen har stått i graget i några timmar sen igen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men jag tänkte om det fanns en säkringskrets till ett relä...

Du får försöka hitta ett elschema och kika på hur det ser ut.

Jag hade inga problem med detta under de år jag hade E46:an så jag satte mig aldrig in i elsystemet.

Om det inte är ett löst relä, är det troligen en modul som styr torkarna och de brukar ha interna relän....dessa kan vara mycket svåra att byta själv, troligen enklare att leta upp en likadan begagnad modul i så fall.
Men jag har som sagt inte riktig koll på hur det ser ut exakt.

Mvh
Johan B

Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
@Johan B Okej tack! Det är ett löst relä såg jag på realoem.

Länk

Får ta ut det o kika på det.

Mvh
Erik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, då var det som jag trodde.

Det brukar vara svårt att se några fel på relä, särskilt om de fungerar intermittent...

Om det inte är allt för dyrt, skulle jag byta det.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.