|
|
|
|---|---|
|
Ställt av bilen för några veckor sedan. Står i ett garage med ca 15 grader. Köpt ett överdrag som är för inomhusbruk. Slängt på andra ”skräp fälgar” som den får stå på i vinter. Vad mer ska man tänka på? Underhållsladda batteriet? Tar gärna emot tips! | |
|
Full tank med Fuel Stabilizer, ställa upp den på bockar så du avlastar bilen. 2 ting jag nog också hade tänkt på. Crille |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du redan skräpfälgar på (med skräpdäck) så fungerar det fint - då behöver du inte ställa den på pallbockar eller öka trycket i däcken (som jag brukar göra). Det gör man för att undvika plattor på däcken. En bra underhållsladdare ska du ha inkopplad. Använder själv den mindre/enklare CTEK XS 800 (tror den heter XS 0.8 numera). Tja, kan inte komma på så mycket mera. Åtgärder mot gnagare är ju alltid bra att ha (behovet beror ju såklart var bilen står avställd någonstans) men hitintills har jag inte hittat någon lämplig/praktisk/effektiv metod för att hålla dessa borta... |
|
Full tank är bra för att motverka kondens. Ställa upp bilen är inte ett måste om den ändå står på "skräp fälgar". Underhållsladdning av batteriet är vettigt så de inte laddas ur och ev skadas. Om bilen inte ska köras något under hela vintern kan det vara en god idé att byta motoroljan om den gått långt på nuvarande innan. Om bilen står med ett överdrag så se till att den kan ventileras. Men har du köpt ett vettigt överdrag som är anpassat för inomhusbruk så "andas" det överdraget av sig själv. Jag hade alltid öppet en liten glipa på fönstren så det kunde ventileras lite i kupén. Hur nödvändigt det är beror på hur fuktigt de är. |
|
|
Inte testat det själv men det finns de som påstår att det är skadligt för bilens hjulupphängningar att "hänga" om man pallar upp bilen. Kanske kan kompenseras genom att bara hissa upp bilen lite grand, eventuellt genom att ta av hjulen. Själv ställde jag bilen efter att ha servat den och stoppade i laddare. Stängde av den och startade den igen 6 månader senare utan några som helst problem. Ståplattorna försvinner efter nån kilometer. ------- //Lövet |
|
|
Har en likadan och haft den som sommarbil sedan 2006. Jag gör inte ett skit extra ärligt talat. Någorlunda full tank, in i vinteridet, på med CTEK, Klart! Sen på våren 6 månader senare är det bara att köra ut och tvätta den och sedan njuta av den första turen i vårsolen, förhoppningsvis med taket nere :-) Måhända har där någon gång varit en antydan till "ståplattor" på däcken men dessa försvinner efter några km. Kapellet är väl bra men det går lika bra att vara utan om den står fint inomhus. Lite damm dör den inte av och tvättas som sagt bort på våren ändå. Putsnisse säger att kapell skadar mer än det gör nytta eftersom det är nåt som ligger an på lacken. Men då du ju köpt ett så är det ju synd som det blir liggandes. Jag höll på med det förr om åren men det orkar jag inte längre. Det blir inte så farligt skitigt om det inte är så att den står i ett garage där det rör sig bilar varje dag. Mina står för sig själva och dom blir inte så särskilt skitiga på 5-6 månader faktiskt. Kör exakt samma "procedur" med pansarkryssaren och den är ju ett under av el och motorer och teknik och annat magiskt hokus pokus men den morrar igång lika bra den efter vintern :-) Livet är för kort för att komplicera saker och ting. Och JA jag är petnoga som fan med mina bilar! Niklas Fransosen |
|
| Även jag har bara kört in cabben utan något grejande och sedan vridit om nyckeln 6 månader senare. Känns som att mycket av det här fixet mer är av rituell art. Mysigt på sitt sätt iofs, men frågan är om det verkligen behövs, jag märkte ingen skillnad i vart fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.