|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har Googlat en del men vill även testa detta. Jag har ägt min BMW sedan i juli (min första). Det är en 325 XI från 2007 som gått ca 16 000 mil. I slutet på september körde jag ner i ett "pothole", ett riktigt jävla ordentligt sådant. Sedan dess går motorn hackigt eller ryckigt när jag är nere i långsammare farter och accelererar. Om jag t.ex. närmar mig en T-korsning och är nere på 3an och saktar ner till typ 30 km/h och ska sedan accelerera ut ur korsningen (utan att stannat alltså) så går det ryckigt till man antingen är uppe i fart eller kommer upp över några 1000 varv (hård acceleration går bättre lixom). För att beskriva det vidare; typ som när man kör en slöare bil och kör på för hög växel i låg fart. Men upplevde aldrig detta innan gropen i vägen. Eftersom jag inte ägt bilen jätte länge så är jag inte 100% van med hur det "borde" vara. Det har lett till att jag inte gjort något åt det förrän nu. Några ideér om vad det kan vara? Tips på saker jag kan testa? Någon som haft samma/liknande problem? Jag är inte jätte bilkunnig så blir BMW-verkstad om det blir mer komplicerade saker som måste bytas eller så. Tack på förhand! | |
|
Hej, Fick du nått svar på detta? Upplever samma problem med min |
|
|
Hej, En BMW mekaniker provkörde bilen i måndags och nu på måndag ska den in på felsökning. Ger en update efter det! |
|
|
...kan vara fördelningslådan! BMW kan koppla ur den elektroniskt i felsökningen - be dem göra det om de inte hittar något annat fel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, tack för tipset Johan! Jag kan lägga till att när jag var inne hos BMW skannade dem nyckeln och det fanns inga felkoder registrerade. Märkligt. |
|
|
Kan det vara någon givare som indikerar fel och ger fördelningslådan fel insignaler om hur mycket hjulen verkligen snurrar. Tror bilen att det rullar snabbare eller långsammare kanske fördelningslådan försöker sprida kraften på fel sätt över de 4 hjulen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
LÖSNING: Har idag haft bilen inne på felsökning hos BMW. Det är tändspolen som fått stryk på nått vis. Övertänd eller överslag kanske han sa? Någonting med överxxx... Svårt att komma ihåg när man inte kan. Den ska i alla fall bytas nästa vecka, och då blir det nya tändstift eftersom att dem gott 7 000 mil. Blir inte en sån dyr historia, 1700:- för felsök, 1200:- tändspole. Det dyra blir att byta ut alla sex tändstiften! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.